تبیان، دستیار زندگی
مرگ مفهومی‌ست که تمام انسان‌ها با آن درگیر هستند. همه می‌دانیم که روزی خواهیم مرد ولی باز هم در پی جاودانگی هستیم. میل به جاودانگی در بشر آنقدر زیاد است که تحقیقات گسترده‌ای درباره علل و تاخیر مرگ تا به امروز صورت گرفته است
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پس از مرگ زنده شوید؛ کاملا واقعی


مرگ مفهومی‌ست که تمام انسان‌ها با آن درگیر هستند. همه می‌دانیم که روزی خواهیم مرد ولی باز هم در پی جاودانگی هستیم. میل به جاودانگی در بشر آنقدر زیاد است که تحقیقات گسترده‌ای درباره علل و تاخیر مرگ تا به امروز صورت گرفته است. با تمام این میل، انسان‌های کمی دیده شده‌اند که بیشتر از 100 سال عمر کنند. در واقع میانگین طول عمر بشر کمتر از 100 سال است.

واقعا چرا می‌میریم؟ علت مرگ چیست؟ چرا پیر می‌شویم؟

پس از مرگ زنده شوید؛ کاملا واقعی

از منظر علمی و پزشکی، پیری پدیده‌ای قابل جلوگیری است. پیری نوعی بیماری قابل درمان است که تا به امروز درمانی برای آن یافت نشده است. از طرف دیگر، بسیاری از مرگ‌های امروزی نه در اثر کهولت سن که اغلب به دلیل بیماری‌های مختلف و علاج ناپذیر اتفاق می‌افتد.  بیماری‌هایی مانند سرطان، ایدز و... . همچنین ایست قلبی یکی از شایع‌ترین انواع مرگ است.

انسان‌ها در طول عمر خود سعی می‌کنند نام نیکی از خود بر جای بگذارند تا پس از مرگ با آن نام نیک به یاد آورده شوند. تا حداقل در تاریخ جاودان و ماندگار شوند. با پیشرفت تکنولوژی شاید زندگی کردن بشر بیش از صدها سال امکان پذیر باشد. کسی چه می‌داند!

بازگشت مردگان

تنها همین ایده "پیش رفت علم در آینده" باعث شده برخی سعی کنند مرگ را به تاخیر بیندازند. محققان علم کریونیک (

پس از مرگ زنده شوید؛ کاملا واقعی

Cryonics) عقیده دارند حالا که در زمان فعلی نمی‌توانیم پیری یا بیماری خاصی را درمان کنیم شاید بتوانیم با فریز کردن بدن مردگان، بدن‌ آنها را سالم نگه داریم تا اگر در آینده راه حلی برای درمان آنها پیدا شد، انسان‌ها را به زندگی بازگردانیم.

به همین سادگی! خیال نکنید این تنها ایده‌ای کوچک است. تا به امروز 10 ها نفر بدن خود را فریز کرده‌اند و در مراکز مخصوص نگه داری می‌شوند تا شاید در آینده بتوانند به زندگی باز گردند. یکی از مشهورترین این افراد "والت دیزنی" است. کسی که همه شما او را می‌شناسید یا حداقل یکی از محصولاتش را دیده‌اید.

تا به حال هیچ آزمایشی برای باز گرداندن انسان‌های یخ زده به زندگی انجام نشده است. به این انسان‌های یخ زده "کریونات" گفته می‌شود. کریونات‌ها در نیتروژن مایع منجمد می‌شوند و سالها در محفظه‌ها باقی می‌مانند تا شاید روزی به زندگی بازگردند. کریونیک از واژه یونانی "کریوس" به معنای سرما و یخ زدگی گرفته شده است.

آیا تضمینی برای برگشت به زندگی وجود دارد؟

همان‌طور که گفتیم تا به امروز نمونه انسانی نداشتیم ولی این روش به طور قطعی بر روی باکتری‌ها جواب می‌دهد. مانند باکتری‌هایی که در قطب کشف شده‌اند و پس از هزاران سال دوباره شروع به فعالیت کرده‌اند.

هیچ تضمینی برای این روش وجود ندارد. محققان تنها تلاش می‌کنند و امیدوارند تا روزی علم آنقدر پیش رفت کند که امکان برگرداندن کریونات ها به زندگی فراهم شود.

چطور تبدیل به کریونات شویم؟!

پس از مرگ زنده شوید؛ کاملا واقعی

اول از همه باید حسابی پولدار باشید و در انجمن‌های کریونیک ثبت نام کنید. پس از نام نویسی و پرداخت هزینه‌ها وقتی به بستر بیماری در حال مرگ افتادید، تیم پزشکی کریونیک به سرعت در کنار شما حاضر می‌شوند.

روش کار به صورت است که وقتی قلب انسان از کار می‌افتد هنوز برخی از سلول های مغزی او زنده هستند. این سلول‌ها نیز به علت عدم خون رسانی به سرعت می‌میرند و در نهایت انسان دچار مرگ مغزی نیز می‌شود. تیم پزشکی پس از مرگ قلبی و قبل از مرگ مغزی دست به کار می‌شوند.

در این زمان دانشمندان به سرعت خون و اکسیژن لازم را به مغز می‌رسانند و مغز را تا پایان عملیات فریز کردن، زنده نگاه می دارند. سپس طی عملیاتی دمای بدن را به 85 درجه زیر صفر رسانده و پس از آن بدن را به محفظه‌های مخصوص نیتروژن مایع منتقل می‌کنند و تا 200 درجه زیر صفر آنها را سرد می‌کنند.

حالا بدن فرد مرده در محفظه در انتظار آینده‌ی نامعلومی است تا به زندگی باز گردد!

چطور زنده شویم؟

پس از مرگ زنده شوید؛ کاملا واقعی

فریز کردن بدن انسان در برابر زنده کردن او، به شدت سهل و آسان است. هنوز دانشمندان نمی‌دانند چطور باید بدن یخ زده انسان را گرم کنند تا به سلول‌ها آسیب نرسد و تخریب نشوند و حتی اگر بتوانند بدن را گرم کنند، تضمینی وجود ندارد تا از مرگ مغزی وی جلوگیری کنند.  آینده همه چیز را معلوم می‌کند.

چه کسانی خود را منجمد کرده‌اند؟ کریونات‌ها را بشناسیم...

علاوه بر والت دیزنی، "تد ویلیامز" بازیکن مشهور بیسبال نیز خود را فریز کرده است. همچنین "دیک ملر" بازیگر و تهیه کننده تلویزیونی آمریکایی در لیست کریونات‌ها قرار دارد.

کسی چه می‌داند. شاید چندین سال دیگر ویلیمز دوباره بیسبال بازی کند و جایزه بگیرد و والت دیزنی و ملر آیندگان را سرگرم کنند!

تاکنون در دنیا نزدیک 70 نفر منجمد شده‌اند و 600 نفر پیش هزینه انجماد پس از مرگ را پرداخت کرده‌اند. هزینه این کار نزدیک به 150 هزار دلار آب می‌خورد.

پس از مرگ زنده شوید؛ کاملا واقعی

واقعیت یا خیال؟

با اینکه انجمن‌های کریونیک به کار خود ادامه می‌دهند و داوطلبانی نیز برای این کار وجود دارد ولی خیلی از پزشکان و محققان، کریونیک را تنها دروغی بزرگ می‌دانند. دروغی که انسان‌ها را به امید زندگی در آینده فریب می‌دهد.

شما چه فکری می‌کنید؟ حاضر هستید به کریونات تبدیل بشوید؟ زندگی در آینده شما را وسوسه نمی‌کند؟

فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان