تبیان، دستیار زندگی
یک کارشناس بازار سرمایه 5 دلیل افت روزهای اخیر شاخص بورس و قیمت سهام را برشمرد و به سهامداران توصیه کرد ضمن خودداری از فروش سهام آینده دار از بهترین زمان برای خرید سهام استفاده کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا آینده بورس روشن است؟


یک کارشناس بازار سرمایه 5 دلیل افت روزهای اخیر شاخص بورس و قیمت سهام را برشمرد و به سهامداران توصیه کرد ضمن خودداری از فروش سهام آینده دار از بهترین زمان برای خرید سهام استفاده کنند.


بورس

اکبر مردانی در بررسی شرایط روزهای اخیر بازار سهام که با افت و خیز های متعدد همراه بوده اظهار داشت: درحالی نوسان ذات همیشگی همه بازار سهام است که فراز و فرود روزهای اخیر قیمت سهام اکثر شرکت ها و شاخص ناشی از رفتار طبیعی و همچنین عوامل دورن و برون سازمانی است اما نقش مسائل دورن سازمان و داخلی بیشتر از وقایع بیرونی است.

رفتار نوسان گیران

 شاید تا 30 درصد عدم رشد روزهای اخیر بازار سهام ناشی از لزوم به استراحت قیمت ها و ناشی از رفتارها وبررسی های تکنیکی گروهی از معامله گران باشد. چراکه در نتیجه کسب بازدهی حداقل 5 تا 40 درصدی سهام تعدادی از شرکت ها، گروهی از نوسان گیران که با افزایش سهامداران حقوقی هم روبرو شده اند، با هدف شناسایی سود اقدام به فروش و عرضه سهام در روزهای گذشته کرده اند تا در فرصتی دیگر موفق به خرید سهام همان شرکت ها به قیمت های پایین تر شوند.

به گفته وی طبق بررسی های به عمل آمده از ابتدای سال تا پایان هفته گذشته 36 شرکت بورسی و فرابورسی بین 20 تا 54 درصد بازدهی داشته و میانگین بازدهی بازار طبق شاخص حدود 8 درصد برآورد شده است.

تسویه پایان ماه خریدهای اعتباری نهادهای مالی

در کنار این عامل که برای نوسان گیران امری عادی و الزامی به شمار می رود، نزدیک شدن به روزهای پایانی ماه جاری هم موجب شده تا به طور سنتی تعدادی از سرمایه گذاران حقوقی به منظور تسویه خریدهای اعتباری با کارگزاران از خرید روزهای گذشته خود کاسته و در عوض به فروش سهام اقدام کنند.

بنابراین با توجه به اتمام این تسویه حساب های ماهانه، انتظار می رود اثر این عامل از سه شنبه برطرف شده و بار دیگر سرمایه گذاران حقوقی اقدام به خرید سهام شرکت های ارزنده کنند.

سهامداران کم تجربه با خودداری از فروش سهام ارزشمند و آینده دار، بهترین زمان برای خرید را به هنگام کاهش قیمت ها در سرلوحه تصمیم گیری ها قرار دهند

کاهش قیمت های جهانی

این کارشناس با اشاره به ارتباط مستقیم و غیر مستقیم حدود سی درصدِ ارزش روز بازار سهام ایران با قیمت های جهانی ادامه داد: بعد از رشد روزهای نخست سال قیمت های نفت و فلزات اساسی و در پی بهبود اوضاع سیاسی جهانی خصوصا " با کشته شدن بن لادن، قیمت های جهانی نفت و فلزات اساسی دیگر قادر به تکرار رشد نشدند و با نزول بهای این دو محصول استراتژیک، شرکت های داخلی مرتبط هم با عدم اقبال روبرو شدند. از طرف دیگر این کاهش قیمت منجر به کاهش ورود نقدینگی به کشور شد.

