تبیان، دستیار زندگی
اطراف زمین را هوا در بر گرفته است ضخامت جو در اطراف زمین در حدود 370 مایل می باشد. هوا جرم دارد و از گازهای گوناگونی تشکیل شده است که به زمین نیرو وارد می کنند. ....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه یک فشارسنج بسازیم.

چگونه یک بارومتر بسازیم.

مقدمه

اطراف زمین را هوا در بر گرفته است ضخامت جو در اطراف زمین در حدود 370 مایل می باشد. هوا جرم دارد و از گازهای گوناگونی تشکیل شده است که به زمین نیرو وارد می کنند. این نیرو فشار هوا نامیده می شود. از آنجا که تراکم هوا با ارتفاع کاهش می‌یابد، با افزایش ارتفاع فشار هوا نیز کم می‌شود.

 بارومتر وسیله ای است که برای اندازه گیری فشارهوا به کار می‌برند با بالا رفتن از سطح زمین(مثلاً با هواپیما) و همچنین با تغییر شرایط آب و هوا، فشارهوا کم می‌شود. بارومتر را برای سنجش ارتفاع پرواز هواپیما از سطح زمین و نیز برای پیش بینی وضع هوا به کار می‌برند. در هواشناسی فشار هوا را بر حسب میلی بار (mb) بیان می‌کنند. فشار متوسط هوا در مجاورت سطح دریا در حدود ۱۰۰۰میلی بار است.

در اینجا می خواهیم شما را با ساخت یک فشار سنج ساده آشنا کنیم .

وسایل لازم

یک عدد بطری با دهانه گشاد، بادکنک بزرگ، نی نوشیدنی، نوار، کاغذ، قیچی

چگونه یک بارومتر بسازیم.

شرح آزمایش

ابتدا بادکنک را از هوا پر کرده سپس هوای آن را خالی کنید این کار به منظور این است که بادکنک برای اولین خاصیت ارتجاعی پیدا کند.

چگونه یک بارومتر بسازیم.
چگونه یک بارومتر بسازیم.

بادکنک را از نیمه با قیچی ببرید و نیمه بزرگ آن را بکشید و سر بطری با نواری محکم ببندید به طوری که هیچ درزی بین بطری و بادکنک وجود نداشته باشد.

چگونه یک بارومتر بسازیم.
چگونه یک بارومتر بسازیم.

نی نوشیدنی را مطابق شکل بادکنک قرار دهید، به طوری که یک انتهای آن در میانه بادکنک و نیمه دیگر آن آزاد باشد. نی به عنوان شاخص فشار سنج به کار می رود. می توانید در انتهای آزاد نی یک عدد خلال دندان به عنوان نشانه گر قرار دهید.

چگونه یک بارومتر بسازیم.

حال بطری آماده شده را جلوی دیوار بگذارید و پشت آن یک عدد کاغذ قرار دهید و مکان نی را روی کاغذ علامت گذاری کنید.

چگونه یک بارومتر بسازیم.

در طول یک هفته موقعیت نی را علامت گذاری کنید چه تغییری می بینید ؟ مشاهدات خود را یادداشت کنید.

هنگامی که فشار هوا زیاد یاشد بادکنک باد می شود و نشانه بالا می آید و هنگامی که فشار هوا کم باشد بادکنک پایین و به دنبال آن نشانه نیز به سمت پایین می آید.

چگونه یک بارومتر بسازیم.

سوال

به نظر شما هنگامی که نشانه بالا می رود یا پایین می آید هوا چگونه است بارانی است یا معتدل است؟

اگر بارومتر ساخته شده را در بالای کوه ببرید چه تغییراتی مشاهده می کنید ؟ یادداشت کنید.


مرکز یادگیری سایت تبیان - گردآورنده: فائزه آقاخانی

تنظیم: نوربخش