تبیان، دستیار زندگی
دوستان عزیز گرامی، با گذشت ایام به فصل بهار و شروع تعطیلات نوروزی نزدیک می شویم. تعطیلات نوروزی زمان مناسبی برای ملاقات اقوام و خویشان و انجام مسافرت است. افراد شاغل و محصل (دانش آموز یا دانشجو) از این فرصت استفاده کرده و سع...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تغذیه در ایام نوروز


دوستان عزیز گرامی، با گذشت ایام به فصل بهار و شروع تعطیلات نوروزی نزدیک می شویم. تعطیلات نوروزی زمان مناسبی برای ملاقات اقوام و خویشان و انجام مسافرت است. افراد شاغل و محصل (دانش آموز یا دانشجو) از این فرصت استفاده کرده و سعی می کنند تا جایی که امکان دارد خستگی کار و کسب علم را از خود دور کنند تا با نیرویی تازه، مجدداً سرکار و محل تحصیل خود حضور یابند.

برای اینکه به نحو احسن بتوان از این تعطیلات استفاده کرد، علاوه بر برنامه ریزی کارها، باید توجه زیادی به نوع تغذیه خود داشت، زیرا بدون داشتن بدنی سالم نمی توان ایام خوشی داشت.

تغذیه مناسب و کافی به شما کمک می کند که انرژی کافی برای انجام کارهای خود داشته باشید.

افراد معمولاً دراین ایام به دلیل رفت و آمد زیاد یا رفتن به مسافرت، اهمیت زیادی به غذای مصرفی خود نمی دهند و در نتیجه بعد از اتمام تعطیلات ممکن است با عوارض ناشی از تغذیه غلط روبرو شوند.که از جمله آنها می توان به افزایش قند خون، چربی خون، فشار خون،  خرابی دندان ها و... اشاره کرد.

با بکار گیری توصیه های تغذیه ای زیر تا حد امکان از بروز این عوارض جلوگیری کنید:

1- سعی کنید روزانه حداقل 3 وعده غذایی اصلی( صبحانه ناهار و شام) را مصرف کنید. بخصوص صبحانه که انرژِی لازم برای شروع فعالیت های روزانه شما را تأمین می کند.

شیرینی جات بعلت کالری بالا، باعث احساس سیری می شوند، در نتیجه اشتهای کافی برای خوردن غذای اصلی خود را نخواهید داشت.

2- از مصرف زیاد شیرینی ، شکلات و کاکائو خودداری کنید. شیرینی جات بعلت کالری بالا، باعث احساس سیری می شوند، در نتیجه اشتهای کافی برای خوردن غذای اصلی خود را نخواهید داشت. در حالی که اگر ناهار شما دارای برنج و گوشت و سالاد و ماست باشد، از 4 گروه اصلی هرم غذایی استفاده کرده اید و با مصرف شیرینی فقط از یک گروه هرم غذایی یعنی کربوهیدارت های بهره برده اید. بنابراین با مصرف این مواد (شیرینی ، شکلات و کاکائو) مواد مغذی به میزان خیلی کمتر به بدن شما می رسد.

3- تا جایی که امکان دارد آجیل شور مصرف نکنید. البته خود آجیل، ماده غذایی مفیدی بخصوص برای کودکان و نوجوانان است، ولی نمک موجود در آجیل شور باعث تشنگی بیش از حد و افزایش فشار خون در افراد میانسال و مسن می شود.

4- سعی کنید روزانه حداقل 8 لیوان  آب  بنوشید، تا هم دستگاه گوارشی شما به درستی کار کند و هم سلامتی پوستتان تأمین شود.

5- سعی کنید غذای کودک را سر ساعات معین به او بدهید تا بعلت گرسنگی مجبور به مصرف شیرینی و شکلات و ... نشود.

6- افراد دیابتی  باید ازمصرف شیرینی جات خودداری کنند.

7- افراد دچار چربی خون بالا بایستی از مصرف زیاد شیرینی جات و آجیل خودداری کنند.

8- اگر به مسافرت می روید، سعی کنید غذای بیرون را خیلی کم مصرف کنید و از مصرف چیپس و پفک  و تخمه ی زیاد در راه سفر خودداری کنید.

لینک های مرتبط:

- برای حفظ سلامتی بدن در ایام نوروز باید...

- آجیل چه خاصیتی دارد؟

- آجیل سرشار از مواد مغذی

- در هنگام خرید و مصرف آجیل شب عید مراقب باشید تا...

- توصیه های بهداشتی برای مسافران نوروزی

- آجیل و خشکبار برای سلامتی بدن مفیدند

- آیا آجیل خوب است یا نه؟

- آیا شکر برای سلامتی مضر است؟

نویسنده: ولد خانی- کارشناس تغذیه تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.