تبیان، دستیار زندگی
پدر و مادر تا چه اندازه در ازدواج فرزند خود حق دخالت دارند و در اقدام به امر ازدواج تشخیص چه كسی مقدم است. والدین یا فرزندان؟ چنانچه جوانی خواهان ازدواج باشد و این نیاز را به طور جدی ابراز كند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پدر ،مادر !کمک کنید ازدواج کنم


پدر و مادر تا چه اندازه در ازدواج فرزند خود حق دخالت دارند و در اقدام به امر ازدواج تشخیص چه كسی مقدم است. والدین یا فرزندان؟ چنانچه جوانی خواهان ازدواج باشد و این نیاز را به طور جدی ابراز كند

ازدواج

معیار در داوری صحیح در این زمینه چیست؟

عنوان پدر ومادر، یك مسئولیت ویژه‌ای را برای امر ازدواج بر دوش والدین می‌گذارد، هر چند این مسئولیت در جامعه به دوش همه آنهایی است كه می‌توانند كاری انجام بدهند، اما پدر و مادرها یك موقعیت دیگری دارند.  یك مسئولیت عمومی كه همه به آن مكلف هستند از جمله پدر و مادر، عبارتست از خیرخواهی برای فرد و توجه دادن او به اشتابهاتی كه دارد، احیانا اگر انتخاب ناپجایی دارد، یا كاری می‌خواهد انجام دهد كه به مصلحت او نیست، لازم است به او تذكر دهند، این بخش در واقع از اموری است كه به همه افراد مربوط می‌شود، اگر انسان بفهمد دوست او می‌خواهد كاری انجام دهد كه اشتباه است یا یك لغزش‌هایی دركارش وجود دارد، آنها را به او متذكر  می شود، اما اینک میزان  دخالت پدر و مادر! طبیعی است كه فرزندان  تجربه چندانی درزندگی ندارند گرچه در باره دیگران چیزهایی دیده‌اند یا مطالعاتی كرده‌اند، اما در واقع تجربه عملی  ندارند. اولین كسی كه می‌تواند جوانان را  در مسیر ازدواجشان  بیش از همه كمك كند، كسی است كه اولا به آنها از نظر روحی  نزدیك‌تر است، ثانیا بیش از دیگران آنها را می‌شناسد، گاهی پدر و مادرها فرزندانشان را دوست دارند، اما خوب نمی‌شناسند، نمی‌توانند استعدادهای او را درك كنند، متأسفانه ممكن است بعضا اجازه فرصت‌های بروز استعدادها را به فزندانشان نداده‌اند، گاهی پدر و مادرها نمی‌دانند فرزندانشان چه توان‌مندی‌هایی دارد،.

بنابراین قبل از هر چیزی اولا باید فرزند را خوب شناخت كه چه استعدادهایی دارد و از چه نقاط قوت و ضعفی برخوردار است، ثانیا باید با او رابطه كاملا عاطفی برقرار کرد . چنانچه پدر و مادری این دو امر را نسبت به فرزندشان نداشته باشند، عملا در همراهی فرزندان برای ازدواج  به مشکل بر می خورند  و یك دوست، روحانی، همكار یا استاد این نقش را بهتر از پدر و مادر ایفا می كنند  بنابراین ما به شناخت فرزند و ارتباط وسیع و عاطفی با او برای کمک به او درزمینه ازدواج  نیاز داریم، به علاوه ممكن است فرزند ما بواسطه گرایش‌هاییی كه در وجود او است یا به خاطر بی‌تجربگی، اشتباهاتی را در شناخت فرد مطلوب داشته‌ باشد، باید به او كمك كرد وظیفه پدر و مادر است كه بهترین ازدواج را برای فرزند خود فراهم كنند.

به فرزندتان در انتخاب همسر مناسب مشاوره دهید اما تصمیم گیری نهایی را بر عهده خود او بگذارید و توجه داشته باشید که این پسر و دختر هستند که می خواهند عمری در کنار هم زندگی کنند، نه شما؛ آن ها هستند که باید همدیگر را بپسندند؛ این رسم انصاف و عدالت نیست که پدر و مادر بدون نظرخواهی از آن ها، درباره ازدواجشان تصمیم بگیرند

*توجه داشته باشند که هر چه زودتر پس از بلوغ (جسمی، عاطفی، اجتماعی و...) فرزندانتان از نعمت داشتن همسر بهره مند شوند  این کار به نفع آن ها است؛ چرا که آن ها را از خیلی خطرات و مفاسد محفوظ داشته و سلامتی جسمی و روحی آن ها را تأمین می نمایید.

