تبیان، دستیار زندگی
افراد مبتلا به لنفوم معمولاً به انرژی بیشتری نیاز دارند. نیاز به انرژی ممکن است در طی درمان لنفوم بوسیله شیمی درمانی و یا در صورت وجود عفونت و درجه حرارت بالای بدن ،افزایش یابد. منابع مفید جهت تامین انرژی شامل غذاهای نشاسته ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تغذیه در سرطان غدد لنفاوی( لنفوم)

افراد مبتلا به لنفوم معمولاً به انرژی بیشتری نیاز دارند. نیاز به انرژی ممکن است در طی درمان لنفوم بوسیله شیمی درمانی و یا در صورت وجود عفونت و درجه حرارت بالای بدن ،افزایش یابد. منابع مفید جهت تامین انرژی شامل غذاهای نشاسته ای، انواع کیک، بیسکوئیت، سیب زمینی، برنج، کره، خامه و ماکارونی است.

در ضمن پروتئین برای سالم نگه داشتن و ساختن ماهیچه ها و سلول ها لازم می باشد. بسیاری از بیماران مبتلا به لنفوم نیاز به پروتئین زیاد دارند . منابع غنی جهت تامین پروتئین شامل گوشت قرمز، مرغ ،ماهی، شیر ، پنیر، ماست ، تخم مرغ، آجیل( مغزها ) و حبوبات است.

ویتامین ها و مواد معدنی اگر به مقدار زیاد دریافت شوند می توانند مضر باشند.
ویتامین ها و مواد معدنی برای حفظ سلامتی بدن لازم می باشند. در طول بیماری نیاز به برخی ویتامین ها و مواد معدنی ممکن است افزایش یابد. ویتامین ها و مواد معدنی اگر به مقدار زیاد دریافت شوند می توانند مضر باشند. بیمار باید مکمل ویتامین و املاح را تحت نظر پزشک مصرف کند ، زیرا برخی افراد به مکمل ها (داروها) واکنش نشان می دهند.

تحقیقات نشان می دهد بیمارانی که خوب تغذیه می شوند، دوزهای بالاتر شیمی درمانی را  بهتر تحمل می کنند و افراد مبتلا به سوء تغذیه زودتر خسته می شوند.

درمان و بخصوص شیمی درمانی در بیمارانی که دارای تغذیه کافی و مناسب هستند، بهتر جواب می دهد. تحقیقات نشان می دهد بیمارانی که خوب تغذیه می شوند، دوزهای بالاتر شیمی درمانی را تحمل می کنند و افراد مبتلا به سوء تغذیه زودتر خسته می شوند. با استفاده از رژیم پرکالری و پرپروتئین ،افراد مبتلا به این بیماری بهترمی توانند وزن از دست رفته خود را جبران کنند.

برای افزایش دریافت انرژی باید موارد زیر را در نظر داشت :

1- مصرف میان وعده بین وعده های اصلی ، مثل بیسکوئیت، سیب زمینی (چیپس)، نان سوخاری

2- مصرف شیر و ماست پرچرب

3- مصرف بیشتر کره ومارگارین

4- استفاده از غذاهای سرخ شده اگر قابل تحمل هستند.

5- مصرف بیشتر سس مایونز و سایر سس های پرچرب در تهیه ساندویچ ها و سالادها

6- استفاده بیشتر از پنیر پیتزا در تهیه پیتزا و سایر غذاها

7- مصرف بیشتر عسل ، شکر، نوشیدنی ها، میوه ها  و دسرها

عوارض جانبی شیمی درمانی مثل کاهش اشتها، زخم دهان، تهوع و تغییر حس چشایی ممکن است توانایی افراد را در خوردن و آشامیدن تحت تاثیر قرار دهد.

راه حل هایی را برای رفع هر یک از این مشکلات بیان می کنیم :

افرادی که شیمی درمانی می شوند و سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف می باشد ، باید از مصرف شیر و محصولات لبنی پاستوریزه نشده مانند تخم مرغ خام، تخم مرغی که کم پخته شده، مغز، ماهی خام یا ماهی نیمه پخته شده خودداری نمایند.

کاهش اشتها: برای افزایش اشتها باید وعده های غذایی با حجم کم ولی دفعات زیاد وهمچنین نوشیدنی های مغذی مصرف شوند. همچنین می توانید از پزشک معالجتان در خواست کنید که قرص های افزایش دهنده اشتها برایتان تجویز کند.

تهوع :برای از بین بردن این حالت، مصرف غذاهای خشک و ساده، نوشیدنی های مغذی ، نوشیدنی ها و بیسکوئیت های زنجبیلی ،توصیه می شود.

احساس سیری سریع: برای اینکه این حالت به بیماران مبتلا به لنفوم دست ندهد، مصرف وعده های غذایی با حجم کم ولی دفعات زیاد ، عدم مصرف نوشیدنی به هنگام خوردن غذا ( می توانید نوشیدنی را 30 دقیقه قبل یا 1 ساعت بعد از غذا بنوشید) توصیه می شود.

زخم دهان : یکی از جمله مشکلاتی که این بیماران با آن روبرو هستند،زخم دهان است. لذا برای جلوگیری از بروز این امر باید، رژیم نرم و مایع مصرف شود. از مصرف غذاهای سفت و تند پرهیز شود. از نی برای نوشیدن استفاده شود. همچنین از پزشک داروهایی برای مراقبت دهان تقاضا شود.

تغییرات حس چشایی : بیماران مبتلا به لنفوم،معمولا با تغییر حس چشائی روبرو هستند،برای رفع این مشکل باید این بیماران دندان های خود را به طور مرتب مسواک کنند. از دهان شویه های تجویز شده استفاده کنند. و همچنین ازغذاهایی که مزه خوبی دارند استفاده کنند.

اسهال : این افراد برای درمان اسهال، تحت نظر پزشک می توانند ازداروی ضد اسهال استفاده کنند. برخی مواقع مصرف رژیم کم فیبر ممکن است کمک کند. اگر اسهال بدلیل اشعه درمانی باشد ، مصرف رژیم کم چرب ممکن است موثر باشد.

یبوست: افزایش مصرف مایعات و رژیم حاوی فیبر بالا به درمان یبوست کمک می کند.همچنین با نظر پزشک از داروهای ملین استفاده شود.

افرادی که شیمی درمانی می شوند و سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف می باشد ، باید از مصرف شیر و محصولات لبنی پاستوریزه نشده مانند تخم مرغ خام، تخم مرغی که کم پخته شده، مغز، ماهی خام یا ماهی نیمه پخته شده خودداری نمایند.

زهرا قرهی-کارشناس تغذیه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.