تبیان، دستیار زندگی
این بار برای صفحه چهره و خبر به سراغ خبرسازهای سال 84 رفتیم؛ کسانی که در طول 12 ماه تیترها و خبرهای مطبوعات را به خود اختصاص داده اند. البته یادی از بعضی از پیشکسوتان و دوستان سینمایی هم کرده ایم، اما دو نکته را از نظر دور ن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چهره های خبر ساز سال 84

این بار برای صفحه چهره و خبر به سراغ خبرسازهای سال 84 رفتیم؛ کسانی که در طول 12 ماه تیترها و خبرهای مطبوعات را به خود اختصاص داده اند. البته یادی از بعضی از پیشکسوتان و دوستان سینمایی هم کرده ایم، اما دو نکته را از نظر دور نکنید، هر چند که دوست داشتیم خبرهای این دوستان را با کمیک استریپ هایشان کار کنیم اما ترس از دلگیری این دوستان یا نه دروغ چرا، تا قبر آ...آ...آ... شب سال نو تأخیر کاریکاتوریست باعث شد که از این قضیه صرف نظر کنیم اما یک مورد دیگر؛ خانم های هنرمند سینمای ایران از ما دیگری نباشند، که چرا سهم آنها در این صفحه کم است و ما را متهم به مردسالاری نکنند این قصیر مطبوعات ما است یا خود هنرمندان خانم که کمتر خبرساز بودند. در این میان تهمینه میلانی، مینو فرشچی و مهتاب کرامتی در اولویت بعد از دوستان حاضر قرار گرفتند.

عزت الله ضرغامی

عزت الله ضرغامی هفته ای یکبار در رسانه ملی ظاهر می شود.

او که امسال با نشستی که با دوبلورهای صدا و سیما و همچنین گشت زنی اش بر سر مجموعه های تلویزیونی داشت به سوژه های داغی برای رسانه ها تبدیل شد.

در 24 آذر ماه پای در کفش خبرنگاران کرد و در حرکتی نمادین به عنوان خبرنگار شبکه خبر در رزمایش چابهار حضور پیدا و مشغول ارسال خبر شد؛ رزمایشی که به خاطر آن تعدادی از خبرنگاران مطبوعات و رسانه ها را از دست دادیم.

این مسئله شاید از دیوار کوتاه خبرنگاران باشد. ضرغامی همچنین در رسانه ملی به سومین فرد در اهمیت خبری تبدیل شد!

عباس کیارستمی

عباس کیارستمی آب بخورد سوژه می شود او که پای ثابت خبری برای تمام نشریات است امسال انواع و اقسام گفت وگوهایش با سایت های خبری دیگر کشورها در مطبوعاتمان به چاپ رسید. هر چند کیارستمی امسال فیلم نساخت اما همچون مارکوپولو در اکثر جشنواره های خارجی حضور یافت. در کن داوری کرد و در لوکارنو به همراه ویم و ندرس مورد تقدیر قرار گرفت. اما نکته جالب درباره کیارستمی در هفتمین دوسالانه کاریکاتور اتفاق افتاد.

در بخشی از این دو سالانه که به چهره سینماگران جهان می پرداخت انواع و اقسام کاریکاتورها از این هنرمند از دیگر کشورهای جهان همچون برزیل، کرواسی و دیگر کشورهای به این دو سالانه رسید که نشان از توجه جهانی به این سینماگر است.

ابراهیم حاتمی کیا

ابراهیم حاتمی کیا از سال گذشته تا امروز با موضوع اکران نشدن فیلم «به رنگ ارغوان» سوژه مطبوعات است. هنوز هم هر از چند گاهی خبری از اکران این فیلم به گوش می رسد و تیتر نشریات می شود حتی یک بار در خردادماه و پیش از انتخابات ریاست جمهوری یکی از نامزدهای انتخاباتی اعلام کرد که این فیلم باید به نمایش دربیاید و چند ساعتی بعد قرار شد حاتمی کیا فیلم تبلیغاتی او را بسازد. هر چند که نه فیلم اکران شد نه او فیلم تبلیغاتی را ساخت و «به رنگ ارغوان» ماند تا همچنان سوژه خبری باشد. البته گرفتن دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه در جشنواره بیست و چهارم و ادعای حاتمی کیا هم در نوع خود جالب توجه بود. ابراهیم حاتمی کیا با «به نام پدر» رونق جشنواره 24 بود و جشنواره هم با جوایزی که به این فیلمساز محبوب اهدا کرد فیلم او را رونق داد. حاتمی کیا از اوایل آذر ماه دومین مجموعه تلویزیونی خود «حلقه سبز» را شروع کرده است.

