تبیان، دستیار زندگی
نشست رسانه‌ای نخستین جشنواره وبلا‌گ‌های طنز صبح امروز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه با حضور ناصر فیض دبیر نخستین جشنواره وبلاگ‌نویسی طنز و مدیر دفتر طنز حوزه هنری و جلال سمیعی دبیر اجرایی جشنواره در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نشست رسانه‌ای جشنواره وبلا‌گ‌های طنز مطرح شد:

اعلام ثبت ۱۵۳ وبلاگ در جشنواره «طنز»

جشنواره وبلاگ طنز

نشست رسانه‌ای نخستین جشنواره وبلا‌گ‌های طنز صبح امروز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه با حضور ناصر فیض دبیر نخستین جشنواره وبلاگ‌نویسی طنز و مدیر دفتر طنز حوزه هنری و جلال سمیعی دبیر اجرایی جشنواره در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، در ابتدای نشست فیض گفت: برگزاری جشنواره وبلاگ‌نویسی طنز، به دلیل اهمیت فضای مجازی و گسترش روزافزون وبلاگ‌ها به ویژه وبلاگ‌های طنز که یکی از پرمخاطب ترین انواع وبلاگ‌ها هستند، مدت‌ها بود که در دستور کار قرار داشت و دفتر طنز حوزه هنری تصمیم گرفت تا جشنواره‌ای ویژه این دسته از رسانه‌ها برگزار کند.

وی افزود: نگاهی به وبلاگ‌ها نشان می‌دهد که وبلاگ‌های طنز آمار بازدیدکننده و نظرات زیادی دارند و فارسی‌زبانان از اقصی نقاط جهان به این گونه وبلاگ‌ها سر می‌زنند. خالقان نوشته‌های طنز هم افراد خاصی هستند که تعدادشان هم اندک است همه اینها نشان می‌داد که طنز به طور خاص با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند و لازم بود جشنواره‌ای مستقل برای وبلاگ‌نویسی طنز شکل گیرد.

دبیر نخستین جشنواره وبلاگ‌نویسی طنز اظهار کرد: ما منتظر ماندیم تا شاید ارگان دیگری پیشقدم شود و یا نهادی ما را در برپایی جشنواره همراهی کند، ولی این اتفاق نیفتاد و در نهایت تصمیم بر این شد که به همین شکل که شاهد آن هستید جشنواره را برگزار کنیم.

فیض گفت: همه امور جشنواره به غیر از داوری در فضای مجازی انجام شده است. داوری جشنواره وقت زیادی گرفت تا هر وبلاگی که طبق فراخوان در رقابت شرکت کرده حقش ادا شود و در نهایت از بین همه وبلاگ‌هایی که حائز شرایط فراخوان بودند ۵ نفر برگزیده شدند که عصر امروز در سایت دفتر طنز معرفی می‌شوند.

این طنزنویس درباره هزینه‌های جشنواره افزود: ما اثبات کردیم که می‌توان هزینه‌های غیرضروری را از جشنواره‌ها حذف کرد و از آنجا که جشنواره مربوط به فضای مجازی بود فراخوان و اخبار و اطلاعات آن هم در فضای مجازی منتشر شد.

دفتر طنز تولیدات طنز را رصد می‌کند

در ادامه مراسم، جلال سمیعی نیز گفت: دفتر طنز همواره تولیدات طنز را رصد کرده و از وقتی که حوزه جدیدی به نام وبلاگ‌ها متولد شده‌اند بر محتوای طنزی که در این فضا تولید می‌شود نیز دقت داشته است و این نخستین تلاش دفتر طنز برای شناسایی فعلان طنز در فضای مجازی است.

وی افزود: رسانه‌های رسمی مجال کافی برای طنز ندارند و طنزنویسان غالباً در این رسانه‌ها شناخته نمی‌شوند؛ به همین دلیل یکی از اهداف مهم ما شناسایی استعدادهای طنزنویسی بود و پس از پیگیری‌های چند ساله در نهایت بهمن سال ۸۹ فراخوان جشنواره با معیارهای ۸ گانه داوری اعلام شد.

سمیعی درباره انتخاب آثار برتر اظهار کرد: ۱۵۳ وبلاگ در جشنواره شرکت کردند که ۱۵ نامزد توسط ۳ داور مقدماتی انتخاب شدند و در نهایت داوران نهایی شامل سیدعلی میرفتاح (نویسنده و طنزپرداز)، ناصر فیض (شاعر و طنزپرداز)، حمید توکل‌پناه (کارشناس فضای مجازی)، امید مهدی‌نژاد (نویسنده، شاعر و طنزپرداز) و بنده (جلال سمیعی، نویسنده و طنزپرداز) ۵ وبلاگ برتر را انتخاب کردند که این افراد ۲۵ اردیبهشت ماه در شب شعر در حلقه رندان معرفی و جوایزشان که شامل لپ تاپ است دریافت می‌کنند.

این نویسنده اشاره کرد: دیگر نامزدها هم لوح تقدیر دریافت خواهند کرد و امیدواریم این حرکت گامی برای حمایت از طنزنویسان باشد و با تشکیل دبیرخانه دائمی در دفتر طنز بتواند به برپایی هرساله جشنواره منتهی شود.

ناصر فیض در پایان نشست گفت: ما با بودجه محدودی که در اختیار داریم از این وبلاگ‌نویسان حمایت می‌کنیم که اهدای جوایز یکی از این حمایت‌هاست؛ همچنین این وبلاگ‌ها در سایت دفتر طنز معرفی خواهند شد. هیچ وبلاگی برای ما امتیاز خاصی ندارد، ولی تعامل ما با آن دسته از وبلاگ‌هاست که با معیارهای کشور تطابق دارند و از آنها حمایت می‌کنیم.

نخستین جشنواره وبلا‌گ‌نویسی طنز ۲۵ اردیبهشت ماه در شب شعر در حلقه رندان با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان می‌دهد.

تنظیم: هومن بهلولی