تبیان، دستیار زندگی
با نگاه تاریخی به قضیه حرمت‌شكنی به مقدسات مسلمین به ویژه در رابطه با قرآن، متوجه می شویم این حربه همواره از سوی دشمنان اسلام و مسلمین مطرح بوده است . در شرایط كنونی كه قرآن یكی از محورهای اصلی ایجاد الفت و ارتباط قلبی میان همه‌ی اهل ایمان است، عده‌ای كه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قرآن حلقه اتصال مسلمانان


قرآن نیز مثل برخی از حقایق دین كه با گذشت زمان و مشغولیت‌های مسلمان گرد و غبار زیادی به آن نشسته بایستی از نو بازخوانی و بازشناسی شود و تنها به تلاوت ظاهری و قرائت آن در مناسبت‌های خاص اكتفا نشود.

این كار می‌تواند كمك به این موضوع باشد كه قرآن حلقه اتصال میان مسلمین شود و اگر ما حكومت قرآنی را بر دل‌هایمان حاكم كنیم یقیناً قرآن در جامعه‌مان نهادینه خواهد شد.


قرآن حکیم

اگر كسانی كه داعیه دفاع از قرآن را دارند خود شخصیت قرآنی پیدا كنند، می‌توانند موثر واقع باشند و حربه‌ها و توطئه‌هایی كه از طرف انسان‌های مغرض در رابطه با هدایت خدایی صورت می‌گیرد را خنثی كنند.

با نگاه تاریخی به قضیه حرمت‌شكنی به مقدسات مسلمین به ویژه در رابطه با قرآن، متوجه می شویم این حربه همواره از سوی دشمنان اسلام و مسلمین مطرح بوده است .

در شرایط كنونی كه قرآن یكی از محورهای اصلی ایجاد الفت و ارتباط قلبی میان همه‌ی اهل ایمان است، عده‌ای كه به هر نحوی نمی‌خواهند مسلمانان از معنویت بالا برخوردار باشند، آن پشتوانه محكم را نشانه می‌گیرند.

عموما در طول تاریخ كسانی كه به اشكالی نمی‌خواستند مسلمانان با استفاده از قرآن به عنوان پشتوانه‌ی معنوی خود، برخوردار باشند و قدم‌هایشان را به سمت پیشرفت بردارند، این پشتوانه را نشانه رفته‌اند.

اگر انسان‌ نمونه‌هایی از هدایتی كه خداوند فرستاده، باشد در این حالت دیگر كسی به خود اجازه تعرض به ساحت قرآن را نخواهد داد وگرنه قرآن نیز كتابی است كه بر روی كاغذ نوشته شده است. مهم این است كه ما بتوانیم ارتباط تنگاتنگی میان اهل ایمان به وسیله قرآن و محوریت آن ایجاد كنیم.

هتک حرمت به قرآن ، عاملی برای همبستگی بیشتر

هتك حرمت به ساحت قرآن نه تنها نباید سبب تفرق و دور شدن دل‌های مسلمانان از همدیگر شود، بلكه باید خود به شكل‌هایی سبب شود مسلمانان به هم نزدیكتر شوند.

این حركات هر چند ظاهری زننده دارد كه انسان را متاثر می‌كند، اما سبب می‌شود مسلمانان متوجه دشمنان خود شوند .

در عصری كه عصر گفتگوست افرادی كه اینگونه به مقدسات دیگر ملت‌ها اهانت می‌كنند در حقیقت این تیر به خودشان برمی‌گردد؛ اما رهنمودهای قرآن این است كه ما به دیگران مجال دهیم تا هر چه دارند عرضه كنند، پس از آن ما هم اگر قرآنی باشیم به تعبیری كه حضرت موسی به ساحران اجازه داد هر آنچه داشتند به میدان آوردند پس از آن عصای خود را پرتاب كرد و هر آنچه ساحران ساخته بودند را بلعید.

در این شرایط نیز ما نباید مسحور و مبهوت این سحرها شویم و خودمان را گم كنیم و در عین حال باید آستانه تحمل‌مان را بالا ببریم و با سنگ معرفت به مواجهه با دشمنان برویم.

قرآن نیز مثل برخی از حقایق دین كه با گذشت زمان و مشغولیت‌های مسلمان گرد و غبار زیادی به آن نشسته بایستی از نو بازخوانی و بازشناسی شود و تنها به تلاوت ظاهری و قرائت آن در مناسبت‌های خاص اكتفا نشود.

این كار می‌تواند كمك به این موضوع باشد كه قرآن حلقه اتصال میان مسلمین شود و اگر ما حكومت قرآنی را بر دل‌هایمان حاكم كنیم یقیناً قرآن در جامعه‌مان نهادینه خواهد شد.

بهترین راه مقابله با کسانی که در صدد تضعیف قرآن می باشند این است که ما هرچقدر بتوانیم اصل، پیام و جان قرآن را معرفی كنیم، قطعاً این بهترین راه مقابله با كسانی است كه می‌خواهند جایگاه قرآن را تضعیف كنند و ترجمه‌ی قرآن به زبان‌های مختلف می‌تواند در این مسیر بسیار موثر باشد

هیچ کس نمی تواند نور قرآن را خاموش کند!

برخی افراد با عملكرد و موضع‌گیری‌هایشان در پی خاموش كردن نور خدا هستند.

