تبیان، دستیار زندگی
خانه همیشه محل آرامش بوده است. جایی برای گذراندن لحظه های خوب در کنار خانواده. اما کابوس اجاره نشینی باعث شده که همه به دنبال خرید خانه باشند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رویای دورِ خانه دار شدن در تهران


خانه همیشه محل آرامش بوده است. جایی برای گذراندن لحظه های خوب در کنار خانواده. اما کابوس اجاره نشینی باعث شده که همه به دنبال خرید خانه باشند. متاسفانه برای شهروندان تهرانی خرید خانه به یک رویای دور بدل شده است


 خانه

داشتن کار و مسکن از دغدغه های همیشگی جوانان برای شروع یک زندگی تازه است و دولت ها همواره سعی داشته اند که به حل این مشکل کمک کنند. بر همین اساس علی نیکزاد در پاسخ به این سوال که دولت چه برنامه ای برای تسهیل در خانه دار شدن جوانان دارد، گفت: برای تامین مسکن نیازمندان و جوانان قرار است در طول سال 89 و 90 حدود 2 میلیون و 600 هزار واحد مسکونی در شهرها، روستاها، بافت های فرسوده و شهرهای جدید در قالب مسکن مهر احداث شود این بدین معنا است که ما با این برنامه بتوانیم عرضه مسکن را به تقاضا نزدیک کنیم.

وی ادامه داد: برای تسهیل خانه دار شدن جوانان و افراد کم ‎درآمد دولت با واگذاری زمین رایگان، واگذاری تسهیلات ارزان قیمت، تامین تاسیسات زیربنایی و روبنایی، توسعه روش های صنعتی سازی و بالا بردن تسهیلات بانکی، آورده متقاضیان و جوانان متقاضی مسکن را کاهش دهد تا آنها به راحتی صاحب مسکن شوند.

نیکزاد با بیان اینکه این اقدامات موجب کاهش سهم بخش مسکن در هزینه خانوار خواهد شد، تاکید کرد: در این راستا دولت تلاش کرده تا سهمیه سال 90 را در سال 89 عقد قرارداد کند به ‎طوری که در 9 ماه اول سال جاری هیچ عقد قراردادی به‎جز با خود مالکین بسته نخواهد شد.

وزیر مسکن و شهرسازی ادامه داد: می خواهیم در سال جهاد اقتصادی مجاهدت کنیم و همه توان خود را به کار بگیریم تا این دو میلیون و 600 هزار واحد مسکونی را در شهرها، روستاها و شهرهای جدید به بهره برداری برسانیم.

اکنون بیشتر خریداران و سرمایه گذاران‏، گویا بازار مسکن را ترک کرده و به سمت بازارهایی همچون طلا و سکه رفته اند؛ به همین دلیل فعلا بازار مسکن در حالت رکود نسبی قرار دارد

وی خاطرنشان کرد: اگر این اتفاق رخ دهد که اتفاقاً شدنی هم هست سبب خواهد شد تا آن نیاز انباشته گذشته در بخش مسکن را به نسبت قابل توجهی کاهش و دسترسی جوانان به مسکن را آسان کنیم.

در بسیاری موارد صحبت های وزیر محترم مسکن و شهر سازی می تواند نوید بخش باشد. اما به نظر میرسد که این سیاست ها برای حل مشکلات مسکن مخصوصا در کلانشهر تهران کافی نباشد.

ادامه نوسانات در بازار سکه و طلا موجب شده است که بازار مسکن فعلا در شرایط رکود نسبی باشد و برخی سرمایه‌گذاران به انتظار گرانی‏ واحدهایشان را نفروشند.

در هفته های ابتدایی از اردیبهشت ماه‏، بازار خرید و فروش مسکن در حالت رکود نسبی به سرمی برد و این شرایط در واحدهای بزرگتر بیشتر از واحدهایی با متراژ کمتر خود را نشان می دهد.

براین اساس هم اکنون بیشتر خریداران و سرمایه گذاران‏، گویا بازار مسکن را ترک کرده و به سمت بازارهایی همچون طلا و سکه رفته اند؛ به همین دلیل فعلا بازار مسکن در حالت رکود نسبی قرار دارد.

 خانه

درحال حاضر برخی فروشندگان و مالکان واحدهای مسکونی هم در انتظار گران شدن ملک به سرمی برند؛ به همین جهت آنها نیز میل زیادی برای فروش آپارتمانهای خود ندارند و منتظرند تا با گرانی بازار مسکن‏،‌ آپارتمانهایشان را با قیمت گرانتری بفروشند.

یکی از فعالان بازار مسکن پیش بینی کرده است که در ماه آینده بازار با اتفاقاتی مواجه خواهد شد که فعلا نمی توان در مورد تاثیرات قیمتی آن نظر داد اما اگر بازار سکه و طلا همینطور با نوسان ادامه یابد، ممکن است در آینده بازار مسکن را با چالشهایی مواجه کند.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بازار مسکن سال جدید را به اعتقاد مسئولان و دست‌اندرکاران کنترل و نظارت بر آن با تثبیت قیمت آغاز کرده است.

