تبیان، دستیار زندگی
زی طلبگی در جایی محقق می‏شود كه طلبه در معرض نگاه دیگری قرار گرفته و دیده دیگری او را می‏پاید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ملاک‌هايي براي زي طلبگي

ed'© g'jj (1'j 2j 7d(¯j

برای داوری درباره خوبی و بدی رفتار آدمیان و صفات و جلوه‏های ظاهری آنان، مهم‏ترین عنصر، یافتن شاخص‏ها و معیارهایی است كه با آن بتوان بایستگی یا ناشایستگی را محك زد. این شاخص‏ها، به عنوان قوانین و قضایای كلی، كبرای قیاس اخلاقی‏اند و استدلال ما را بر خوبی یا بدی یك رفتار یا حالت، كامل می‏كنند.

هر یك از این ملاك‏ها، حد وسط احتجاج، یا حد مشتركی است كه واسطه اثبات خوبی یا بدی بر فعل یا حالتی می‏شود. می‏توان این شاخص‏ها را «قواعد رفتار» یا «اصول عمل» نامید. این شاخص‏ها، بایدها و نبایدهای كلانی هستند كه بر مصادیق متنوع و فراوانی سایه می‏گسترند.

زی طلبگی در جایی محقق می‏شود كه طلبه در معرض نگاه دیگری قرار گرفته و دیده دیگری او را می‏پاید

همان‏گونه كه در معنای زی اشاره شد، این كلمه، جلوه ظاهری و نمود بیرونی انسان‏ها است. بنابراین، در معنای آن، وجود ناظر خارجی فرض شده است. زی طلبگی در جایی محقق می‏شود كه طلبه در معرض نگاه دیگری قرار گرفته و دیده دیگری او را می‏پاید. بنابراین، زی با ملاحظه نگاه دیگران و موضع‏گیری در مقابل قضاوت عرفی ملازمه دارد.

ممكن است كاری ـ فی نفسه و ثبوتاً، یعنی با قطع نظر از نگاه دیگران ـ بد باشد. در این بحث به بدی یا خوبی ثبوتی افعال اشاره‏ای نداریم، بلكه خوبی و بدی آن را مقید به نگاه دیگران می‏رسیم. بدین ترتیب، بحث از عرف حلقه واسطی است كه گره از ملاك اصلی در زی طلبگی می‏گشاید و چه بسا سایر ملاك‏ها را در بر گیرد؛ یعنی ممكن است شاخص‏های دیگری كه پس از این ذكر می‏شود، قابلیت ارجاع به این شاخص (پیروی از عرف) را داشته باشد.

1ـ پیروی از عرف یا ملاحظه آن

مؤنِ تراز دین در صدد جلب رضای خدا است و هیچ عامل برانگیزنده دیگری در رفتار و تصمیم او اثر ندارد. اخلاق توحیدی نفی همه طاغوت‏ها و عبودیت محض پروردگار را فرمان می‏دهد و از دل‏دادگی و سرسپردگی به هر عامل دیگری در كنار خدا باز می‏دارد.

بعد از ملاك دانستن فرمان خدا اگر خدای متعال به فرمان‏بری از كسی امر كرده باشد، از باب اطاعت فرمان او، باید از آن كس تبعیت كرد؛ مثلاً خدا به اطاعت پیامبر اكرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله یا احترام به پدر و مادر فرمان داده است. در این موارد، اطاعت از غیر خدا یا احترام به غیر خدا دقیقاً مقتضای بندگی او است و غیر خدا در كنار خدا قرار ندارد؛ بلكه احترام به وی در طول احترام به خدا و اطاعت از او، لازمه اطاعت خدا است.

اگر ثابت شود خدای متعال در مواردی به پی‏گیری روش عرفی رضایت یا فرمان داده است، توجه به نگاه مردم و و كسب خشنودی آنان در این موارد، هرگز به معنای عوام‏زدگی یا ریاكاری مذموم نیست. برعكس این توصیه، توصیه به اخلاص و گسترش دایره عبودیت خدا از باطن به صحنه ظاهر و از خلوت به جلوت است.

می‏توان ادعا كرد كه رعایت مطالبات عرفی، اجمالاً در شریعت اسلام توصیه شده است. نمی‏توان انكار كرد كه بی‏توجهی به قضاوت‏ها، اظهار نظرها، پسندها، انتظارات، درخواست‏ها، تأثرات و انفعالات، انزجار و اشتیاق‏ها، روش و رویه، تلقی‏ها و نوع برداشت دیگران، اجمالاً مطلوب نیست. محدوده و شرایطی نیز برای آن وجود دارد كه باید از منابع دین استخراج گردد؛ اما پیش از ورود در بحث قرآنی ـ روایی لازم است به روش دیگری موضوع عرف را تقریر و صورت مسئله را نمایان سازیم:

1ـ برخی از جلوه‏ها و افعال در نظر توده مردم زشت و ناروا و بعضی دیگر پسندیده و زیبا است. مرتكب این افعال نیز، یا مورد ستایش یا مورد سرزنش و نكوهش مردم واقع می‏شود.

گویا مردم درباره خوبی یا بدی پاره‏ای از رفتارها یا حالات، داوری مورد اتفاق نسبی دارند و به مدح یا مذمت افراد بر اساس این داوری می‏پردازند.

2ـ انسان‏ها دارای خرد، وجدان، فطرت و گرایش‏های معنوی هستند. بر این اساس، می‏توان حدس زد كه دست كم پاره‏ای از داوری‏ها یا مطالبات عرفی، برخاسته از حكمت و وجدان عمومی باشد. توده عقلا غالبا از سر عقل و به ملاحظه مصالح عمومی ـ نه از سر هوس و بدون حكمت ـ احكامی درباره حسن و قبح امور صادر می‏كنند. البته از آن‏جا كه انسان علاوه بر این بعد متعالی دارای هوس‏ها و گرایش‏های پست نیز می‏باشد، ممكن است برخی از داوری‏ها و مطالبات‏اش برخاسته از این گرایش‏ها باشد.

3ـ توجه به این موضوع، ما را نسبت به داوری‏های عرفی حساس می‏كند. اگر احتمال دهیم كه این اظهار نظرها ریشه اخلاقی، فطری و عقلانی داشته باشد، باید بدان به دیده احترام بنگریم. از این جهت، لازم است در مواردی كه عرف قضاوت روشنی دارد، برای یافتن حكمت و سرچشمه آن تلاش كنیم. چرا عرف یك كار را زشت و كار دیگری را پسندیده تلقی می‏كند؟


منبع:

زي طلبگي - محمد عالم زاده نوري

تنظيم: محمد حسين امين - گروه حوزه علميه تبيان