تبیان، دستیار زندگی
تکدی گری یکی از آسیب های اجتماعی است که متاسفانه جامعه ما نیز دچار آن شده است . در واقع متکدیان افرادی هستند که بدون هیچ گونه زحمت قابل توجهی به کسب در آمد می پردازند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قصه حقوق بگیران بی مسئولیت


تکدی گری یکی از آسیب های اجتماعی است که متاسفانه جامعه ما نیز دچار آن شده است . در واقع متکدیان افرادی هستند که بدون هیچ گونه زحمت قابل توجهی به کسب در آمد می پردازند. البته نحوه برخورد با تکدی گران در جوامع متفاوت است و بیشتر به فرهنگ آن جوامع بستگی دارد. با این حال در جامعه ایرانی که غالبا جامعه احساسی است و دین مبین اسلام نیز تاکیدات ویژه ای بر رفتار انسانی با مسکینان دارد به نحوی معضل تکدی گری پیچیده و بغرنج شده است. 


قصه حقوق بگیران بی مسئولیت

شاید شما در مترو و یا حتی در خیابان با افرادی روبه رو شده باشید که با لباس هایی مندرس و دست هایی سیاه در مقابل شما می ایستند و در چشمانتان نگاه می کنند و درخواست کمک می کنند. خیلی از افراد هنگامی که در این موقعیت قرار می گیرند دچار تردید می شوند. از سویی نگاه های معنا دار این افراد احساس ترحم افراد را بر می انگیزد و از سوی دیگر مردم به راحتی نمی توانند به همه آن کسانی که در روز جلوشان قرار می گیرند کمک کنند!

تکدی گری یکی از آسیب های اجتماعی است که متاسفانه جامعه ما نیز دچار آن شده است . در واقع متکدیان افرادی هستند که بدون هیچ گونه زحمت قابل توجهی به کسب در آمد می پردازند. البته نحوه برخورد با تکدی گران در جوامع متفاوت است و بیشتر به فرهنگ آن جوامع بستگی دارد. با این حال در جامعه ایرانی که غالبا جامعه احساسی است و دین مبین اسلام نیز تاکیدات ویژه ای بر رفتار انسانی با مسکینان دارد به نحوی معضل تکدی گری پیچیده و بغرنج شده است . البته تکدی گری در اسلام نیز کاملا امر مذمومی است و آیات و روایات متعددی بیکاری و سربار جامعه شدن را نکوهش می کنند اما به هر حال در ذهن بسیاری از ایرانی ها تفکیک در خصوص افراد مستحق و متکدیان سخت است و همین امر بسیاری از شهروندان را در برابر خواسته های متکدیان خلع سلاح می کند .

با این حال اغلب جامعه شناسان معتقدند تکدی گری تاثیرات منفی بسیاری بر اجتماع دارد. متکدیان که بدون ارائه هیچ کار و خدمتی برای دیگران از آنها چشمداشت کمک و توقع پرداخت پول را دارند آثار و عوارض مختلفی در جامعه دارد، طبیعت وجود گدا علاوه بر زشت کردن چهره شهر و به جا گذاشتن تاثیرات روحی و روانی بر افراد می تواند عامل مهمی در تن پروری، کاهلی و گرایش به بی علاقگی به کار و تلاش باشد.

تکدی گری در اسلام نیز کاملا امر مذمومی است و آیات و روایات متعددی بیکاری و سربار جامعه شدن را نکوهش می کنند اما به هر حال در ذهن بسیاری از ایرانی ها تفکیک در خصوص افراد مستحق و متکدیان سخت است و همین امر بسیاری از شهروندان را در برابر خواسته های متکدیان خلع سلاح می کند .

در واقع وقتی یک متکدی بتواند بدون زحمت و درد سر از یک صبح تا به شام صدها هزار تومان به جیب بزند و وقتی در پس پرده باندهایی باشد که افراد را به گدایی وادارند و خود پول حاصله را به جیب بزنند، مشخص است که این حرکت چه ضربه ای به اقتصاد جامعه وارد خواهد ساخت. هستند گدایانی که ثروت آنها سر به میلیون و شاید میلیونها بزند و از این راه دارای خانه ها و احیانا آپارتمانها شده باشند و یا پولهای حاصله را به صورت ربوی در اختیار دیگران قرار دهند و خلاصه آنکه اکثر افراد متکدی نه به خاطر برطرف کردن نیازهای زندگی فردی بلکه به خاطر حاکمیت روح حرص و طمع دست به این عمل زشت می زنند و در واقع انسانهای مسخ شده و علاقه مند به جمع آوری پول و انبار کردن آن هستند.

