تبیان، دستیار زندگی
آیت الله جاودان و جایگاه قرآنی حضرت زهرا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت الله جاودان و جايگاه قرآني حضرت زهرا(س)

آیت الله جاودان و جایگاه قرآنی حضرت زهرا

برای اثبات معارف شیعه در خصوص حضرت فاطمه (سلام‎الله‎علیها) بالاترین سند ما قرآن کریم است. مثلا در آیه تطهیر، پیامبر روی سر اهل‎بیتش چیزی شبیه پتو انداخته و دعا کرده که هرگونه رجس و ناپاکی از آن‎‎ها دور شود. من معتقدم این آیه نازل شده برای حفظ حرمت صدیقه طاهره، چون بحث سوره احزاب درباره نساءالنبی است.

خداوند به آن‎‎ها می‎گوید که شما چون به پیامبر انتساب دارید، کار خوب و بدتان دو برابر حساب می‎شود. دقت کنید آیه گفته یا «نساء» النبی، نگفته «زوجات». حالا چرا می‎گوییم فاطمه زهرا در شمار نساءالنبی است؟

به‎دلیل آیه مباهله. وقتی پیامبر فرمود زنان‎تان را بیاورید و ما زنان‎مان را می‎آوریم، پیامبر حضرت زهرا را آورد. پس فاطمه زهرا طبق آیه مباهله (آل عمران/ ۶۱) از نساء نبی است و در سوره احزاب هم در مورد نساء نبی سخن گفته شده و آن‎‎ها مورد خطاب قرار گرفته‎اند که این کار را بکنید و این کار‎ها را نکنید. اگر دنیا را می‎خواهید، پیامبر شما را ر‎ها می‎کند و این‎ها همه سخنانی است که با زنان معمولی ممکن است گفته شود، اما در میان این سخنان برای حفظ حرمت صدیقه طاهره که به‎دلیل آیه مباهله در شمار نساء نبی است، یک جمله گفته شده که به اصطلاح ما، جمله معترضه (جمله میان دو خط تیره یا داخل پرانتز) است و در آن از عصمت صدیقه طاهره و به مناسبت ایشان از عصمت همه اهل‎بیت سخن رفته است و از طریق ایشان عصمت اهل‎بیت ثابت می‎شود. آیه مباهله هم بی‎نظیر است. می‎فرماید: «فقُلْ تعالوْا ندْعُ أبْناءنا و أبْناءکمْ و نِساءنا و نِساءکمْ و أنْفُسنا و أنْفُسکمْ ثُم نبْتهِلْ فنجْعلْ لعْنت‎الله علی الْکاذِبین‎» این‎جا در آیه سخن از کاذبین است: جمعی دروغ‎گو. ناگزیر در برابر این جمع راستگویان خواهند بود: جمع راستگو یعنی پیامبر، فاطمه زهرا، امیرالمؤمنین و حسنین به میدان مباهله می‎آیند. امام حسن در آن روزگار حدود پنج سالش بوده و سیدالشهدا تقریبا چهار سال داشته است. واقعا این دو طفل چه حرفی برای گفتن داشتند که جزو صادقین قرار گرفته‎اند؟ پاسخ روشن است، حرف هر پنج نفر یکی بود. چه دلیلی بالاتر از این، برای آن‎که بگوییم حرف فاطمه (سلام‎الله‎علیها) عین حرف پیامبر است؟ پیامبر سخنگوی پروردگار است و اهل‎بیت مبلغان درجه اول آن. هر کسی غیر از اهل‎بیت مبلغ درجه دو محسوب می‎شود.

از سلمان و ابوذر گرفته تا مبلغان معاصر ما. مبلغ درجه اول باید معصوم باشد و حرفش با پیامبر فرقی نکند. این شأن را ما فقط برای اهل‎بیت و در رأس آن‎‎ها فاطمه زهرا (سلام‎الله‎علیها) قائلیم. اتفاقا در تاریخ مواردی هم در این‎خصوص ذکر شده، مثلا وقتی قرار شد پیغام آیه برائت را پیامبر به حاجیان برساند، ایشان ابوبکر را مأمور کرد، اما جبرییل نازل شد و گفت: یا رسول‎الله! پیغام را به کسی بسپار که حرفش مثل تو باشد. پیامبر مأموریت را از ابوبکر گرفت و به مولا علی (علیه‎السلام) سپرد. مبلغ درجه اول یعنی این. کسی که هیچ‎کس نمی‎تواند کار او را انجام دهد. او در رأس جریان تبلیغ و تفسیر و حفظ و دین است.

با این حال، خدا را شکر، قرآن توطئه دشمنان را خنثی کرده است. اصلا قرآن بالاترین منبع شیعیان برای اثبات اصول‎شان است. البته به شرط آن‎که در کتاب خدا دقت و تدبر کنیم، خداوند فرموده: «أ فلا یتدبرُون الْقُرْآن؟»

مفسران هم باید در این خصوص دقت بیشتری کنند، مثلا وقتی به آیه اکمال دین می‎رسند، نباید سهل‎انگارانه عبور کنند. باید موشکافانه همه جوانب را ببینند و تفسیر کنند تا در روز قیامت شرمنده پیامبر و اهل‎بیتش نشوند. ما که می‎دانیم سر این آیه دعواست، پس باید با دقت اصول‎مان را از طریق آن ثابت کنیم. البته عده‎ای هم هستند که نمی‎خواهند حرف حق را قبول کنند، با ظهور سلفیت این نگاه بیمار تشدید شد. مثلا درباره آیه تطهیر می‎گویند: خب! پیامبر می‎خواهد اهل‎بیتش را به تقوا دعوت کند، این چیزی را ثابت نمی‎کند، غافل از این‎که چشمان خود را بر حقیقت بسته‎اند.

در چنین وضعی، وظیفه ما این است که با دقت تلاش کنیم. متأسفانه رسانه‎‎های ما درباره معرفی حضرت فاطمه (سلام‎الله‎علیها) به مردم کم‎کاری کرده‎اند. هنرمندان هم همین‎طور. خود ما هم مقصریم. من شاهد بوده‎ام که متأسفانه عده‎ای از ارداتمندان، در ایام فاطمیه عروسی گرفته‎اند. این از سر جهل است، نه عداوت. باید همه تلاش کنیم که با زبان‎‎های مختلف، معارف فاطمی را به مردم منتقل کنیم


نویسنده: آیت الله محمدعی جاودان

تهیه و تنظیم: گروه حوزه علمیه تبیان