تبیان، دستیار زندگی
به مناسبت هفته كارگر نقبی به فرمایشات بنیانگذار جمهوری اسلامی در حیطه كار حقایقی مهم را نشان می‎دهد. در زیر بخشی از فرمایشات ایشان درباره نقش و اهمیت کار و کارگر را ذکر می کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به بهانه روز کارگر


به مناسبت هفته كارگر نقبی به فرمایشات بنیانگذار جمهوری اسلامی در حیطه كار حقایقی مهم را نشان میدهد. در زیر بخشی از فرمایشات ایشان درباره نقش و اهمیت کار و کارگر را ذکر می کنیم.


به بهانه روز کارگر

خدائی بودن كار

امام در كلام بسیار زیبائی می فرماید:

" كار مثل جلوة حق تعالی می ماند كه درتمام موجودات سرایت كرده است همه موجودات كار در آنها هست و با كار درست شده اند. همة ذرات وجود كارگرند. حتّی ذرّات اتمی كه در این عالم طبیعت هست اینها كارگر هستند با هوشیاری همة ذرات عالم فعالند و هوشیارند لكن ما گمان می كنیم كه هوشیار نیستند - وَ إن مِن شَیءٍ إلّا یسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لّكِن لَا تَفْقَهُونَ تَسْبِیحَهّمْ همه مسبّح حقند. همه كارگران حق هستند، همه مطیع حق تعالی هستند و كار در همه جاهست و عالم سر تا سر روز كارگر است نه یك روز كارگری است. سرتا سر عالم روز كارگر است . سرتا سر عالم كارگر است و سر تا سر عالم كار است. یعنی ذرات وجودی كه انسان را و دیگر حیوانات را- به اراده الله تعالی - موجود می كنند كارگرند و انسان كار است، اثر كار آنهاست ، تمام این موجوداتی كه در عالم ملاحظه می كنید اثر كار فعاّلانة‌ جنود الهی است، جندالله همة كارگر هستند. خدای تبارك و تعالی مبدأ‌ كار است. "صحیفة امام ، ج 7 ، صص 172 و 173 "

رعایت نظم در كارها

یكی از بحث های حائز اهمیت در زمینه شرایط كار و كارگری بحث نظم در است كه امام قدس سره در این زمینه می فرمایند :

" یك مطلب مهمی كه باید كارگران كارخانه ها ، كارگران معادن ، وهمه كارگران در هر جا كه هستند و كارمندان در هر جای كشور هستند ، توجّه به آن بكنند این است كه نظم را در هر جا كه هست مراعات می كنند ، اگر در یك كارخانه ای در یك معدنی در یك معدنی در یك اداره ای بنا باشد كه با بی نظمی بخواهند انجام عمل كننداین بی نظمی موجب این می شود كه آنها نتوانند به وظایف اسلامی خودشان عمل كنند پس لازم است كه همة كارگرها و كارمندان به یك نظم خاصّی و با گوش كردن به آنهایی كه در رأس هستند عمل كنند به نتیجه مطلوب - ان شاء الله - برسند. "صحیفة امام، ج14 ،ص45 وئ46".

كار كردن در شرائط سخت و دشوار است، همانگونه كه از عنوان سعی و تلاش بر می آید،‌ یعنی فعالیتی كه همراه مشقّت و سختی و سرعت باشد

كار در شرایط سخت

از دیگر شرائط كار ، كار كردن در شرائط سخت و دشوار است، همانگونه كه از عنوان سعی و تلاش بر می آید،‌ یعنی فعالیتی كه همراه مشقّت و سختی و سرعت باشد و امام ( ره ) نیز در كلامی به این بحث پرداخته است كه وقتی كار با مشقت باشد ارزش بیشتری دارد.

لذا می فرماید:

" ... در طول جنگ تحمیلی علی رغم احتمال خطرات فراوان و بمبارانهای مكرر مراكز صنعتی و نفتی مسئولین و كارگران متعهّد و دلسوز انقلاب با تكیه برایمان به خدای بزرگ و اعتماد به نفس هیچ گونه سستی به خود راه نداده و با اراده ای محكم آبروی انقلاب را حفظ نموده و اسلام و ایران را سرافراز نمودند و در سخت ترین مواقع و شرایط تولید و صادرات نفت را در بالاترین حدّ نیاز حفظ و علاوه بر ترمیم مراكز آسیب دیده و در اعماق آبها و دل دریاها و بستر زمینها و قلل كوهها به توسعة این صنعت مهمّ و اكتشاف ادامه دادند كه برای بسیاری از صاحبنظران امور شگفت آور است چرا كه در اوج حملات بی وقفة دشمنان حتّی یك روز هم تولید و صادرات نفت این كشور قطع نگردید این نیست جز عنایت پروردگار و توجّه حضرت بقیه الله - ارواحنا فداه - و عشقی كه در دل این عزیزان همانند عشق بسیجیان به دفاع مقدّس نهفته است.....

