تبیان، دستیار زندگی
شهوت فقط جنسی نیست! دستبوسی هم شهوت است! ریاست هم شهوت است! دلش می خواهد رساله بنویسد، شهوت نوشتن دارد! شهوت حرف زدن دارد!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهوت تنها بعد جنسی ندارد !


شهوت فقط جنسی نیست ! دستبوسی هم شهوت است! ریاست هم شهوت است ! آن کسی که دلش می خواهد رساله بنویسد تا مشهور شده و مورد تحسین واقع شود ، شهوت نوشتن دارد!


بنده ی شهوت ندارد خود خلاص

یکی از راه های کنترل شهوت و غضب، گریه و تضرع به آستان حضرت حق است. اشک قدرت خاموش کردن آتش جهنم را دارد ، قدرت خاموش کردن شعله های شهوت و غضب را ندارد؟

مانعی برای به کارگیری عقل

موهبت عقل بالاترین موهبتی است كه خداوند به انسان ارزانی داشته است و انسان باید آن را به كار گیرد.

آنچه مانع بكارگیری عقل است? شهوت و غصب می باشد . به همین علت خداوند در قرآن بر بكارگیری عقل تأكید فراوان دارد و دائما از انسان سئوال می كند ؛ « أَفَلَا تَعْقِلُونَ؟! ...»

در مقابلِ این شهوت و غضب در انسان نورانیتی به نام عقل وجود دارد كه روز به روز می توان آن را در برابر این دو مانع كه فطرت انسان را می پوشاند توسعه داد.

این نورانیت در مقابل معصیت حساس است و به خصوص در ابتدا و قبل از اینكه شهوت و غضب بر انسان غلبه پیدا کند ، حتی در مقابل كوچكترین گناه نیز واكنش نشان می دهد .

در صورتی که شهوت و غضب بر انسان غلبه پیدا کند ، مسئله برعكس می شود و همین انسان از قتل و غارت انسانهای دیگر لذت هم می برد. در این شرایط ، عقل قدرت تشخیص و کارایی خود را از دست داده و در مقابل نفس اماره ، كار نمی كند و انسان ساقط می شود. این آیه از قرآن اعتراف این دسته می باشد: ؟« وَقَالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا كُنَّا فِی أَصْحَابِ السَّعِیرِ» (ملك/10)

به عبارتی می توان گفت که نور وجود عقل? بزرگترین نعمتی است كه خدای تعالی به انسان داده است .

عقل ، چراغ روشنی است كه راه خدا را به انسان نشان می دهد و با وجود آن قدم به قدم راه روشن تر می شود . 

هنگامی که در من احساسی به وجود می آید که دوست دارم در میان مردم محبوب شوم و همه به من احترام ویژه ای بگذارند ، در این لحظه چراغ عقل خاموش شده و شهوت در حال نورافکنی کردن می باشد . 

هنگامی که دلم می خواهد همه به من سلام کرده و در حضور من از جای خود بلند شده و در حضور من تعظیم و احترام کنند ، باید مراقب باشم که این زنگ های خطر شهوت است که به صدا درآمده اند .

شهوت فقط محدود به شهوت جنسی نیست . این كه من دلم می خواهد معروف بشوم ، اینکه دوست دارم کاری انجام دهم که مردم از من خشنود شوند و ریا کنم ، اینکه برچسب خشنودی و رضای خداوند را از کار ها و اهدافم پاک کرده و یا کم رنگ می کنم ، این ها همه شهوت است .

پدر مرحوم مجلسی (رضوان الله علیه) در بیانی فرمودند : بر اساس روایت ها ، هفتصد هزار حجاب در راه آدمی وجود دارد ولی من در حجاب خودیت و خود پرستی هاهنوز مانده و در پیچ و تاب آن در حال غرق شدن هستم ، چه برسد به بقیه حجاب ها!!

منشاء سعادت و لذت روح و جسم چیست ؟

امام الموحدین امیرالمؤمنین (علیه السلام) می فرماید : «علیکَ بِلُزومِ الحلالِ و حُسنِ البِّر بالعِیالِ و ذِکر اللهِ فی کلِّ حالٍ ؛ بر تو باد به کسب و کار حلال و حسن اخلاق و نیکویی با عیال و تدبیر منزل به نحو احسن و یاد خدا بودن در هر حال . »3

حضرت اینجا به سه امر مهم تذکر داده که هر یک منشاء سعادت و لذت جسم و روح است :

اول آنکه هر کاری انجام می دهیم ، از دریچه کسب حلال باشد که به کسی ظلم و تعدی و خیانت نکرده باشیم .

دوم آن که با خانواده ، همسر و فرزند خویش نیکویی کنیم و به حسن تدبیر منزل پردازیم و با رزق حلال به زندگی آنها توسعه داده و مسائل تربیت جسم و روح آنها را فراهم آوریم و به خلق خوش با آنها رفتار کنیم  .

سوم آنکه در هر حال از حالات کسب و کار و انفراد و اجتماع و حال شهوت و غضب و ریاست و حکومت که هستیم به یاد خدا باشیم تا از گناه و خطا محفوظ بمانیم.

خطر هرزگی نفس اماره و هوای نفس را جدی بگیریم !

نفس اماره عادت كرده به هرزگی ولذا نباید رهایش كرد.

