تبیان، دستیار زندگی
در مقاله گذشته قرار شد اگر تا به حال به خواستگاری نرفته اید و یا خواستگار نداشته اید و یا می خواهید یک خواستگار موفقی باشید ،به توصیه های ما یک نیم نگاهی بیاندازید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خواستگاری قدم به قدم (2)


در مقاله گذشته قرار شد اگر تا به حال به خواستگاری نرفته اید و یا خواستگار نداشته اید  و یا می خواهید یک خواستگار موفقی باشید ،به توصیه های ما یک نیم نگاهی بیاندازید.

خواستگاری

اقا پسر ، دختر خانم توصیه این مقاله در باب اینکه :

چگونه به خواستگاری بروید

پس از این که با خانواده عروس قرار گذاشتید که چه روز و ساعتی برای خواستگاری می روید، باید مقدمات خواستگاری رفتن را فراهم کنید. سوال اول درباره کسانی است که باید همراه داماد باشند. پدر، مادر، یک خواهر و یا برادر بزرگ تر؛ و در صورتی که داماد پدر نداشته باشد، دایی یا عمو؛ و اگر مادر نداشته باشد، خواهر بزرگ تر، عمه، خاله و یا مادربزرگ. در هر صورت ، یکی از بزرگان فامیل کافی است، و ضرورت ندارد که لشگر سلم و تو ر را برای فرستادن به خواستگاری گسیل دارید تا خانواده عروس را در شروع کار در عمل انجام شده قرار دهید! بعضی ها به قول خودشان زرنگی می کنند و بدون اطلاع قبلی به خواستگاری می روند! این کار، امروزه منسوخ شده و رسم پسندیده ای نیست، بلکه حمل بر بی نزاکتی می شود.

خواستگار باید لباسی متناسب برای چنین مجلسی بپوشد. او نباید با کفش اسپرت،ولباس اسپرت و نامانوس در مجلس خواستگاری حضور یابد؛  سرو وضع اش در حد مطلوب، مرتب و تمیز باشد. همین طور لباس کلیه کسانی که همراه داماد هستند، باید در خور مجلس خواستگاری باشد؛ یعنی نه ضرورت دارد که لباس هایی مثل لباس شب و یا لباس ضیافت های رسمی بپوشند، و نه لباس های دم دستی و خیلی معمولی .

تهیه سبد یا دسته گلی زیبا و قشنگ که نه خیلی گران باشد و بزرگ، و نه بسیار معمولی، کوچک و محقر، همراه با جعبه ای شیرینی، موجبات حفظ حرمت و وقار بیشتر خواستگار را فراهم می سازد.

پس از این که وارد منزل شدید و پذیرایی های مقدماتی به عمل آمد، یکی از اعضای بزرگ خانواده شما که سرزبان بهتری دارد و به اصطلاح می تواند یخ این گونه مجالس را با شیرین سخنی آب کند، باید علت آمدن را- گر چه همه می دانند- به نحوی مطرح کند ، تا بفهمید که آیا موافق این وصلت هستند یا نه؟   ممکن است خانواده عروس، بلافاصله جواب مثبت ندهند و جواب قطعی را به روزهای بعد موکول کنند. نکته حایز اهمیت این است که مخصوصاً در این گونه مجالس باید سعی شود از شوخی های بیجا و گفتن لطیفه هایی که به عده ای بر می خورد ، پرهیز شود! به خصوص باید از طرح بحث های سیاسی و احتمالاً مذهبی در چنین مجالسی خودداری کرد.

گاهی عروس خانم به عللی ، ممکن است که اساساً به خواستگاری راضی نباشد، ولی به خاطر ترس با احترام به والدینش در مجلس حضور پیدا کند. در این صورت، شاه داماد باید با دقت، مواظب این نکته ظریف باشد و بدون جهت پافشاری نکند . در چنین مواردی اگر عروس خانم دل بسته دیگری باشد، از حرکات و سکناتش کاملاً مشهود خواهد بود؛ و در صورتی که تمایل به ازدواج با این خواستگار، یا حداقل بررسی خواستگار را داشته باشد، باز هم از رفتار و کردارش مشخص می شود؛ بنابراین جلسه اول خواستگاری، خیلی از مسائل را روشن می کند.

در این گونه مجالس باید سعی شود از شوخی های بیجا و گفتن لطیفه هایی که به عده ای بر می خورد ، پرهیز شود! به خصوص باید از طرح بحث های سیاسی و احتمالاً مذهبی در چنین مجالسی خودداری کرد

یک اتفاق تقریبا" برای همه ما رخ میدهد و ان هم این است که در برخوردهای اول با ادم های جدید ،معمولا"بخشی از خصوصیات شخصیمان را بروز نمی دهیم،یا اینکه در بعضی مسائل انعطاف پذیرتر از معمول میشویم. این کار در بیشتر موارد غیر ارادی است . چون ذاتا" دوست داریم در نظر دیگران محبوب به نظر بیاییم . چه رسد به اینکه این طرف مقابل خواستگار هم باشد!

اما در مورد خواستگاری ماجرا خیلی فرق می کند . گاهی این (محبوب به نظر امدن )برای مان گران تمام میشود.چون تصویری که از ما در ذهن خواستگارمان شکل می گیرد ، با شخصیت واقعی مان که به مرور زمان با ان اشنا میشود ،تفاوت دارد.مثلا" اگر شما عادت به سرفه های بلند و اعصاب خرد کن داشته باشید،مسلم است که در برخوردهای اول ،ناخود اگاه جلوی این سرو صدای اضافه را می گیرید وخیلی مودبانه سرفه میکنید،اما این عادت در شما هست و در طول زمان بالاخره بروز میکند و آن وقت...

البته شما حق دارید که وقتی قصد ازدواج می کنید ،یا حتی درست در لحظه ای که با فرد مورد نظرتان صحبت میکنید ، تصمیم به ترک عادت های بدتان بگیرید، به شرط اینکه واقعا" این یک (تصمیم) باشد.

ادامه دارد....

فرآوری: ریحانه سادات موسوی

بخش کلوپ ازدواج تبیان


منابع :

کتاب جوانان وزندگی ،ازدواج از سیر تا پیاز

مطالب مرتبط:

خواستگاری با بهترین نتیجه

خواستگار دروغگو را بشناسیم

این خواستگاری، رفتن داره!

دختران خواستگار

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.