تبیان، دستیار زندگی
حجت‌الاسلام محمد مقدسی(شم‌آبادی) که در شهر قم زندگی می کند، به حرفه داروسازی سنتی نیز مشغول است و هر روز همراه با فرزند ورزشکار خود به باشگاه بدنسازی می رود و همپای جوانان به ورزش می‌پردازد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشنایی بایک روحانی داروساز!

حجت‌الاسلام محمد مقدسی

شاید برای همه جالب باشد که یک روحانی در عین پرداختن به درس و بحث، داروساز نیز باشد و جالب تر این که هر روز به باشگاه بدنسازی نیز برود. 


حجت‌الاسلام محمد مقدسی(شم‌آبادی) که در شهر قم زندگی می کند، به حرفه داروسازی سنتی نیز مشغول است و هر روز همراه با فرزند ورزشکار خود به باشگاه بدنسازی می رود و همپای جوانان به ورزش می‌پردازد.

* ورود به دنیای طلبگی

قبل از این که وارد حوزه علمیه شوم، در مدارس جزء شاگردان ممتاز بودم. 40سال پیش در سال 1349شمسی و زمانی که 16ساله بودم وارد حوزه علمیه شدم. دوسال در حوزه علمیه سبزوار و دو سال هم در حوزه علمیه گرگان به تحصیل علوم حوزوی پرداختم و پس از آن برای تکمیل دروس حوزوی به شهر مقدس قم آمدم و امروز هم پس از سال‌ها تحصیل، به لطف خداوند هم در حوزه و هم در دانشگاه تدریس دارم.

*چگونگی ورود به حرفه داروسازی و ساخت داروها!

من علاوه بر تحصیل و تدریس، امام جماعت یکی از مساجد 45 متری شهید صدوقی قم نیز هستم؛ مدت‌ها بود که هر وقت به مسجد می رفتم، می دیدم زمان سخنرانی‌ها یا مداحی‌ها، صدای سخنران یا مداح می گیرد و به همین دلیل به فکر افتادم تا دارویی بسازم که در عین سادگی مانع از گرفتگی صداها شود.

با تلاش‌های مداوم و تحقیقات فراوان دارویی ساختم و خوشبختانه مجوز آن را نیز از تهران گرفتم. نکته جالب و خاص این دارو این است که مشابه خارجی و یا داخلی آن وجود ندارد. این دارو به شکل قرص مکیدنی است که صدا را باز می کند. این قرص می‌تواند برای تمام قاریان قرآن، مداحان، سخنرانان، اساتید حوزه و دانشگاه و ... کارآیی داشته باشد.

این دارو ضد آفت دهان نیز می باشد و زخم‌های موجود در دهان را از بین می برد، همچنین ناراحتی معده‌ را بر طرف می کند و اگر کسانی دهنشان بوی بد دهد، مشکلشان برطرف می شود.

*دارویی مفید برای عموم

همچنین یکی دیگر از داروهایی که ساخته ام، داروی تصفیه خون است که 40خاصیت را به طور همزمان در درون خود جای داده است . این دارو، جلوی سکته مغزی و بیماری‌هایی چون آلزایمر را می گیرد، گرفتگی رگ‌ها را بر طرف می کند و به تقویت حافظه منجر خواهد شد که قطعاً این خاصیت برای دانشجویان و طلاب بسیار کارگشا خواهد بود.

این دارو هر زخمی که در بدن وجود داشته باشد را بر طرف می کند.

من علاوه بر تحصیل و تدریس، امام جماعت یکی از مساجد 45 متری شهید صدوقی قم نیز هستم؛ مدت‌ها بود که هر وقت به مسجد می رفتم، می دیدم زمان سخنرانی‌ها یا مداحی‌ها، صدای سخنران یا مداح می گیرد و به همین دلیل به فکر افتادم تا دارویی بسازم که در عین سادگی مانع از گرفتگی صداها شود

*ساخت داروهای طراوت پوست

داروی دیگری که آن نیز توسط خودم ساخته شده است، داروی زیبا کننده پوست و صورت است. متأسفانه امروز هر

حجت‌الاسلام محمد مقدسی

دارویی که از خارج از کشور وارد ایران می شود، بسیاری از خانم‌ها به دنبال آن هستند حال آن که این داروها به دلیل خواص شیمیایی عوارضی را به همراه خواهند داشت. اما دارویی که آن را ساخته ام، نه تنها عوارضی را برای پوست و صورت و موی افراد در پی ندارد، بلکه خاصیت‌های مفید بسیاری از جمله جلوگیری از ریزش مو را دارا می‌باشد.

* ابتدا خود و خانواده ام داروها را آزمایش می کنیم

داروهایی که می سازم ابتدا خود و خانواده ام آن را استفاده می کنیم و در مرحله بعد به صورت رایگان در اختیار فامیل و آشنایان قرار می دهم و در نهایت اگر مشکلی نداشت در سطح وسیع در جامعه، آن را پخش می کنیم.