پدر مرحوم مجلسی (رضوان الله علیه) در بیانی فرمودند : بر اساس روایت ها ، هفتصد هزار حجاب در راه آدمی وجود دارد ولی من در حجاب خودیت و خود پرستی هاهنوز مانده و در پیچ و تاب آن در حال غرق شدن هستم ، چه برسد به بقیه حجاب ها!!

حضرت امیرألمومنین علی علیه السلام میفرمایند: «من غلب عقله هواه أفلح : هرکس خردش بر هوا و هوس او چیره شود رستگار میگردد.»( میرزایی علی اکبر ، نهج الفصاحه ، ص496 ) پس طبق فرمایش حضرت تسلط بر هوا و هوس راه دستیابی به فلاح است .

در حدیثی پیغمبر اسلام به امیرالمومنین میفرمایند: «به نجات نمی یابد کسی که از هوا و هوس پیروی کند.»( شمس ، 9)

رسیدن به سعادت با پیشه گرفتن از تقوا

نجات از شبهه و شهوت

در قرآن نیز خداوند در آیات متعددی بعد از بیان صفت تقوا به رستگاری و سعادتمندی بشارت داده است: « قُل لَّا یَسْتَوِى الْخَبِیثُ ... فَاتَّقُواْ اللَّهَ یَأُوْلىِ الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُون(مؤمنون ، 4) ؛بگو هیچ گاه ناپاک و پاک مساوی نیستند... از مخالفت خدا بپرهیزید ای خردمندان، شاید رستگار شوید .»

زمانی که انسان از هوا و هوس پیروی نکند و نفس خود را از آلودگی به معاصی حفظ کند در زندگی ابدی اش سعادت مند خواهد بود.

یکی از موارد با اهمیت سعادت و رستگاری انسان، داشتن تقواست که از مصادیق آن که در قرآن ذکر شده نگهداشتن نفس از حرص و بخل رویگردانی از لغو دوری از شراب و قمار و بت پرستی و شرک و رباخواری و نیز حفظ عفت و پاکدامنی می باشد .

مرحوم شیخ رجبعلی خیاط نیز توانست با چشم بستن از شهوت خود در برابر حرام ها ، به مقام والا و بلندمرتبه برسد .

شهوت و نگاه حرام ، مانعی برای اثر پذیری از پند و اندرز

یكی آمد خدمت رجبعلی خیاط و از او خواست که نصیحتش کند . او سكوت كرد و بعد بیان کرد : تو در راه نامحرمی دیدی و بدون استغفار نمی شود ترا نصیحت كرد چون فكرت مشغول به آن است و نصایح در تو اثری نخواهد داشت .

خود پرستی ، مانعی برای لذت بردن از عبادت

تا می توانید با نفس و خود پرستی هایتان مبارزه کنید ، چرا که تا این خودپرستی ها و آلودگی ها در وجود آدمی باشد ،به انسان اجازه نمی دهد از عبادت لذت ببرد، از خدمت لذت ببرد، از نماز لذت ببرد . تمام انبیاآمده اند تا این خودیت ها را در آدمی بشکنند و از بین ببرند .

عبدالله باشید !

ما باید عبدالله باشیم ، اگر کسی سبوعیت در او غلبه کند عبدالکلب است . اگر کسی شهوت در او غلبه کند عبدالخنزیر است . اگر کسی شیطنت در او غلبه کند عبد الشیطان است. عبدالله آن کسی است که سبوعیت و شهوت و شیطنت در او غلبه نداشته باشد.

شیطان دشمن قسم خورده ای است که قسم یاد کرده تا انسان ها را اغوا نکند ، از پای ننشیند و یکی از ابزارهای مهم و اساسی که او برای آدمی به کار گرفته و در ادامه نیز می گیرد ،عشق به دنیا و شهوت پرستی می باشد

شهوت تنها بعد جنسی ندارد !

شهوت فقط جنسی نیست ! دستبوسی هم شهوت است! ریاست هم شهوت است! فردی که دلش می خواهد رساله بنویسد و مشهور شده و همه از او تعریف و تمجید کنند، شهوت نوشتن دارد ! کسی که دوس دارد سخنرانی کرده و همه به او به به و چه چه بگویند و او را ستایش کنند ،شهوت حرف زدن دارد!

جنگ همیشگی دو نیروی درونی با یکدیگر

همه ی انسان ها براساس فطرت پاکی که دارند ، نیروی عشق به خدا در وجود آنها جریان دارد .

از آن طرف نیز شیطان دشمن قسم خورده ای است که قسم یاد کرده تا انسان ها را اغوا نکند ، از پای ننشیند و یکی از ابزارهای مهم و اساسی که او برای آدمی به کار گرفته و در ادامه نیز می گیرد ،عشق به دنیا و شهوت پرستی می باشد .

این نیروها ، مسافر همیشگی انسان هستند و همیشه در حال جنگ بایکدیگر می باشند .

این انسان است که بانیروی اختیار و انتخابی که در دست دارد ،می تواند یکی از آن دو را انتخاب کرده و در آن قرار گیرد .

فرآوری : زهرا اجلال

گروه دین تبیان


منابع :

سخنرانی استاد محمود امجد پیرامون شهوت

سایت درس هایی از قرآن

سایت حوزه

سایت اندیشه قم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.