تبیان، دستیار زندگی
موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان، سلسله مقالات «مهدویت و جهانی شدن فرهنگی» را در محیط مجازی منتشر می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تبیان و بررسی جهانی شدن فرهنگی

مهدویت

موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان، سلسله مقالات «مهدویت و جهانی شدن فرهنگی» را در محیط مجازی منتشر می کند.

به گزارش روابط عمومی، بخش دین و اندیشه موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان در روز های پنج شنبه سلسله مقالات «مهدویت و جهانی شدن فرهنگی» را در تارنمای اطلاع رسانی تبیان منتشر می کند.

شماره اول این مجموعه در روز پنج شنبه 15 اردیبهشت ماه، به قلم زهرا رضاییان منتشر شد که در آن آمده است : «جهانی شدن، از مفاهیمی است که در حوزه‌های مختلف، همچون حوزه سیاست، اقتصاد و فرهنگ، بررسی شده و از مهم‌ترین حوزه‌های آن، حوزه فرهنگ می‌باشد.

برای این مفهوم هنوز تعریف دقیقی وجود ندارد و در آثار گوناگون مربوط به فرهنگ، سیاست و اقتصاد، تعریف‌های متفاوت و گاهی متضاد از این پدیده عرضه می‌شود، از این رو اختلاف و ابهام، گریبان‌گیر این مفهوم شده است. این ابهام و تناقض و اختلاف در تعریف جهانی شدن، از عواملی ریشه می‌گیرد؛ یکی از این عوامل، چند وجهی بودن پدیده جهانی شدن است. امروزه همه جوانب زندگی از این فرایند جهانی شدن تأثیر می‌پذیرند؛ از این رو فرایند جهانی شدن، هم اقتصادی است، هم سیاسی و هم فرهنگی؛ بنابراین، تأکید بر هر کدام از جنبه‌های این فرایند، به تعریف‌ها و مفهوم سازی‌های خاص می انجامد.

از سویی نیز موعودگرایی، از مفاهیمی است که در همه ادیان وجود دارد و از ابتدای تاریخ بشر در ذهن مردم بوده است؛ زیرا در ادیان آسمانی قبل از ظهور اسلام، مشاهده می‌کنیم که همگی از وقوع این حقیقت خبر داده‌اند و حتی صفات مصلح و راه کارهای اصلاحی او را نیز بیان کرده‌اند. در ادیان مختلف چنین اعتقادی به نحو ملموس تجلی یافته و منجی با تعابیر مختلفی چون «کاکلی» در آیین هندو، «مسیحا» در یهود و مسیحیت، «سوشیانت» در زرتشت و «مهدی علیه السلام » در فرهنگ اسلامی یاد شده است.

بنابراین ادیان یهود، مسیحیت، زرتشت، هندو، بودا و اسلام، همگی به یک منجی جهانی اعتقاد دارند. از معتقدات آن‌ها این است که روزی، مصلح جهانی، جهان را پر از عدل و داد می‌کند؛ از این رو موعودگرایی و اعتقاد به مصلح، در همه ادیان، مشاهده می‌شود و به آن، اعتقاد دارند.»

گفتنی است مجموعه مطالب با موضوع مهدویت در صفحه ویژه «در انتظار یار» در بخش دین واندیشه تبیان منتشر می شود.

تنظیم: هومن بهلولی