اصل موضوع این است كه طبق آیه قرآن كه می‌فرماید «اینها می‌خواهند كه نور الهی را خاموش كنند، ولی نمی‌توانند» اصل وعده الهی همین است و اینها هرچقدر تلاش كنند یقینا بیشتر خودشان را ضایع و خراب می‌كنند و در این باتلاقی كه خودشان برای خودشان درست كرده‌اند فرو می‌روند.

هجمه به قرآن مساله‌ای سازماندهی شده است، افرادی كه این اعمال را انجام می‌دهند به خیال خود می‌خواهند بگویند كه ما به تمام مقدسات شما بی‌احترامی كرده و آنها را از عرصه خارج می‌كنیم و كاری از دست شمار بر نمی‌آید.

آنان با اندیشه های پوچ خود فراموش کرده اند که برخوردهایی به این شكل همیشه نتیجه‌ای عكس به دنبال داشته است و عزم مسلمانان را بیش از بیش راسخ كرده است، ما شاهد حضور بیشترشان در صحنه‌های راهپیمایی و تظاهرات هستیم.

قران سوزی

بی‌احترامی به قرآن و آتش زدن مساجد اقداماتی نیستند كه خدای متعادل در برابرشان سكوت كند و جوامع اسلامی نسبت به آنها بی‌تفاوت باشند.

بهترین راه مقابله با کسانی که در صدد تضعیف قرآن می باشند این است که ما هرچقدر بتوانیم اصل، پیام و جان قرآن را معرفی كنیم، قطعاً این بهترین راه مقابله با كسانی است كه می‌خواهند جایگاه قرآن را تضعیف كنند و ترجمه‌ی قرآن به زبان‌های مختلف می‌تواند در این مسیر بسیار موثر باشد.

به هر حال مسلمانان پس از هتك حرمت قرآن كریم با توجه به این‌كه مسلمان هستند و نسبت به كتاب آسمانی خود، قرآن، اعتقاد و تعصب دارند، حركت‌های زیادی در قالب راهپیمایی و صدور بیانیه در محكومیت آن انجام دادند كه همه این كارها هم باید انجام شود تا آنها فكر نكنند كه اگر هر كاری بكنند همه سكوت می‌كنند.

ما هرچقدر بتوانیم باید بیشتر قرآن را به مردم جهان معرفی كنیم كه این كتاب چه ویژگی‌ها و پیامی دارد و چقدر در زندگی مردم و برای اقشار مختلف و موضوعات مختلف زندگی آنان حرف و كاربرد دارد.

هرچقدر بتوانیم اصل، پیام و جان قرآن را معرفی كنیم، قطعا این بهترین راه مقابله با كسانی است كه می‌خواهند جایگاه قرآن را تضعیف كنند .

ترجمه ی قرآن به زبان های مختلف راهی برای رساندن پیام قرآن

ترجمه‌ی قرآن به زبان‌های مختلف می‌تواند در این مسیر بسیار موثر باشد و این كار خوبی است و دستگاه‌هایی كه در این حوزه مسوولیت دارند می‌توانند در این عرصه ورود پیدا كرده و در یك برنامه‌ كوتاه‌مدت قرآن را به زبان‌های مختلف ترجمه كنند تا همه‌ی مردم دنیا بتوانند آن را مطالعه و در آن تفكر و تعمق كنند و این یكی از راه‌هایی است كه می‌توان با هتك حرمت این كتاب مقدس مقابله كرد.

دشمنان اسلام در این باور و توهم هستند که می توانندبا از میان بردن مساجد و حسینیه‌ها، جنبش و باورها واعتقادات را نیز از مسلمانان بربایند ، اما این در حالی است که ما آیات زیادی در رابطه با حفظ وحدت، اتكا به ریسمان الهی، مبارزه و جهاد با استكبار داریم و با الگوبرداری از آن‌ها می‌توانیم در مقابل این هجمه‌ها ایستادگی كنیم

آتش زدن قرآن نتیجه‌ای برای دشمنان ندارد؛ غیر از اینكه عقده‌ی دلشان را خالی می‌كنند.

قرآن مقدس‌ترین كتاب در میان مسلمانان است و بدخواهان به دنبال لطمه زدن به مسلمانان هستند. به همین دلیل قرآن‌ها و مساجد را به آتش می‌كشند كه این اعمال همان اسلام هراسی و اسلام‌ستیزی است كه شدت گرفته است.

دشمنان با چنین اقداماتی سعی بر این دارند که احساسات مسلمانان را برانگیزند.

پیامبر اكرم(ص) فرموده‌اند : "من در میان شما دو چیز گرانبها گذاشته‌ام تا زمانی كه از میانتان می‌روم به آنها تمسك كنید. یكی از آن‌ها قرآن كریم و دیگری اهل بیتم هستند كه شما با پناه بردن به آنها می‌توانید رستگار شوید."

دشمنان اسلام در این باور و توهم هستند که می توانندبا از میان بردن مساجد و حسینیه‌ها، جنبش و باورها واعتقادات را نیز از مسلمانان بربایند ، اما این در حالی است که ما آیات زیادی در رابطه با حفظ وحدت، اتكا به ریسمان الهی، مبارزه و جهاد با استكبار داریم و با الگوبرداری از آن‌ها می‌توانیم در مقابل این هجمه‌ها ایستادگی كنیم.

بخش قرآن تبیان


منبع :

سایت همشهری و حوزه