تبیان، دستیار زندگی
بدن انسان دارای پوششی زنده بنام پوست می باشد. پوست لایه ای محافظ و ضد آب می باشد که از ورود باکتری به بدن جلوگیری می کند.....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پوست، مو و ناخن ها

هدف از نوشتن این مطلب آموزش مطالبی درباره پوست، مو و ناخن ها به شما عزیزان می باشد. لازم است این نکته را مد نظر داشته باشید که این مطلب به صورت مقدماتی و عمومی نوشته شده تا تمام افراد در گروه های سنی مختلف بتوانند از آن استفاده نمایند در صورتی که به این مطلب علاقه دارید و می خواهید مطالب دقیق تر و تخصصی تری در این زمینه یاد بگیرید به ما از طریق بخش نظرات موجود در زیر این مطلب اعلام نمایید تا مطالب تخصصی تری برای شما تهیه نماییم.

بدن انسان دارای پوششی زنده به نام پوست می باشد. پوست لایه ای محافظ و ضد آب می باشد که از ورود باکتری به بدن جلوگیری می کند.

رنگدانه های قهوه ای ملاتین به پوست رنگ داده و از ورود اشعه فرا ماوراء بنفش خورشید به بدن جلوگیری می کند. پوست حاوی میلیون ها حسگر می باشد که عواملی چون فشار، گرما، سرما و ... را حس می کنند.

مو و ناخن هر دو از پوست می رویند. میلیون ها عدد مو تقریباً تمام سطح بدن انسان را پوشانده اند. ضخیم ترین موها بر روی سر وجود دارند تا جلوی سرد شدن و یا تابش آفتاب به سر را بگیرند. سایر موهای بدن نازک تر بوده و کمتر جلوی اتلاف حرارت از بدن را می گیرند و لذا سایر بخش های بدن را باید توسط لباس پوشاند.

پوست، مو و ناخن همه استحکام خود را از یک پروتئین سخت به نام کراتین به دست می آورند.

ناخن ها

این لایه های سخت نوک انگشتان را پوشانده و از آن ها محافظت می کنند. ناخن ها همچنین به بلند کردن اجسام ریز نیز کمک می کنند.

پوست، مو و ناخن ها

سلول های زنده در ریشه ناخن، تقسیم می شوند و باعث رشد ناخن می شوند. این سلول ها با حرکت به سمت نوک انگشت ها به تدریج می میرند. ناخن ها حدود 5 میلی متر در ماه رشد می کنند. رشد ناخن ها در تابستان، از زمستان سریع تر است. رنگ صورتی ناخن که درشکل فوق نیز نشان داده شده (نقطه 1) به دلیل جریان خون زیر آن است. شکل فوق نمای میکروسکوپی ساختار ناخن را نشان می دهد. سلول های مرده تخت شده در این شکل قابل تشخیص اند.

اثر انگشت

با لمس کردن اشیاء به خصوص فلزات و شیشه اثر انگشت ما روی آن ها باقی می ماند. اثر انگشت در حقیقت اثر چربی و عرق موجود روی بر آمدگی نوک انگشت می باشد. این برآمدگی ها به نگه داشتن اشیاء توسط انگشتان کمک می کند. اثر انگشت هر فرد، یکتا می باشد.

پوست، مو و ناخن ها

لایه های محافظ

ضخامت پوست کمتر از 2 میلی متر می باشد. و دارای دو لایه ی مجزا می باشد.

پوست، مو و ناخن ها

مطابق شکل فوق، لایه صورتی فوقانی از سلول های مرده و جمع شده روی هم ساخته می شود. این لایه سخت و ضد آب می باشد. این سلول ها مدام در حال ریختن و جایگزین شدن با سلول های جدید می باشند (لایه قرمز)

در شکل فوق لایه قرمز با 2 و لایه صورتی با عدد 3 مشخص شده . لایه زرد رنگ (شماره 4)، زیر لایه 3 (اپی درم) قرار داشته و غشاء میانی یا درمیس نام دارد. این لایه حاوی حسگرها، اعصاب، گلبول های خون، غدد عرق، و ریشه موها می باشد.

حدود 000/50 تکه ریز از لایه روی پوست در هر دقیقه می ریزد.

خنک کاری

در شرایط آب و هوایی گرم، بدن با عرق کردن خود را خنک نموده و جلوی بالا رفتن دمای خود را می گیرد. دمای داخل بدن °37 سانتی گراد می باشد. فعالیت بدنی دمای بدن را بالا می برد زیرا عضلات در هنگام فعالیت حرارت آزاد می کنند. دمای بالاتر از نرمال برای بدن ضرر دارد لذا با بالارفتن دما، حدود 3 میلیون غده عرق، سطح پوست را با عرق می پوشانند. این عرق سریعاً تبخیر شده و دمای بدن را پایین می آورد.

پوست، مو و ناخن ها

در شکل فوق در نقطه 5، قطرات عرق را مشاهده می کنید.

اصلاح صورت

پوست، مو و ناخن ها

شکل فوق ساقه های ریش یک مرد را نشان می دهد. این موها پس از اصلاح رشد نموده اند. در صورتی که موهای صورت اصلاح نشوند، می توانند تا 90 سانتی متر رشد نمایند. موها به صورت عادی ریزش دارند. روزانه حدود 80 عدد مو از سر افراد ریخته و با موهای جدید جایگزین می شوند.

موهای در حال رشد

موها به صورت لوله هایی از جنس کراتین می باشند که از منافذ ریز پوست به نام فولیکول ها می رویند. در شکل زیر، در سمت چپ عکس یک موی ضخیم که تازه از یکی از 000/100 فولیکول سر روییده را مشاهده می کنید. فولیکول های مستقیم موی صاف و فولیکول های خمیده موهای فرفری تولید می کنند.

پوست، مو و ناخن ها

موها از سلول های مرده ساخته می شوند، لذا در هنگام رفتن به آرایشگاه هیچ دردی حس نمی کنیم.

موها نیز مانند پوست حاوی ملانین می باشند و انواع مختلف ملانین ها باعث ایجاد رنگ های مختلف مو می شوند.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه : پوریا میرعشقی

تنظیم: نوربخش