تبیان، دستیار زندگی
ت"و‌" كاپوتی" پس از بررسی شاخصه‌های مهمی چون رویكرد تخیلی و افسانه‌وار آثار پر فروش سینمای جهان در سال گذشته و نگاهی به جدیدترین آثار بزرگان هنر هفتم در دو بخش قبلی این گزارش؛ در این فصل وضعیت اقتباس‌های ادبی مطرح سینمای بی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اقتباس‌های ادبی از"الیورتویست"و‌" كاپوتی"


پس از بررسی شاخصه‌های مهمی چون رویكرد تخیلی و افسانه‌وار آثار پر فروش سینمای جهان در سال گذشته

و نگاهی به جدیدترین آثار بزرگان هنر هفتم در دو بخش قبلی این گزارش؛ در این فصل وضعیت اقتباس‌های ادبی مطرح سینمای بین‌المللی مورد توجه قرار می‌گیرد.

بنا به بررسی بخش تحقیق و گزارش‌های فرهنگی - هنری ایسنا، تعدادی از مطرح‌ترین فیلم‌های 2005 سینمای جهان بر پایه اقتباس‌های نسبتا موفق از آثاری چون «‌الیورتویست» (چارلز دیكنز)، كاپوتی (بنت میلر)، غرور و تعصب (جین آستین)، مردی از لامانچا (دن كیشوت اثر سروانتس)، شنل قرمزی و لوبیای سحرآمیز (برادران گریم ) شكل گرفتند.

« رومن پولانسكی» با اتكا به تجربه‌های دردناك كودكی مشقت بار خود در لهستان و جنگ دوم جهانی فیلم «‌الیورتویست» را برای چندمین بار در سینما كارگردانی كرد.

«‌كاپوتی» داستان زندگی « ترومن كاپوتی» نویسنده آمریكایی و روابط نامعمول او با « پری اسمیت» و « دیك هیكاكز» دو قاتلی است كه جنایتشان موضوع كتاب كاپوتی به نام « در كمال خونسردی» را تشكیل می‌دهد.

داستان انگیزه‌های مختلفی را كه یك روزنامه‌نگار امروز را به پیش می‌راند بررسی می‌كند. این فیلم با كسب جایزه اسكار بهترین بازیگر مرد اسكار 2005 و جایزه بهترین فیلم انجمن ملی منتقدان امریكا و منتقدان فیلم نیویورك جایگاه بسیار مناسبی هم برای اكران و پخش بین‌المللی پیدا كرد.

براساس همین گزارش: تری گیلیام نیز با اقتباس از دن كیشوت (سروانتس) و كارگردانی «مردی از لامانچا» توانست روایتی معاصر از زندگی توهم‌آمیز مردی ارائه دهد كه یك تنه به جنگ « آسیاب‌های بادی» می‌رود و بالطبع نتیجه چنین نبردی همواره از پیش تعیین شده است.

« جورایت» فیلمساز جوان انگلیسی در نخستین تجربه بلند سینمایی‌اش، رمان عاشقانه جین آستین یعنی «غرور و تعصب» را بعد از 65 سال در سینما بازسازی كرد.

در این فیلم « كایرا نایتلی» در نقش الیزابت بنت و « میتو مك موداین» در نقش دارسی ظاهر شدند.

65 سال قبل، این نقش ها را گریر گارسن و لارنس الیویه بر پرده سینما نقش آفرینی كرده‌ بودند.

تری گیلیام سازنده « دوازده میمون» نیز پس از پروژه ناموفق و ناتمام « مردی از لامانچا» به سراغ برادران گریم، از مشهورترین چهره‌های ادبیات فولكلوریك آلمان و گردآورنده قصه‌های عامیانه مشهوری چون شنل قرمزی و جك و لوبیای سحرآمیز رفت و آنها را در فضایی كاملا تخیلی و فانتزی قرار داد.

راب مارشال نیز بر اساس رمان محبوب و پرفروش آرتور گلدن « خاطرات یك گیشا» را ساخت كه در آن دختر ژاپنی معمولی به یك گیشا معروف تبدیل می‌شود. این فیلم در آخرین روزهای سال 2005 به نمایش درآمد.

فرناندو مریلیش، فیمساز نوظهور برزیلی كه درسالهای گذشته با فیلم جسورانه «‌شهر خدا» خوش درخشیده بود.

در سال گذشته فیلم باغبان وفادار - همیشگی را بر اساس رمان پر فروش « جان لو كاره» نویسنده معروف رمان‌های جاسوسی با بازی رایف فاینس و « ریچل وایز» ساخت.

«تریلری عاشقانه» با بازی‌های قدرتمند و پرداختی زیبا وهوشمندانه به اعتقاد بسیاری‏، یكی از بهترین فیلم‌های به نمایش درآمده در سال 2005 بود.