تبیان، دستیار زندگی
دات سینمایی و تلویزیونی خبر داد محمود فلاح: بخش‌ «جنگ‌های شهری» كوفه را بعد از نوروز آغاز می‌كنیم تهیه كننده سریال «مختارنامه» از همكاری این سریال با دیگر تولیدات سینمایی و تلویزیونی خبر داد. «محمود فلاح» ، با ارائه گزارشی ا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تهیه كننده «مختارنامه» از همكاری این سریال

با دیگر تولیدات سینمایی و تلویزیونی خبر داد


محمود فلاح: بخش‌ «جنگ‌های شهری» كوفه را بعد از نوروز آغاز می‌كنیم

تهیه كننده سریال «مختارنامه» از همكاری این سریال با دیگر تولیدات سینمایی و تلویزیونی خبر داد.

«محمود فلاح» ، با ارائه گزارشی از وضعیت این پروژه تلویزیونی گفت:

فیلم‌برداری این سریال از فروردین ماه سال 83 آغاز شده و طبق آخرین برآوردها تا بیست ماه دیگر ادامه خواهد داشت.

در این مدت بخشی از فیلم‌برداری در دكورهای شهر كوفه انجام می‌شود. بخش دیگری از كار به بخش مكه و شهر مدائن اختصاص دارد و بخشی دیگر هم شامل صحنه‌های جنگی خواهد شد.

وی با اشاره به پایان بازی برخی از بازیگران این مجموعه و مذاكره برای حضور بازیگران جدید در این سریال داستانی گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده حضور برخی از بازیگران تنها به یك لوكیشن محدود نیست و گاه یك فاصله چند ماهه و میان دو مقطع بازی بازیگران وجود دارد. به همین دلیل بازیگران « مختارنامه» می‌توانند با هماهنگی برنامه‌ریز، مدیر تولید و كارگردان سریال با استفاده از فواصل زمانی خالی میان مقاطع مختلف، چنان چه تمایل داشته باشند به ایفای نقش در آثار دیگر نیز بپردازند.

وی با اشاره به عرف قراردادهای كاری بازیگران سینما و تلویزیون گفت: طبق قراردادهای بازیگران سینما و تلویزیون هیچ گاه هیچ بازیگری در زمانی كه با یك پروژه قرار داد می‌بنند، حق حضور در پروژه‌ای دیگر را ندارد. در كارهای تاریخی این حسایت بیشتر است و به دلیل نیاز بازیگران به حفظ ریش و موی طبیعی خود، این حساسیت دو چندان می‌شود.

اما به دلیل « محدودیت بازیگران سینما و تلویزیون» از یك سو و « تعدد آثار در حال ساخت» از سوی دیگر این روند تاكنون انجام شده و بازیگرانی همچون: امین زندگانی، عباس امیری، نسرین مقانلو، رضا رویگری، حبیب دهقان نسب، ابراهیم آبادی، انوشیروان ارجمند، فرهاد اصلانی،ماه چهره خلیلی، جعفر دهقان،داوود رشیدی،محمد فیلی و... در فواصل فراغت خود در این پروژه توانسته‌اند با آثار دیگر نیز همكاری داشته‌اند.

فلاح با تاكید بر این مساله كه «ساخت آثار تاریخی نباید به جریان عادی ساخت و ساز سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی لطمه بزند» گفت: برای همكاری بازیگران با سریال‌های دیگر اجازه دچار مشكلات متعددی شدیم و مجبور بودیم برای اغلب بازیگران با صرف هزینه و وقت زیاد ریش و مو ببافیم.

تهیه كننده مختارنامه درباره آخرین مراحل كار گروه سازنده گفت: «لوكیشن زندان آخرین محلی بود كه گروه در آن فیلم‌برداری هستند.بخش‌های مختلف ساختمان این لوكیشن سه تا شش متر زیر زمین قرار دارد به همین دلیل استفاده از وسایل تهویه امكان پذیر نیست. همین مساله سبب شد بسیاری از عوامل از نظر مسائل تنفسی دچار مشكل شوند و حتی برخی از آن‌ها مانند طراح صحنه سریال راهی بیمارستان شوند.

وی با اشاره به این نكته كه « تاكنون نزدیك به 420 جلسه فیلم‌برداری این سریال سپری شده» تاكید كرد: این میزان تاكنون بیش از تمامی آثار تاریخی مشابه بوده و از نظر آماری برابر با 12 فیلم سینمایی است. در وضعیتی كه تجهیزات كار بارها نیاز به تعمیر و سرویس پیدا كرده‌اند، گروه سازنده همچنان باانگیزه‌ای بالا مشغول فعالیت هستند و طولانی شدن باعث كاستن از انگیزه‌های آنها نشده است.

تهیه كننده مختارنامه در پایان از اتمام فیلم‌برداری زندان پیش از سال 85 خبر داد و گفت:‌ بعد از تعطیلات نوروزی فیلم‌برداری بخش‌«جنگ‌های شهری» در كوفه آغاز و از مهر ماه هم جنگ‌های مربوط به این پروژه در جنوب كشور فیلم‌برداری خواهد شد.

لینک ها :

داوود میرباقری قیام مختار ثقفی را به تصویر می كشد

«مختارنامه» دوباره جلوی دوربین رفت