تبیان، دستیار زندگی
چندی پیش انتشار خبری مبنی بر این كه ماهی های قرمز ناقل بیماری «سالمونلا» هستند، منجر به نگرانی بسیاری از هموطنان ما شد. در تشریح این موضوع مهم «داود امان اللهی» مدیر آموزشی روابط عمومی اداره كل دامپزشكی تهران چنین گفت: از آ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا ماهی های قرمز خطرناكند


چندی پیش انتشار خبری مبنی بر این كه ماهی های قرمز ناقل بیماری «سالمونلا» هستند، منجر به نگرانی بسیاری از هموطنان ما شد. در تشریح این موضوع مهم «داود امان اللهی» مدیر آموزشی روابط عمومی اداره كل دامپزشكی تهران چنین گفت: از آنجا كه انجمن حمایت از حیوانات، جهت كاهش بیماری های مشترك انسان و حیوان درصدد پیگیری سیستمی هستند كه پرورش و عرضه ماهی ها را به صورت بهداشتی انجام دهند، سازمان دامپزشكی طی نامه ای به سازمان میادین و تره بار خواستار عدم عرضه ماهی های زینتی شد، چرا كه هر ساله در ایام نوروز دست فروشان اقدام به عرضه ماهی های زینتی می كنند كه به دلیل رعایت نكردن شرایط بهداشتی موجب برخی مخاطرات و بیماری های مشترك بین انسان و ماهی می شوند. در واقع قصد ما پیشگیری و سامان دهی به چنین موردی بود و نگرانی وجود ندارد.

بنا بر اظهارات وی، در بسیاری از موارد ماهی های قرمز به صورت های غیربهداشتی تهیه و در محل هایی عرضه می شوند كه با گوشت و مرغ در تماس هستند؛ در نتیجه می توانند آنها را نیز آلوده كنند و حتی آبی كه این ماهی های آلوده در آن قرار می گیرند خطرناك بوده و در صورت تماس با میوه و غذا و... آنها را نیز آلوده می كنند كه از این میكروب های فرصت طلب می توان «سالمونلا» را نام برد كه 2500 زیرگونه آن منجر به عفونت دستگاه گوارشی انسان می شوند. این گونه های سالمونلا كه در خانواده آنترو باكتریاسه قرار دارند منجر به آلودگی های گوارشی می شوند كه بیشتر از طریق میوه و سبزی، گوشت پرندگان، گوشت قرمز و آب آلوده قابل انتقال هستند كه در صورت ایجاد بیماری، فرد علائمی چون اسهال خونی، استفراغ، تب شدید، درد بدن، تضعیف سیستم ایمنی بدن و... را از خود بروز می دهد.

اکنون با توجه به اهمیت این قضیه، مدیر آموزش روابط عمومی سازمان كل دامپزشكی تهران اعلام كرد به منظور پیشگیری از این بیماری و دیگر بیماری های مشترك بین انسان و حیوان، به ویژه در ایام نوروز كه تماس مردم با ماهی های قرمز زیاد است، بهتر است افراد ماهی ها را با توری تهیه كنند و حتی الامكان از دست زدن به آنها خودداری نمایند و آب پارچ این ماهی ها را داخل فاضلاب هایی رها كنند كه در تماس با مواد غذایی نیست. همچنین فروشنده ها سعی كنند هنگام عرضه ماهی ها نهایت دقت را داشته باشند و نكات بهداشتی را در این زمینه رعایت كنند.

افسانه بهرامی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.