• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 821
  • دوشنبه 22/12/1384
  • تاريخ :

" جایگاه موسیقی فیلم "

در گفتگو با فریدون شهبازیان، كامبیز روشن‌روان
حمیدرضا صدری و محمد سریر


فریدون شهبازیان، كامبیز روشن‌روان و دكتر محمد سریر از اساتید موسیقی به همراه حمیدرضا صدری از آهنگسازان جوان در گفتگو با خبرنگار سرویس هنری ایسنا به اظهار نظر درباره وضعیت موسیقی فیلم پرداختند.

كامبیز روشن‌روان موسیقی فیلم را تابعی از وضعیت موسیقی كشور خواند و به ایسنا گفت: ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم موسیقی كشور در مجموع رو به تزلزل رود از لحاظ كیفی سقوط كند ولی موسیقی فیلم رشد داشته باشد. در مجموع رشدی در این حوزه به لحاظ كیفی نمی‌بینیم. این آهنسگاز با بیان اینكه موسیقی فیلم دچار تنوع زیادی شده است اظهار داشت: هنرمندان با سلایق مختلف در حال كار كردن هستند اما آنچه كه بیش از همه در كنار این تنوع خودش را نشان می‌دهد استفاده كامل و یا تقریبا كامل از ابزار مولد صدا و به جای نوازنده و سازهای آكوستیكی است.

وی افزود:خلاقیت‌های ذهنی جای خودش را به توانایی‌های ابزار مولد صدا داده است و در نتیجه موسیقی‌ها به هم شبیه شده‌اند و در گاهی مواقع هم نمی‌توان تشخیص داد موسیقی كه شنیده می‌شود به كدام یك از فیلم ها تعلق داشته است و این شباهت‌ها تا اندازه‌ای هم شك برانگیز است كه یك موسیقی ممكن است روی فیلم‌های دیگر هم قرار گرفته باشد.

فریدون شهبازیان هم با گلایه از ورود بی‌ضابطه افراد به این حرفه گفت: هر شخصی به خودش اجازه می‌دهد وارد این حیطه شود وانجمن آهنگسازان خانه سینما هم كاری از دستش بر نمی‌آید.

وی معتقد است: ورود آدم‌ها به این حرفه باید حساب و كتابی داشته باشد وهمین جوری همه وارد نشوند. باید كسانی كه واقعا قابلیت دارند به كار بپردازند.

این آهنگساز افزود: متاسفانه هر كسی كه دوست دارد بستگان، دوستان و آشنایانش را وارد این حرفه می‌كند بدون آنكه کسی بخواهد جلوی آنرا بگیرد در حالیكه اگر بخواهید بازیگر، تدوینگر، فیلمبردار و ... انتخاب كنید حتما باید كارت حرفه‌ای داشته و جزو یكی از انجمن‌های خانه سینما باشد در حالیكه در مورد موسیقی اینگونه نیست و كالا بی‌اهمیت گرفته می‌شود.

شهبازیانی با بیان اینكه اسباب‌های الكترونیكی این حرفه را باری همه دست یافتنی كرده است به ایسنا گفت: اما خوب كار كردن و كار دست ارائه دادن نیاز به سواد موسیقی، ذوق و استعداد فراوان دارد كه به راحتی به دست نمی‌آید. هر شخصی برای خودش چیزی با دستگاه بزند و به نظر خودش به گوش خوش بیاید را كه نمی‌توان اسمش را موسیقی گذاشت.

دكتر محمد سریر نیز موسیقی فیلم را یكی از اركان ساخت فیلم خواند و اظهار داشت: اما در سینمای ایران به لحاظ اینكه خیلی دیر به كار برد موسیقی متن در فیلم توجه شد طبعا از نظر بخش مالی همیشه یك نوع محدودیتی وجود دارد كه در ذهن تهیه‌كنندگان ایجاد شده است.

وی افزود: عموما بهره مالی موسیقی‌دان و كسانی كه درا ین حوزه كار می‌كنند در سینما بسیار محدود است و اصلا قابل مقایسه با بخش‌های دیگری كه موسیقی كار می شود و آنچه كه دربازار رایج است نیست.

سریر با بیان اینكه این موضوع باعث استفاده بیشتر ازسازهای الكترونیكی شده كه هزینه كمتری دارد شده است تصریح كرد: این سازها در همه موارد جوابگو نیست و در بعضی موارد ممكن است خواسته فیلم را تامین كند ولی به لحاظ مادی ترجیح دا ده شده از آن استفاده شود.

وی با اشاره به اینكه ما آنچه كه در سینما نیاز داریم توجه بیشتر به كاربرد موسیقی‌های كیفی درسینما است كه می‌تواند شان و عیار فیلم را بسیار بالا ببرد اظهار داشت: گاه اتفاق افتاده كه یك موسیقی نازل ممكن است زحمات دیگران را مخدوش كند و از بین ببرد، بنابراین باید با بذل و توجه مادی بیشتری به موسیقی فیلم نگاه شود.

سریر با اشاره به نسل جدید آهنگسازان فیلم به ایسنا گفت: الان نسل جوانی وارد كار شده كه بسیار با ذوق و توانا است ولی طبیعتا آنها هم به دلیل شرایطی كه وجود دارد ناچار هستند به سمت سازهای الكترونیك بروند و صداهایی را كه سازهای آكوستیك و معمولی تولید می‌كند را از آن سازها استخراج كنند و طبیعی است كه اثر دراماتیكشان بسیار محدود خواهد شد.

در نهایت حمیدرضا صدری كه فیلم ما همه خوبیم را در حال اكران دارد و افسانه شادی‌ها از آخرین كارهایش محسوب می شود مشكل اصلی موسیقی فیلم را در كنار بحث‌های مادی، كارگردان فیلم‌ها می داند و معتقد است: یك كارگردان باید بداند چه می‌خواهد تا آهنگساز كارش راحت شود اما كارگردانهایی كه حتی بنام هم هستند قبل از اینكه موسیقی فیلم‌شان ساخته شود هیچ نوع ذهنیتی راجع به موسیقی كارشان ندارند و ایجاد فضای عجیب وغریبی را از آهنسگاز طلب می‌كنند و خودشان حتی از تعریف كردنش عاجز هستند و معمولا به چیزی كه می‌خواهند انجام شود اذعان ندارند.

UserName