سردرگمی ناشی از ادغام وزارتخانه ها

مردانی در بخش دیگری از بررسی دلایل افت روزهای اخیر بازار سهام کشور به مسائل و عوامل درون سازمان اشاره کرد و گفت: بعد از تحت تاثیر قرار گرفتن بورس در نتیجه مسائل روز سیاسی کشور، ادغام ناگهانی 8 وزارتخانه شرایطی را در جو روانی بازار سهام ایجاد کرد که سردرگمی و مبهم شدن آینده صنایع ، نتیجه این تصمیم بود. چرا که با ادغام این وزارتخانه ها خصوصا " صنایع با بازرگانی و نفت و نیرو، فعالان بازار سهام با پرسش های بی پاسخی روبرو شده و تاکنون هم تصویری آینده از این موضوع ندارند.

وی خاطر نشان کرد: این درحالی است که این اثر غیر قابل پیش بینی کمتر از 10 درصد در افت روزهای اخیر بازار سهام نقش داشته و در روزهای آینده با روشن تر شدن آن و نهایی شدن ادغام ها می توان شاهد بهتر شدن این موضوع بود.

بورس

موضع رئیس کمیسیون صنایع

این کارشناس در ادامه اظهارات خود به سخنان شب گذشته رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: در حالی رئیس جمهور با سخنان خود و حمایت از بورس و سهامداران شرایط مثبتی را در اول وقت روز دوشنبه رقم زد که سهام برخی شرکت ها در همان آغاز معاملات با صف خرید روبرو شدند اما موضع روزیکشنبه رئیس کمیسیون صنایع در جمع کارگزاران در تغییر جهت بازار نقش بسزایی داشت که با رسانه ای شدن این موضع به دامنه نگرانی ها اضافه شد.

مردانی ادامه داد: این مقام مسئول با اظهاراتی غیرکارشناسی از حبابی شدن سهام قیمت شرکت های بورسی سخن گفت و موجب شد تا گروهی از کارگزاران حاضر در جلسه روز گذشته کانون کارگزاران از همان آغاز معاملات اقدام به فروش سهام خود و صندوق های سرمایه گذاری کنند.

وی با بیان اینکه هر کسی نمی تواند بدون دانش کافی از حبابی شدن بازار سهام حرف بزند و مسئولان باید در اظهارهای مربوط به بازار سرمایه از حداقل دانش برخوردار باشند، افزود: از طرف دیگر با اعلام نگرانی این مقام مسئول از آینده صنایع در اثر اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها و ادغام وزارتخانه ها، پیش بینی تورم 20 تا 25 درصدی و دیگر مواضع اعلام شده ، تردید و ابهام بسیاری از فعالان بازار سهام بیشتر شد.

سهامداران کم تجربه توصیه کرد با خودداری از فروش سهام ارزشمند و آینده دار، بهترین زمان برای خرید را به هنگام کاهش قیمت ها در سرلوحه تصمیم گیری ها قرار دهند

آینده بازار

وی در برابر این سئوال که با این همه شرایط بازار سهام در مقاطع کوتاه و میان مدت و حداکثر تا شهریور ماه را چگونه ارزیابی می کند پاسخ داد: واقعیت این است که بازارسهام کشور به دلیل برخورداری از ظرفیت های متعدد از آینده بسیار روشنی برخوردار است اما در این میان برخی وقایع پیش بینی نشده و آثار تصمیم گیری ها موجب درجا زدن و برگشت به عقب غیر طبیعی قیمت ها و شاخص بورس می شود.

مردانی ادامه داد: بنابراین در صورت تحقق دو شرط برطرف شدن ابهامات موجود و عدم وقوع رویدادهای ناگهانی ، می توان شاهد تداوم رونق بازار سهام و روند صعودی شاخص و قیمت ها بود اما نباید انتظار داشت این روند با شتاب و جهش های پی در پی همراه باشد.

وی در خاتمه به سهامداران خصوصا " سهامداران کم تجربه توصیه کرد با خودداری از فروش سهام ارزشمند و آینده دار، بهترین زمان برای خرید را به هنگام کاهش قیمت ها در سرلوحه تصمیم گیری ها قرار دهند و اسیر شایعات نشوند.چراکه با توجه به قرار گرفتن فصل مجامع که اوج آن تیرماه خواهد بود، باردیگر روند حرکتی بازار مثبت خواهد بود.

بخش اقتصاد تبیان


منبع: خبرگزاری فارس