تبیان، دستیار زندگی
موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان، در مقاله ای به بررسی نقاط ضعف مستند جنجالی «ظهور بسیار نزدیک است» پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تبیان بررسی کرد

نقاط ضعف مستند «ظهور بسیار نزدیک است»

مستند ظهور بسیار نزدیک است

موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان، در مقاله ای به بررسی نقاط ضعف مستند جنجالی «ظهور بسیار نزدیک است» پرداخت.

به گزارش روابط عمومی، بخش دین و اندیشه موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان مقاله ای تحلیلی در بررسی نقاط ضعف مستند «ظهور بسیار نزدیک است» منتشر کرد.

این مستند جنجالی در آخرین روزهای سال گذشته در حجم وسیعی در سراسر کشور توزیع شد که به دلیل توقیت (تعیین وقت برای ظهور) و انتساب برخی افراد و موقعیتها به علائم ظهور حضرت صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) توسط بسیاری از علماء و بزرگان رد و تکذیب شد.

سید مصطفی بهشتی در این مقاله نوشته است :«اگرچه معمولا ورود غیر متخصصانه در هر علمی، به اظهار نظرهای غیر کارشناسانه می انجامد، اما خطر آن را باید جداگانه مورد بررسی قرار داد. چرا که ممکن است یک متخصص نیز در زمینه ای که تخصص دارد، بدون کنکاشی جدّی و متبحرانه اظهار نظری غیر کارشناسانه ارائه دهد.

جدای از ورود غیر متخصصانه سازندگان این برنامه، اظهار نظرهای سطحی و غیر کارشناسانه آنها نیز جای بسی تامل دارد که البته در بخش نقد علمی به برخی از آنها خواهیم پرداخت. «ارائه مستندات بی پایه»، «برداشت های سلیقه ای از روایات» و «تطبیق هایی که کاملا با دیگر روایات در تعارض است» نشان دهنده این نکته می باشد که بسیاری از اظهار نظرهای این برنامه سطحی است و در برخی از موارد کاملا اشتباه و در آمیخته با خطاهای فراوان است. همه ما باید بیاموزیم که تنها در حیطه ای که صلاحیت علمی آن را داریم، سخن بگوییم و اظهار نظر کنیم. ورود به عرصه ای که مبانی آن را نمی دانیم و مقدمات آن را نیاموخته ایم، هم از لحاظ عقلی شایسته نیست و هم از لحاظ دینی نکوهیده است»

گفتنی است پیش از این نیز اعلام مواضع مراجع و بزرگان نسبت به این مستند و نقد و بررسی آن در همین بخش منتشر شده بود.

تنظیم: هومن بهلولی