جالب است بدانید که هر کسی که از داروهای ساخته شده، استفاده می کند، تماس گرفته و از کار من تشکر می‌کند.

البته از اول انقلاب به فکر ورود به عرصه داروسازی بودم، اما این اواخر به فکر توسعه این کار افتادم. معتقدم با گسترش کاری که اکنون در بخش داروسازی انجام می دهم می توان به اشتغال بیش از یک هزار جوان فکر کرد.


*داروهایم مشتری‌هایی از خارج از کشور دارد

با توجه به این که مشابه این داروها در خارج از کشور وجود ندارد، می توان گستره توزیع آن را به خارج از ایران نیز گسترش داد؛ البته در حال حاضر این داروها مشتریان به خصوصی، از کشورهای از جمله تاجیکستان و افغانستان دارد.

*علم طب در حوزه ، مغفول مانده است

در گذشته از جمله کتاب‌هایی که در حوزه به صورت جدی تدریس می شد، کتاب‌های مربوط به مباحث طب بود که می‌توان از کتاب‌های زکریای رازی، ابوعلی سینا، تحفةالحکیم و ... نام برد؛ یعنی علم طب یکی از علم‌های مطرح حوزه بود، اما امروزه متأسفانه آن طور که باید به این علم اهمیت داده نشده و به نوعی مغفول مانده است، که امیدواریم این مشکل هرچه زودتر مرتفع شود.

* می‌توانم هر دو هفته یک دارو بسازم

10 الی 15 داروی دیگر نیز در دست ساخت دارم که در آینده ای نزدیک کار ساخت آن‌ها به پایان رسیده و به جامعه عرضه خواهم کرد؛ از جمله آن داروها، ناراحتی معده ،ضعف اعصاب، از بین برنده جرم دندان و ... است. بنده این توانایی را در خود می بینم که هر دو هفته یک دارو ساخته و به جامعه تحویل دهم. البته با کارهای آزمایشی که روی داروها صورت می گیرد، حدود دوماه تا ارائه نهایی آن وقت نیاز دارد.


* استفاده از آیات و روایات در نام گذاری داروها

دارویی که برای خوب شدن صدا و جلوگیری از گرفتگی آن ساخته ام را «حب السعال» نامیدم که این نام را از کتاب غرآبادین کبیر گرفته شده است؛ همچنین داروی تصفیه خون را «حب الشفاء» نامیدم که برگرفته از عبارت شریف، «یامن اسمه دوا و ذکر شفاء» است و نیز نام داروی زیبا کننده پوست و صورت را «حَب الجمیل» که برگرفته از حدیث شریف «ان الله جمیل و یحب الجمال» است، نامیده ام.

داروهایی که می سازم ابتدا خود و خانواده ام آن را استفاده می کنیم و در مرحله بعد به صورت رایگان در اختیار فامیل و آشنایان قرار می دهم و در نهایت اگر مشکلی نداشت در سطح وسیع در جامعه، آن را پخش می کنیم

*از خاطره زندگی با پدرم استفاده کردم و داروی صدا را ساختم

پدر بنده مانند خودم یک روحانی بود، زمانی که من بچه بودم، پدرم منبری مسجد محل مان بود. وی قبل از این که به مسجد برود و سخنرانی کند، می‌دیدم که شیر را با برخی مواد دیگر می جوشاند و استفاده می کرد و وقتی علت این کار را می پرسیدم، می‌گفت این کار را می‌کنم تا صدایم وسط منبر نگیرد و به همین ترتیب بود که به فکر ساختن داروی صدا افتادم.

داروهایی را ابتدا برای استفاده خودم ساخته بودم، اما بعد از مدتی که برخی از دوستان تقاضای این داروها را دادند، به آن‌ها نیز دادم، به یک باره دیدیم که درخواست‌ها بیش از حد انتظار شد و به نوعی توفیق اجباری شد که بتوانیم امروزه داروهای خود را در سطح وسیع در کشور توزیع کنیم و امروز نیز حاضرم تجربه‌های خود را در زمینه داروسازی به تمام طلاب و روحانیون انتقال دهم.

*من یک روحانی اهل ورزش هستم

من علاوه بر اشتغال به مباحث طلبگی و درس و بحث در حوزه علمیه قم، اهل ورزش هستم. هر روز با پسرم مهدی به باشگاه ورزشی می رویم؛ البته قبل از انقلاب همه روزه به زورخانه‌ می رفتم.

اعتقاد دارم که ورزش روحیه ام را شاداب می کند. از سوی دیگر رهبر معظم انقلاب نیز بارها روی امر ورزش تأکید فراوان کرده‌اند و امروز با همراهی فرزندم توانسته‌ام به عنوان یکی از پیشکسوتان باشگاه بدنسازی باشم.

بخش قرآن تبیان


منبع :

سایت خبر نیوز