مجید مجیدی

امسال مجید مجیدی فیلم سینمایی نساخت ولی بیش از پیش در مرکز توجه رسانه ها قرار داشت. سوء تعبیری از اظهار تأسف او در موردسینمای علیرضا داودنژاد و کیومرث پوراحمد جنچالی خبری را به راه انداخت و باعث واکنش داودنژاد شد و این چنین مدتی درتیترها قرار گرفت اما بعداً معلوم شد که مسئله زیاد هم جدی نیست و سوء تفاهمی پیش آمده.

مدتی نیز با تکذیب خبر ساخت فیلم تبلیغاتی احمدی نژاد به مرد تیترها تبدیل شد. رخداد بعدی اعتراض او به شیوه اکران فیلمش «بید مجنون» بود؛ جریانی که بازتاب زیادی در رسانه ها داشت و اکران موفق فیلم نیز این جنجال راتشدید کرد. مجیدی به غیر از حضور در مطبوعات، فیلم مستندی در مورد خادمین حرم امام رضا(ع) کارگردانی کرد. برای هفته فیلم ایران در روسیه به این کشور سفر کرد و داوری دو جشنواره فیلم فجر و دفاع مقدس را هم به عهده گرفت.

علی معلم

علی معلم خودش به حرفه تولید خبر مشغول است اما با تهیه فیلم «ازدواج به سبک ایرانی» و مجوز نمایش این فیلم مدتی به سوژه خبری تبدیل شد و خوشبختانه خبر اکران این فیلم در ایام عید 85 به این قائله پایان داد. اما دادگاهی شدن علی معلم او را مورد توجه قرار داد. پای علی معلم امسال به خاطر چاپ عکس مهران مدیری و حلقه انگشتری به دادگاه کشیده شد که این خودش از نکات قابل توجه سال بود! البته علی معلم کتاب «یادداشت های از یک دوران سپری نشده» را هم نگاشت و اجرای اختتامیه تئاتر فجر را نیز بر عهده داشت.

محمد خزاعی

محمد خزاعی را نیز می توان به عنوان چهره خبرساز معرفی کرد. او که از همکاران مطبوعاتی است جنجال های رسانه ای را خوب می شناسد.

خزاعی امسال پس از مدتی که به خاطر فعالیت های جشنواره ای اش و تهیه فیلم «پشت پرده مه» و «پیک نیک در میدان جنگ» در صفحات روزنامه ها و خروجی رسانه ها حضور داشت و لقب جوان ترین تهیه کننده سینمای ایران را به دست آورد، مهرماه همزمان با اکران فیلم «پشت پرده مه» در نامه ای سرگشاده و اعتراض آمیز به وزیر ارشاد نسبت به وضعیت اکران فیلم های فرهنگی، مافیای سینما و رانت خواری تاخت اما برخلاف تصور آن که باید، پاسخ نداد و آنان که نباید جوابیه صادر کردند. از دفتر پخش فیلم گرفته تا شورای صنفی نمایش اما جوابیه عجولانه شورای صنفی ماجرایی جنجالی را رقم زد که در پایان به عذرخواهی سخنگوی شورا انجامید و باعث شد آن که خزاعی را نمی شناسد هم او را بشناسد. این پدیده رسانه ای امسال را با مسئولیت های مختلف سپری کرد از جمله مشاور دبیر و معاون ارتباطات و تبلیغات جشنواره فیلم دفاع مقدس، مدیر ارتباطات و تبلیغات اداره کل هنرهای نمایش، مدیرتبلیغات و رسانه ای جشنواره تئاتر فجر و جشنواره تئاتر عاشورایی.

البته خزاعی سال را با گمانه زنی ها گرفتن پست ریاست تئاتر شهر به پایان می برد.