تبیان، دستیار زندگی
آیا شما هم از آدم‌هایی هستید که وقتی می‌خواهند کاری کنند و برنامه‌ای را اجرا کنند، به خود و توانایی‌های خود شک می‌کنید و همیشه می‌ترسید که «نکند نشود»، «من نمی‌توانم»، «سخت است». ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه اعتماد به نفس خود را افزایش دهید

گام سومچگونه اعتماد به نفس خود را افزایش دهید

آیا شما هم از آدم‌هایی هستید که وقتی می‌خواهند کاری کنند و برنامه‌ای را اجرا کنند، به خود و توانایی‌های خود شک می‌کنید و همیشه می‌ترسید که نکند نشود، من نمی‌توانم، سخت است.

اگر جواب به این سؤال بله است، نکات زیر احتمالاً بتواند به شما کمک کند و اعتماد به نفس شما را افزایش دهد به شرط این‌که این کلمات را در عمل به کار ببرید نه این‌که آن ها را فقط بخوانید و فراموش کنید.

1- اهداف واقع‌بینانه‌ای که برای خود در نظر گرفتید، صرفاً در حد گفتن نباشد. بلکه باید به آن ها جامه عمل پوشاند و باید در فعالیت‌های مرتبط با آن هدف درگیر شوید. مثلاً اینکه فقط بخواهید نمره ریاضی‌تان از ترم پیش بیشتر باشد کارساز نیست بلکه باید در فعالیت‌هایی که به بهبود عملکرد ریاضی شما منجر می‌شود نیز بپردازید.

2- برای رشد اعتماد به نفس، واقع‌بین باشید و موقعیت فعلی خود را در نظر بگیرید و از آرمانی فکر کردن بپرهیزید. آغاز آن با گام‌های کوچک و اهداف کوتاه مدت میسر است. به طور مثال اگر معمولاً نمره ریاضی شما 14 بوده است، برای کسب نمره بهتر فعلاً به 20 فکرنکنید بلکه یک گام کوچک مثلاً نمره 16 هم بگیرید زودتر اعتماد به نفس‌تان تقویت می‌شود. زیرا اگر نتوانید با تلاش 20 بگیرید، دوباره احساس ناتوانی می‌کنیم ولی با کمی تلاش حتماً 16 را می‌گیرید.

چگونه اعتماد به نفس خود را افزایش دهید

3- با خود عهد و پیمانی نبندید که نتوانید به آن عمل کنید. برنامه‌ریزی بیش از حد و عملی نساختن آنها باعث کاهش اعتماد به نفس می‌شود و در دفعه‌های بعد کلمه نمی‌توانم برای شما تداعی می‌شود.

4- هرگاه تصمیمی را می‌گیرید با شروع به انجام آن تصمیم باعث می‌شود تا قدم‌های بعدی را راحت‌تر بردارید. به خود بگویید: فقط آن را انجام بده.

5- هرچه به توانایی خود، کمتر اعتماد داشته باشید، انگیزه شما کاهش می‌یابد و همچنین اگر اعتماد بیش از حد به توانایی‌های خود داشته باشید، غرور بی‌جهت شما را می‌گیرد و موجب می‌شود که نقاط ضعف خود را نشناخته و یا برنامه‌ای بریزید که از عهده آن برنیایید و در نهایت به اعتماد به نفس شما لطمه وارد می‌شود.

6- سرزنش، برچسب زدن و اظهار نظر دیگران باعث می‌شود باور فرد نسبت به توانایی‌هایش کم شود.

7- برچسب‌ها و کلماتی که در مورد خود می‌گویید همان‌قدر که می‌توانند تشویق کننده و کمک کننده باشند، می‌توانند مخرب نیز باشند، پس حواستان باشد از چه برچسب‌ها و کلماتی در مورد خود استفاده می‌کنید.

8- برای تقویت اعتماد به نفس نباید شکست‌های گذشته را مدام در ذهن مرور کنیم، فقط باید علت آن ها را پیدا کرد تا برای رفع آن اقدام شود.چگونه اعتماد به نفس خود را افزایش دهید

9- مشکلات در اجرای اهداف را ردیابی نموده و با به دست آوردن علل آن ها، برای حل آن قدم بردارید.

10- موفقیت‌های گذشته خود را به خاطر آورده و آنها را تجزیه و تحلیل کنید. این امر مشوق خوبی برای آینده است.

11- با توسعه دادن توانایی‌ها و روش‌های مختلف یادگیری، اعتماد به نفس خود را تقویت کنید.

12- خود را برای پیشرفت‌های کم و آرام تشویق کنید و مداومت در کار را فراموش نکنید، زیرا پیشرفت کم شاید در کوتاه مدت نمایان نباشد ولی با مداومت و پشتکار اثرات خود را می‌گذارد.

13- خود را با عبارات مناسب و در زمان مقتضی، تحسین کنید.

14- فکرهای منفی خود را تغییر دهید، زیرا وقتی فرد مرتب به خود می‌گوید: من نمی‌توانم، نمی‌شود و...، مانعی جدی برای پیشرفت خود فراهم می‌کند.

15- افکار منفی خود را که موجب می‌شود اعتماد به نفس شما پایین بیاید را نوشته و با یک مشاور در مورد آن ها صحبت کنید.

مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: اکرم محمدزاده فرهانی

تنظیم: مریم فروزان کیا