تبیان، دستیار زندگی
و باید پرهیزکار و خداترس باشند، اراده خدای تعالی را بر همه چیز ترجیح بدهند؛ اگر فاقد بعض صفات باشند، اهل ائتمان نیستند، و رأی دادن برای فاقدها بی اثر است، بلکه جایز هم نیست، مشکوک هم، متروک است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در عرصه سیاست

بيانيه اول در رابطه با انتخابات

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله رب العالمين و الصلاة علي سيد الانبياء محمد و آله السادة الاوصياء الطاهرين.

و بعد، چنانکه مکرراً، از شرکت در انتخابات، سئوال شده، در جواب آنها، آنچه اظهار شده است، بيان مي شود:

اين جانب، جهات سلبيه و اثباتيه را متعرض مي شوم. کساني که بنا دارند در رأي دادن و يا انتخاب شدن، شرکت نمايند، بايد متذکر باشند، که کساني حق انتخاب شدن و امين مردم با ايمان در مورد دين و دنيا بودن را دارند، که از رجال با عقل کامل کافي و ايمان کامل از شيعه اثنا عشريه و با علم به مسائل شرعيه در شخصيات و اجتماعيات و با شجاعت باشند؛

و از آنهايي باشند که در اظهارات و تروک، ( لا يخافون في الله لومة الائم. سوره مائده/54 ) باشند؛

و از رشوه ها و تخويفات و نحو آنها دور باشند؛

نظر نکنند که تا به حال چه بود، بلکه نظر نمايند که از حال چه بايد بشود و چه بايد نشود؛

و بايد پرهيزکار و خداترس باشند، اراده خداي تعالي را بر همه چيز ترجيح بدهند؛ اگر فاقد بعض صفات باشند، اهل ائتمان نيستند، و رأي دادن براي فاقدها بي اثر است، بلکه جايز هم نيست، مشکوک هم، متروک است.

تفحص هم، بايد کامل باشد و بدون مداخله دوستي و دشمني در امور نفسانيه باشد.

در حال رأي دادن و گرفتن، خداي عظيم را ناظر به تمام خصوصيات همه بدانند.

کساني هم که واجد خصوصيات مذکوره باشند- که جايز باشد رأي دادن و گرفتن درباره آنها- واجب مي شود با توانايي، اگر بدانند يا احتمال بدهند که فاقد بعض آنها، رأي خواهند گرفت.

ملاحظه نماييد دول کفر را [که] چگونه انتخاب مي نمايند و انتخاب مي شوند، و چه کساني انتخاب مي شوند، و از چه راه هايي انتخاب مي شوند، و چه آرائي در مجلس هاي خودشان اظهار مي کنند، و دولتهاي آنها چه عملياتي بر طبق قانون مملکت و بر خلاف قانون عقل و دين، حتي اديان منسوخه آنها، انجام مي دهند که فساد و افساد آنها بر همه عقلاي دنيا آشکار است، [و] مخالفت نماييد با چگونگي کارهاي آنها و چگونگي وسائل و اسباب و مسببات آنها، که مطابقت با هيچ دين اصل دار و هيچ قانون عقل پسند، ندارند.

عصمکم الله و ايانا من الزلات کلها بمحمد

و آله الطاهرين، صلوات الله عليهم اجمعين

والسلام عليکم و رحمة الله و برکاته.

بيانيه دوم در رابطه با انتخابات

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله و رب العالمين و الصلاة علي سيد الانبياء محمد و آله سادة الاوصياء المطهرين.

در جواب سئوال مکرر مربوط به انتخابات، [مطالبي ذکر مي شود] با اشاره به آنچه در سال گذشته تذکر داده شده بود، از بياناتي که اختصاص به زماني و مکاني ندارد و در آنها تعيين توصيفي- که اتمّ و اعمّ و احسن و اکمل و ادوم از تعيين اسمي است- شده بود.