براساس این گزارش برنامه دولت برای سال جدید در حوزه مسکن تثبیت قیمت مسکن است و در این راستا بسته سیاستی را تدوین کرده است. به نظر می رسد ساخت مسکن ارزان قیمت و کنترل بازار اجاره مسکن از مهم‌ترین مفاد این بسته سیاستی است. در این راستا دولت درصدد هست هر گونه اقدام روانی یا غیرروانی که باعث بر هم خوردن ثبات بازار مسکن است را کنترل و مدیریت نماید.

راه‌اندازی سامانه ثبت معاملات مسکن دولت را در این زمینه کمک می‌کند. اما آنچه باعث نگرانی است جوسازی برخی بنگاه‌ها برای ایجاد رونق کاذب در بازار مسکن با آغاز سال جدید است؛ عاملی که در سال‌های گذشته در افزایش بی ‌رویه قیمت مسکن بی ‌تاثیر نبوده است. در این زمینه رئیس اتحادیه مشاوران هشدار داد: مشاوران املاکی که قصد جوسازی برای رشد قیمت‌ها را داشته باشند تعطیل خواهند شد.

از ابتدای فروردین ماه تا کنون در حالت خوشبینانه قیمت هر متر خانه در پایتخت کشور 100 هزار تومان افزایش یافته است

مصطفی قلی‌خسروی افزود: از متقاضیان مسکن و مردم می‌خواهیم که اگر مشاور املاکی را مشاهده کردند که قصد جوسازی برای بالا بردن قیمت مسکن را دارد به اتحادیه املاک معرفی کنند تا این اتحادیه تعطیلی بنگاه املاک را اعمال کند. وی ادامه داد: برخی از همکاران مشاور املاک تصور می‌کنند که با بالا رفتن قیمت مسکن متقاضیان مسکن شتابزده برای خرید یا فروش مسکن اقدام می‌کنند و رونق در خرید و فروش باعث افزایش درآمد آنها می‌شود درحالی‌که سیاست دولت ثبات قیمت مسکن است، بنابراین باید تصور افزایش قیمت مسکن را از سر بیرون کنند.

خسروی با اشاره به اینکه با اعمال این مولفه‌ها از سوی دولت قیمت مسکن به ثبات رسیده است، خاطرنشان کرد: در سال 86 با دادن تسهیلات خرید مسکن از سوی بانک‌های خصوصی قیمت مسکن به‌شدت بالا رفت، حال با توجه به اینکه بانک‌های خصوصی قادر به ارائه تسهیلات نیستند و مسکن مهر نیز به مرحله خوبی رسیده است قیمت مسکن بعید است که همانند سال‌های 85 و 86 که دچار یک سردرگمی و افزایش جهش‌گونه شده بود، بالا برود.

 خانه

بازار مسکن در تهران هم شرایط خاص خود را دارد. با وجود رکود حاکم و ادعاهای مسئولین دولتی مبنی بر عدم افزایش قیمت مسکن گزارش ها از مشاوران املاک شهر تهران نشان می دهد از ابتدای فروردین ماه تا کنون در حالت خوشبینانه قیمت هر متر خانه در پایتخت کشور 100 هزار تومان افزایش یافته است. براساس اعلام کارشناسان مشاوران املاک مناطق مختلف تهران، رشد قیمت مسکن در اسفندماه صورت گرفته و حتی در برخی از مناطق شاهد رشد قیمت مسکن درحدود یک میلیون تومان در هر متر بوده ایم.

این گزارش نشان می دهد علاوه بر اینکه قیمت مسکن ثابت نمانده بلکه قیمت هر متر مسکن در تهران از اسفندماه تا کنون با رشدی حدود 15درصد مواجه شده است.البته براساس این گزارش حدود 10 درصد این رشد مربوط به اسفندماه بوده و پنج درصد آن از ابتدای امسال تا کنون صورت گرفته است. اما کارشناسان مشاورین املاک تهران پیش بینی هم از بازار مسکن در خرداد ماه دارند. به گفته آنان قطعا قیمت مسکن در خردادماه امسال با افزایش چشمگیری مواجه خواهد شد. به طوری که اجاره شینان باید خواب صاحبخانه شدن را تنها در خرید مسکن مهر ببینند. مسکن مهری که به گفته معاون وزیر مسکن در امور ساخت و ساز قرار است با بهره برداری از بخشی از این واحد ها در خرداد امسال از رشد قیمت مسکن جلوگیری کند.

با این حال کارشناسان مشاورین املاک در مواجهه با این سوال که گفته می شود با بهره برداری از بخشی از مسکن مهر در خرداد این افزایش قرار نیست صورت گیرد تاکید دارند: اینها وعده هایی که شنیده می شود اما در عمل به طور یقین باید منتظر افزایش قیمت ها در خرداد باشید.

فرآوری: ریحانه حمیدی فر

بخش اقتصاد تبیان


منابع:همشهری

خبرآنلاین

سبد نبوز

مهرنیوز