به بهانه روز کارگر

پرداخت اجرت در مقابل كار

" گاهی من می شنوم كه در ادارات یك قدری كم كاری هست، گاهی بیكاری هست و این موجب تعجّب من است. این اجرتی كه اینها می گیرند در مقابل عمل است اگر عمل كم بكنند حرام است این اجرت ، جایز نیست استفاده بكنند از این بنابراین آنهایی كه اعتقاد به اسلام و اعتقاد به مملكت خودشان و اعتقاد به این نهضت دارند اینها باید عمل بكنند بلكه زیاد كنند عملشان را كه جبران بكنند این چیزهایی كه در سابق بود و آن نقیصه هایی كه در سابق بود جبران بشود كم كاری اصلش معنا ندارد حالا باید پركارتر بشوند. دو مقابل كار بكنند .... تا اجرتی كه می گیرند اجرت مشروع باشد. " صحیفة امام ، ج 16 ، ص 234 و 235 "

اهمّیت كارگران

كارگران امروز و زمان رسول خدا (ص )

در زمینه مقایسه بین كارگران در زمان حاضر با كارگران در زمان رسول خدا ( ص ) و اینكه كار نكردن در زمان ما علاوه بر فقر موجب وابستگی به غرب و شرق می شود ، امام ( ره ) اینطور بیان می فرماید:

" و من امروز عرض می كنم كه كارگر امروز ، با كارگر آن وقت ( زمان سول خدا ( ص ) بسیار فرق دارد ، .... ارزش كار در آن وقت همین مقداری بوده است كه خود كار شریف است و خود كار برای انسان و روحیات انسان مفید است و كار اثرش هم علاوه بر آن برای خود انسان و مزاج انسان مفید است و در روح انسان هم تاثیر دارد، برای یك شهری هم فایده دارد، اما دیگر مطرح نبود كه اگر كار نكنم، وابسته به آمریكا می شوم یا وابسته به شوروی این مسئله آن وقت مطرح نبود. " صحیفة امام ، ج 16 ، ص 234 و 235 "

این اجرتی كه اینها می گیرند در مقابل عمل است اگر عمل كم بكنند حرام است این اجرت ، جایز نیست استفاده بكنند

نقش كارگران در استقلال كشور

طبقه شریف كارگر در این مدت كوتاه و خصوصاً بعد از تجاوز عمال اجانب به خاك میهن عزیز ثابت كرد كه قادر است با خواست خداوند متعال، كشور عزیز خود را با كوشش شبانه روزی از وابستگی نجات دهد... امروز بعد از دو سال جنایتكاری گروهكهای وابسته به قدرت های خارجی ... این سوداگران در اعمال فتنه انگیز بچگانه خود، چهرة قبیح خود را به ملّت و خصوص طبقه مستضعف ... آن چنان ناشیانه دادند كه برای كسی نباید جای شك و تردید باقی باشد، كه اینان جیره خواران كاخ سفید و كرملین می باشند و دشمن درجه یك كارگران و كشاورزانند.

برادران عزیز كارگر كه برای خودكفایی كشور با جان و دل كار طاقت فرسا به خدمت به كشور اشتغال دارید، اینان به خیال خام خود می خواهند شما عزیزان را آلت مقاصد شوم خود قرار داده و در نفع ابرقدرتها از شما استفاده نمایند. " صحیفه امام ، ج 14 ، ص 326 و 327. "

حق ایجاد تشكل های كارگری

از حقوق معنوی مهم كارگران حق ایجاد تشكل برای امور صنفی خویش است. امام با توجه به این مطلب بیان زیبائی دارد كه می فرماید:

"كارگران محروم ومتدین ایران كه اكثر آنان همان كشاورزان وزارعین فقیر و گرسنه سابقند، حق دارند برای بدست آوردن حقوق حقه خود به مبارزه ملت از هر طریق ممكن و مشروع بپردازند. و در جمهوری اسلامی به آنها حق داده می شود كه به هر شكل ممكن به دور هم جمع شوند و مسائل و مشكلات خود را بررسی كنند و در نتیجه دولت را در جریان مسائل خود قرار دهند و نیز از حقوق صنفی خود دفاع كنند. "صحیفه امام ، ج 5 ، ص 139. "

بخش اقتصاد تبیان


منبع: خبرگزاری فارس