تبیان، دستیار زندگی
معرفی چند کتاب در زمینه ی خانواده و زندگی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه خواستگاری کنیم؟

معرفی چند کتاب در زمینه ی خانواده و زندگی

«شناخت و انتخاب در خواستگاری»

«شناخت و انتخاب در خواستگاری»

نویسنده: حمید ریحانی

انتشارات: بعثت

تعداد صفحات: 150 صفحه

قیمت: 3200 تومان

از آنجا که خواستگاری سنتی، روش غالب جوانان ایرانی برای شروع ازدواج است، در این کتاب به بررسی مسایل قبل و حین خواستگاری، پرداخته شده است.

در این کتاب تلاش شده تا براساس تازه‌ترین مطالب علمی محققان روانشناسی، تجربیات خود و دیگران، راهکارهای عملی برای انتخاب همسر در اختیار افرادی که قصد دارند زندگی آرامی را تجربه کنند، گذاشته شود.

حمید ریحانی، مولف در مقدمه کتاب می‌نویسد  «در این کتاب سعی شده تا سوگیری جنسیتی وجود نداشته باشد و براساس عرف و فرهنگ جامعه اسلامی ایران، برای هر دو جنس زن و مرد رهنمودهایی ارایه شوند که نقش پیشگیرانه داشته باشد. مطالب ارایه شده اگر هیچ سودی از نظر برخی نداشته باشد، حداقل این فایده را دارد که هنگام خواستگاری اطلاعات مهم و زیادی را در اختیار افراد قرار می‌دهد تا رفتاری با اعتماد به نفس داشته باشند و بدانند که مطالبشان را از کجا و چگونه شروع و به کجا ختم کنند.»

این کتاب دارای هفت فصل با مباحث کلیات، پیش زمینه‌های ازدواج، شناخت تفاوت‌های زن و مرد، همسان‌گزینی، شخصیت‌شناسی، خواستگاری و عوامل موثر در سازگاری و مطالب عمومی است.

«خانم دات ‌فایر»

«خانم دات ‌فایر»

نویسنده: آن فاین

مترجم: هدی لزگی

انتشارات قدیانی

«آن فاین» نویسنده‌ کتاب به‌شکلی زیرکانه موضوع طلاق در خانواده را در قالب روایتی طنزگونه و فضایی دقیق از احساسات بچه‌های طلاق روبه‌روی مخاطب قرار می‌دهد.

داستان کتاب، درباره‌ پدر و مادری است که از هم جدا می‌شوند و در این میان معضلات مختلفی برای سه فرزند این خانواده به‌وجود می‌آید.

«آن فاین» نویسنده‌ کتاب، در ظاهر، داستانی ساده و طنزگونه را در این کتاب جلوه می‌برد، اما در قالب این اثر چنان هوشمندانه احساسات بچه‌ها را در برابر موضوع طلاق تصویر می‌کند که هر خواننده‌ای تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

پدر خانواده یک بازیگر است که از نظر مالی دچار مشکل می‌شود اما پس از طلاق از مادر خانواده، خود را به شکل یک پرستار در می‌آورد تا بتواند زمان بیشتری در کنار فرزندانش باشد؛ مادر خانواده ابتدا متوجه این موضوع نمی‌شود اما در ادامه متوجه می‌شود و علاقه‌ شدید این دو به فرزندان‌شان نمایان‌تر می‌شود.

از روی کتاب خانم «دات فایر» فیلمی ساخته شده است؛جذابیت‌های این اثر در کنار محتوای روایت‌گونه و تاثیرگذار بر خانواده‌ها، مهم‌ترین ویژگی این اثر ادبی است.

نویسنده اثر در کتاب خانم دات فایر توانسته به خوبی دلهره‌ها و اضطراب‌های بچه‌ها را در هنگام طلاق والدینشان نشان دهد.

«150شیوه برای تقویت هوش کودک»

«150شیوه برای تقویت هوش کودک»

نویسنده: کریستین رومن

مترجم:  محسن عابدی

انتشارات: ذکر

تعداد صفحات: 144 صفحه و

قیمت: 2900 تومان

مولف در این اثر به ارایه بازی‌هایی پرداخته که والدین با به‌کارگیری آنها در برخورد با کودکانشان، زمینه را برای تقویت هوش فرزندانشان فراهم می‌کنند.

بازی‌های ارایه شده در این نوشتار ویژه کودکان یک تا شش ساله است که انجام آنها بر روی کودکان متعدد، باعث بروز نتایج رضایت‌بخشی از سوی والدین آنها شده است.

طی 50 سال قبل مطالعات گسترده‌ای در حوزه فعالیت‌های ذهن کودک و فرآیند رشد آن صورت گرفته است. نتایج این مطالعات گویای آن است که کودکان ما از توانایی‌ها و استعدادهای زودهنگامی برخوردارند و از طریق بازی‌های مختلف به دنبال راهکار تقویت توانمندی‌ها و گسترش اطلاعات و معلومات خود می‌گردند.

کتاب «150شیوه تقویت هوش کودک» با هدف کشف و پرورش این توانایی‌ها و استعدادها در کودکان یک تا شش ساله به رشته تحریر درآمده است.

ویژگی بازی‌هایی که در این کتاب به چشم می‌خورند، این است که کودک برای انجام آنها نیاز به وسیله و لوازم خاصی ندارد و در هر محیطی مانند خانه، هنگام غذا خوردن، در حمام، در تختخواب، هنگام گردش، در وسایل نقلیه و در اماکن عمومی و سالن‌های انتظار می‌تواند آنها را انجام دهد.

این کتاب به گونه‌ای تنظیم شده که در قسمتی از تصویری که به ارایه بازی مربوطه می‌پردازد، کاربرد آن بازی در مکان ویژه و اثرات مفید استفاده از آن توضیح داده شده است.

مسوول انتشارات ذکر عنوان داشت: کتاب «150شیوه تقویت هوش کودک» از شش فصل اصلی تشکیل شده که مولف در هر فصل به صورت اختصاصی همراه با تصویر به ارایه بازی‌های مربوط به سنین یک تا شش سال پرداخته است.

مولف در بخش انتهایی این نوشتار مطالبی را ارایه داده که به اولیا و مربیان کودکان می‌آموزد تا با به‌کارگرفتن مجموعه‌ای از مهارت‌ها می‌توانند زمینه را برای تقویت هرچه بیشتر کودکان فراهم کنند. «چگونه یک داستان بسازید»، «آموختن شمارش»، «باز کردن باب گفت‌وگو»، «فرزندتان را تشویق کنید» و «به فرزندتان اجازه دهید خودش کارهایش را انجام دهد» عناوین برخی از این مهارت‌ها به شمار می‌آیند.

فرآوری: رویا فهیم

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: خبرگزاری کتاب ایران، روابط عمومی انتشارات قدیانی