از « حذيفه » رضوان الله عليه مروي است، که فرمود:

«کانوا يسألون رسول الله عن الخير و کنت أسأله عن الشر »؛ بايد بدانيم

« شرّ» چيست و « اهل شرّ» کيست تا فرار از آن نماييم، و « خير» چيست و

« اهل خير » کيست تا به سوي آن فرار نماييم.

بايد اهل انتخاب، در پياده کردن کبريات در صغريات، و کليات در جزئيات، روشن و با احتياط باشند؛

و رضاي خداي بزرگ را مقدم بر رضاي غير نمايند؛ و فحص از عقلاي متدينين که اصلح باشند نمايند؛ و در روشني توقف ننمايند و در تاريکي حرکت ننمايند؛

و از رشوه دادن و گرفتن ( شيوه دول کفر)، دور باشند؛

با متدينين از عقلا، که محيط به مسائل شرعيه و با ايمان اعتقادي و عملي، و پرهيزگار، و با تدبير، و شجاعت، و اعتدال فکري و مسلکي، باشند و با غير آنها سر و کار نداشته باشند، و مسلمانها را گرفتار نکنند و کاري نکنند که در پشيماني از آن، تدارکي نيست.

از وطن فروشي و وطن فروشان که غايت محبت دول کفر است، دور باشيد. عواقب وطن فروشان به دول کفر را، ملاحظه بنمائيد! ديديم و مي بينيم که به محلل هاي خودشان، وفا نمي کنند، مگر تا زماني که چاره ندارند، و پس از آن، جز پشيماني و عاقبت سوء براي تابعين آنها نمي ماند.

بايد بدانيم که هيچ نقصي در ممالک اسلاميه نيست که منسوب به دول کفر نباشد؛ و آنچه منسوب به آنها است، نقص در اسلام و ايمان است، يا منتهي به آن است.

غير از معصومين(ع) کسي نمي تواند بگويد: « همه چيز را مي دانم، با مي بينم» و نمي تواند کسي بگويد:

هيچ چيز را نمي دانم و همه جا تاريکم، بلکه هر عامل عادي، چيزهايي را مي داند و بايد حرکت کند و توقف ننمايد، [و] بلکه بايد از معلومات خود، مجهولات را استخراج نمايد تا آنجا که بتواند؛ و چيزهايي را نمي داند و بايد احتياط و توقف و تفحص نمايد تا به ندامت غير مستدرک، مبتلا نشود.

و اين مطالب براي جواب سئوال ها، [ ذکر شد] با اشتمال بر بياناتي که اتمام حجت و تأکيد آن است، تا آنکه علي العمياء، يا به مسامحه، خود و ديگران از مؤمنين را، در گمراهي وارد ننمايد.

کساني که متحير و مرددند، به آنها دستور داده شده و مي شود:

ملاحظه کنيد: کداميک از دو حزب، با ولايت علي(ع) موافق با موافق تر است؛ و کدام، اعتقاد او عملاً انتظار مهدي(ع) را دارد يا متأکدتر است؛ کدام، تغييري در امور دينيه، داده يا نمي دهد؛ کدام، معتدل در فکر، يا متلوّن است در اعتقاد يا عمل؛ کدام، ملکه تقوي و صدق و ائتمان دارد، يا قوي تر است؛ کدام، در صفات، شبيه به کفر يا نفاق و کدام، دورتر است؛ و بالجمله، کدام، به خداي متعال و خاتم الأنبياء و خاتم الاوصياء « صلوات الله عليهم و عجل فرجهم » نزديک تر است.

از خداوند عظيم، موفقيت همه مؤمنين را بر مرضيات او، و تجنب از مبغوضات او را در همه جا و در هر حال، مي خواهيم.

والسلام عليکم و رحمة لله و برکاته

الأحقر محمدتقي البهجة

11/ محرم الحرام/1418


تهیه و فرآوری: گروه حوزه علمیه

منابع:

کتاب به سوی محبوب

کتاب برگی از دفتر آفتاب