تبیان، دستیار زندگی
تیم ملی ایران در بستمین دوره مسابقات تكواندو قهرمانی جهان با كسب سه مدال طلا، یك نقره و ۲ برنز هم از نظر كمی و هم كیفی ركوردی جدید به جا گذاشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تکواندو کاران بر فراز جهان


تیم ملی ایران در بستمین دوره مسابقات تكواندو قهرمانی جهان با كسب سه مدال طلا، یك نقره و دو برنز هم از نظر كمی و هم كیفی ركوردی جدید به جا گذاشت.


در این دوره از رقابت ها ایران توانست نمره ۲۰ را به خود اختصاص دهد، درست همانطور كه رضا مهماندوست سرمربی تیم ملی ایران گفته بود.

مسابقات تکواندو قهرمانی جهان

* سایت جهانی اعتراف كرد

سایت كره ای فدراسیون جهانی این بار مستقیماً به اقتدار تیم ایران اعتراف كرد. در این سایت آمده است: "تیم ملی ایران در رقابت‌های جهانی تكواندو در كیونگجو كره جنوبی قهرمانی بخش مردان را برای اولین بار از آن خود كرد. این نخستین بار در تاریخ مسابقات جهانی تكواندو است كه تیم ملی كره جنوبی از دست یابی به عنوان اول در بخش مردان باز می ماند؛ اما كره ای‌ها در بخش زنان قهرمان این مسابقات شدند. "این مهم بعد از ۴۰ سال اتفاق افتاد.

*صعود یك پله ای ایران

در گذشته ایران در مجموع تعداد مدال ها در رده پنجم قرار داشت اما با كسب سه مدال طلا، یك نقره و دو برنز خود در كره جنوبی یك پله صعود كرد و جای تركیه را در مكان چهارم گرفت.

۱-كره جنوبی با كسب ۱۴۵ مدال طلا،‌ ۲۵ نقره و ۲۶ برنز

۲- اسپانیا با ۱۸ طلا، ۲۱ نقره و ۵۴ برنز

۳- تایوان با ۱۴ طلا،‌۱۲ نقره و ۱۸ برنز،

۴- ایران با ۱۰ طلا، ۱۴ نقره و ۱۸ برنز

۵- تركیه با ۹ طلا ،۱۷ نقره و ۲۶ برنز

*چهارمین قهرمانی در جهان ثبت شد

پیش از این تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۰۰ لیون فرانسه و ۲۰۱۰ ارومچی چین به عنوان قهرمانی دست یافته بود. در سال ۲۰۰۹ نیز برای اولین بار در مسابقات نوجوانان جهان این ایران بود كه سكوی نخست را به خود اختصاص داد. تنها جای خالی قهرمانی مسابقات بزرگ جهانی در كارنامه ایران وجود داشت كه با همت تیم ملی ایران و هدایت مناسب رضا مهماندوست و فدراسیون به دست آمد.

پیش از این بهترین مدال ها برای ایران (۲ طلا، ۲ نقره و یك برنز) در مسابقات سال ۲۰۰۳ آلمان به دست آمده بود كه در بیستمین دوره ركورد آن شكسته شد. ایران در این مسابقات هم بر تعداد مدال ها و هم مرغوبیت آن افزود.

پیش از این بهترین مدال ها برای ایران (۲ طلا، ۲ نقره و یك برنز) در مسابقات سال ۲۰۰۳ آلمان به دست آمده بود كه در بیستمین دوره ركورد آن شكسته شد. ایران در این مسابقات هم بر تعداد مدال ها و هم مرغوبیت آن افزود.

*۴۲ مدال رنگارنگ ایران

سهم ایران از مدال های ۲۰ دوره مسابقات جهانی به ۴۲ رسید. در ۱۳ دوره حضور خود تیم ملی ایران ۳۱ مدال رنگارنگ (۷طلا، ۱۳ نقره و ۱۶ برنز)، ۵ عنوان نایب قهرمانی و یك مقام سومی كسب كرده بود كه در كره جنوبی این تعداد به ۴۲ رسید.در این مسابقات میثم باقری در وزن اول برنز گرفت، یاسین اكبرنتاج در وزن دوم حذف شد، رضا نادریان در وزن سوم از گردونه رقابت ها كنار رفت، در وزن چهارم محمد باقری معتمد به مقام دوم دست یافت، در وزن پنجم علیرضا نصرآزادانی به مقام قهرمانی رسید، در وزن ششم فرزاد عبداللهی طلا گرفت، در وزن هفتم یوسف كرمی به مدال طلا دست یافت و در وزن هشتم كوروش رجلی برنز گرفت.

*مرغوب تر از۲۰۰۳آلمان

پیش از این بهترین مدال ها برای ایران (۲ طلا، ۲ نقره و یك برنز) در مسابقات سال ۲۰۰۳ آلمان به دست آمده بود كه در بیستمین دوره ركورد آن شكسته شد. ایران در این مسابقات هم بر تعداد مدال ها و هم مرغوبیت آن افزود. كسب سه طلا برای اولین بار بود كه اتفاق می افتد، گذشته از آن تیم ملی ایران برای نخستین بار توانست ۶ مدال كسب كند.

تکواندو بانوان

*سبك وزن ها و بانوان پاشنه آشیل تكواندو

عملكرد در بزرگ ترین رویداد تكواندو بار دیگر نشان داد كه ایران در سبك وزن ها دچار مشكل است و باید فكری به حال این پاشنه آشیل كرد. اگر یاسین اكبرنتاج و رضا نادریان كه در المپیك و بازی های گوانگجو نیز عملكرد خوبی نداشت، می توانستند مدال كسب كنند یا برنز میثم باقری در وزن اول به جای تكرار خوش رنگ تر می شد شاید در كل می توانستیم قهرمانی جهان را كسب كنیم. با داشتن لیگ های مختلف در رده های پایه تیم ملی نباید تا این حد در این بخش ها به مشكل بخورد! به نظر می رسد كه فدراسیون و كادر فنی باید فكری به حال این بخش ها بكنند.

از طرفی تیم ملی بانوان با وجود داشتن مربی كره ای نتوانست نتیجه خوبی بگیرد و هر چهار نفر حذف شدند. طبیعی است كه باید به این مربی بیشتر وقت داد اما بعد از مسابقات سهمیه المپیك آذربایجان كه ۴۵ روز دیگر برگزار می شود عیار او تعیین خواهد شد.

*تكواندو امید اول ایران در المپیك

وقتی هر سال و در هر مسابقه بهتر از قبل ظاهر می شوی، طبیعی است كه توقعات بالاتر رود. در المپیك ۲۰۰۸ پكن تنها هادی ساعی بود كه توانست آبروی ایران را بخرد،او با یك طلای خود در ارتقا رنكینگ ایران تاثیر به سزایی داشت. در آن زمان ما قهرمانی جهان را نداشتیم اما اكنون شرایط فرق كرده است و بیش از پیش نگاه ها به تكواندو معطوف گشته و همه انتظار دارند علاوه بر كسب ۴ سهمیه المپیك بتوانند بیشتر از دوره های قبل هم مدال كسب كنند.

بخش ورزشی تبیان


منبع: خبرگزاری فارس