تبیان، دستیار زندگی
ایشان نه تنها واجبات و محرمات را و مستحبات و اینها را حتی‌المقدور رعایت می‌کردند آداب شرعی و اجتناب از مکروهات را هم از نظر دور نمی‌داشتند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ظرافت در کردار و رفتار

آيت الله مصباح يزدي در باره ظرافت در کردار و رفتار حضرت آيت الله بهجت مي فرمايند:

ايشان نه تنها واجبات و محرمات را و مستحبات و اينها را حتي‌المقدور رعايت مي‌کردند آداب شرعي و اجتناب از مکروهات را هم از نظر دور نمي‌داشتند و شايد بشود گفت که موردي پيش نمي‌آمد که عملاً بشود مستحبي را بجا آورد و جايش باشد و ايشان اقدام نکنند يا مکروهي را بشود از آن اجتناب کنند و ايشان اجتناب نکنند.

نمونه‌هاي زيادي در طول سال‌هاي زياد اتفاق افتاده که من ديدم همه‌اش يادم نيست ولي يک موردي که خيلي براي من جالب توجه بود ظرافت کاري ايشان در کردار و رفتار بود. ما يک وقتي در جريانات بعضي مسائل فعاليت‌هاي سياسي با دوستان تصميم گرفته بوديم که يک مدتي متواري بشويم از جمله آيةالله مشکيني رضوان‌الله‌عليه مدتي به اردبيل تشريف بردند، بعضي دوستان ديگر جاهاي مختلفي رفتند. بعضي‌ها هم زنداني بودند. بالاخره با توصيه بعضي کساني که در خود زندان بودند بنا گذاشتم که چندي در قم نباشم.

ظرافت در کردار و رفتار

چندماهي طرف‌هاي استان يزد و آنجاها رفته بودم و اطراف يزد رفسنجان و آنجاها بودم، آن‌وقت‌ها  يک زندگي طلبگي ساده‌اي داشتم و آنچنان هم نبود که کسي به وضع خانواده مان سيدگي بکند. بعد از چند ماه که آمدم. شايد پنج شش ماه گذشته بود، خانواده ما گفتند که يک روز همسر حضرت آيةالله بهجت تشريف آوردند منزل ما و يک کيسه برنجي با يک مبلغ پولي آورده بودند و به ما دادند، من تعجب کردم ايشان آدرس منزل ما از کجا مي‌دانستند. وقتي اينها مي‌رفتند پشت سر ايشان نگاه کردم ديدم سر کوچه آقازاده‌شان ايستاده اند.

حاصل جمع اين اطلاعات اين شد که مرحوم آقاي بهجت رضوان‌الله‌عليه مبلغي پول و يک کيسه کوچک برنجي که مي‌شد حمل بکنند اين را توسط آقازاده‌شان فرستاده بودند درب منزل ما ولي براي اينکه مرد با خانواده ما تماس پيدا نکند همسرشان را هم فرستاده بودند که وقتي مي‌خواهند تحويل بدهند خانمشان تحويل داده باشند.

و اين براي من سؤال شده بود چرا آقازاده‌شان نياورده بود، خانواده ما نتوانسته بودند اين را تحليل بکنند که اين سرّش چي بود، همان يک بار هم همسر ايشان تشريف آورده بودند درب منزل ما، بعدها من متوجه شدم که يکي از مکروهات اين است که وقتي مرد خانواده‌اي مسافرت هست و منزل نيست کراهت دارد که مرد ديگري در آن منزل برود و با همسر او صحبت کند، يکي از مکروهات اين است که اگر کاري هم دارد حتي‌المقدور مرد با آن خانمي که شوهرش نيست صحبت نکند و ايشان براي اينکه اين کار انجام نگيرد آوردنش را توسط آقازاده‌شان انجام داده بودند ولي براي اينکه به دست خانم ما داده بشود و با ايشان صحبت بکنند از سر کوچه ايشان رفته بود ايستاده بود و خانمشان آورده بودند آن مبلغ را به همسر ما مرحمت کرده بودند.

آن وقت من متوجه شدم که ايشان وقتي مي‌خواهد يک کمکي براي کسي بکند تمام آداب شرعي و مستحبات و مکروهاتش را هم رعايت مي‌کند که مبادا يک مکروهي در اين جريان انجام بگيرد، حالا اگر مکروهي هم بود براي ايشان مکروه نبود حتي فرزند ايشان مبتلا به انجام مکروهي در اين جريان نشوند، خود ايشان که نيامده بود که مثلاً براي ايشان کراهت داشته باشد.

چقدر ظرافت در رفتارها را اولياي خدا رعايت مي‌کنند و چه ارزش مي‌بخشد به کارها اين نکته‌هاي ظريف و آدابي است که در شرع مقدس وارد شده و رعايتش باعث تقرّب‌هاي جهشي مي‌شود. بله اين مکتب آقاي بهجت است يعني مکتب اهل بيت سلام‌الله‌عليهم‌اجمعين با رعايت تمام احکام واجب و مستحب و ترک محرمات و مکروهات.


تهیه و فرآوری: گروه حوزه علمیه

منابع:

کتاب به سوي محبوب

کتاب برگي از دفتر آفتاب

سايت آيت الله بهجت