* بدانید که شما در قبال فرزندانتان مسئولید؛ هر لطمه ای به آن ها بخورد زیانش مستقیماً متوجه خود شما می شود وهر سعادتی هم نصیب آنان شود، بهره و خوشبختی اش نصیب پدر و مادر ها نیز خواهد شد. پس چه بهتر که به خاطر خشنودی خدا و برای سعادت فرزندانتان ـ که سعادت خود شما هم هست ـ آنان را در این امر مهم یاری کنید.

*اگر دختر و پسرتان هنوز در حال تحصیل است ولی به ازدواج کردن نیاز دارند، چه اشکالی دارد که دست در دست همدیگر داده و یک زندگی ساده و آبرومندی برای آنان فراهم کنید و آن ها را یاری کنید تا تحصیلاتشان را ادامه دهند. کمک والدین عروس و داماد با هم می توانند بسیاری از مشکلات را برطرف سازد.

ازدواج

* پدر و مادر عزیز سنگ اندازی و اشکال تراشی چرا؟! از روی خودخواهی و هوای نفس یا آرزوی جهل و نادانی تیشه بر ریشه سعادت فرزندانتان نزنید و با کج سلیقگی و بهانه های خلاف عقل و شرع و اعمال نظرهای غلط و دخالت های بی جا، باعث بدبختی و تباهی آن ها نشوید.

* به خاطر خوشبختی فرزندتان در انتخاب همسر شایسته، نهایت دقت خود را به کار گیرید و ببینید که فرد مورد نظر دارای ملاک ها، معیارها و شرایط مناسب برای ازدواج را دارا  باشد. با عقل و درایت و تجربیات خود، خوب تحقیق کنید و نتایج و نظرات خود را در اختیار فرزندتان قرار دهید. ایشان را کمک کنید تا با مشاور ازدواج در این باره گفتگو کند.

* به فرزندتان در انتخاب همسر مناسب مشاوره دهید اما تصمیم گیری نهایی را بر عهده خود او بگذارید و توجه داشته باشید که این پسر و دختر هستند که می خواهند عمری در کنار هم زندگی کنند، نه شما؛ آن ها هستند که باید همدیگر را بپسندند؛ این رسم انصاف و عدالت نیست که پدر و مادر بدون نظرخواهی از آن ها، درباره ازدواجشان تصمیم بگیرند.

گاهی جوانتان به دلیل مخالفت شما با فرد مورد نظر او رنجیده می شود ،که هم بی منطق شده  هم بی انصاف وانسانی  که فاقد این دو خصیصه است مسلما"واکنش های مناسبی از خود نشان نمیدهد . پس با درایت و تجربه نگذارید حساسیت موضوع بالا رود.

سخنی با شما دختر و پسر گرامی

انصاف نیست که حساب خود را با والدینتان جدا کنید و با خود بگوییدکه «من با آن دختر و پسر می خواهم زندگی کنم، نه پدر و مادرم». بدانید که ازدواج پیوند خانواده هاست؛ همسر آینده شما عروس و داماد این خانواده و عضوی از آن است و هیچ وقت نمی توانید بی خیال خانواده هایتان باشید.

والدین عزیز؛ به دختر و پسرتان هم در انتخاب همسر شایسته کمک کنید و هم در تأمین اقتصادی تشکیل زندگی مشترکشان یاری رسانید

*در تمام مراحل انتخاب، تحقیق، عروسی و... از نظرات سازنده والدینتان کمال بهره را ببرید و در این کارها ودر نهایت  تنهایی تصمیم نگیرید.موقعیت خانوادگی خود را همیشه در نظر بگیرید.

فرآوری : ریحانه سادات موسوی

بخش کلوپ ازدواج تبیان


منابع :

همسران ، سوال سیتی

مطالب مرتبط:

وقتی والدین با ازدواج شما مخالفند

فرزندم ،آرزوی ازدواجت را دارم!

بابا من زن می خوام

افتادن از آن طرف بام

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.