از سوی دیگر روانشناسان نیز معتقدند گدایی سبب کسالت و تنبلی و عامل از بین رفتن روحیه اعتماد به نفس می شود. تکدی نیروها و استعدادهای انسانی را که می تواند در مسیر و راههای مشروع و معقول قرار گیرند به انجماد و تخدیر می کشاند.در واقع افرادی که به تکدی گری روی می آورند به تدریج با جدا شدن از جامعه به انزوای روحی و روانی کشیده می شوند و ضمن از بین رفتن توانایی ها و قابلیت های مثبت آنها این احتمال نیز وجود دارد که شخص علاوه بر تکدی گری به سایر بزهکاری های اجتماعی نیز روبیاورد .

قصه حقوق بگیران بی مسئولیت

ضمن اینکه حضور متکدیان در شهر ها چهره جامعه را کریه و زشت می کند. حضور این افراد در اجتماع آسیبهای فراوانی متوجه جامعه می سازد چرا که حضور اینها به صورت یک آموزش غیرمستقیم که اغلب شخصیت خام و ناپخته دارند می تواند عده ای دیگر را به گدایی سوق دهد.

با این حال برای رفع مشکل تکدی گری در شهر ها نیز راه های متعددی وجود دارد که بی شک در وهله اول از بین بردن ریشه های اجتماعی این آسیب مهلک و مخرب است. جامعه شناسان معتقدند دلیل اصلی افزایش تکدی گری در کلانشهرها در ابتدا وجود فقر اقتصادی و همچنین وجود آسیب در فرهنگ اجتماعی است . در جامعه ای که افراد آن بر اساس عزت و احترام به کرامت انسانی تربیت شده اند افراد کمتر به سمت تکدی گری و حتی کارهای سطح می روند در حالی که در برخی از خرده فرهنگ ها در جوامع اساسا افراد تربیت صحیحی نمی شوند و همین امر نیز در نهایت به افزایش آسیب های اجتماعی منتج می شود .

از سوی دیگر همانطور که پیش تر گفته شد تکدی گری نتیجه فقر اقتصادی در جامعه است و کاهش فاصله میان طبقات جامعه می تواند تاثیر جدی بر کاهش این معضل داشته باشد . ضمن آنکه نباید ازاین نکته نیز غفلت کرد که بیشتر تکدی گری ها در حوزه کلانشهر ها به دلیل مهاجرت های غیر اصولی است . به عبارت بهتر عدم توزیع ثروت و امکانات رفاهی در سطح کشور می تواند به مرور زمینه مهاجرت به شهر ها و کلانشهر ها را افزایش دهد که همین امر نیز در نهایت به افزایش تکدی گر منتج می گردد.

البته از بین بردن ریشه های اصلی معضل تکدی گری نیازمند یک برنامه بلند مدت است و هیچ گاه نمی توان به موفقیت صد در صدی در این زمینه دست پیدا کرد. از این روست که در کنار این راهکار های بلند مدت غالبا دستورالعمل های فوری نیز تجویز می شود که می تواند تاثیرات قابل توجهی در کاهش معضل تکدی گری در سطح شهر ها داشته باشد .

تکدی نیروها و استعدادهای انسانی را که می تواند در مسیر و راههای مشروع و معقول قرار گیرند به انجماد و تخدیر می کشاند.در واقع افرادی که به تکدی گری روی می آورند به تدریج با جدا شدن از جامعه به انزوای روحی و روانی کشیده می شوند

شاید ادغام و همکاری هماهنگ همه سازمانها و خیریه ها در یک تشکیلات منسجم جهت جمع آوری امکانات برای مقابله با پدیده تکدی گری یکی از راهکار ها در این زمینه باشد. به عنوان مثال شهرداری ها با همه امکانات بالقوه و بالفعلی که در اختیار دارند می توانند در جهت برچیدن تکدی گری سهم بزرگی داشته باشند.از سوی دیگر برخورد قاطع با متکدیان حرفه ای و شیادانی که به یک نوع زندگی انگلی خو گرفته اند در این زمینه موثر است همچنین می توان با ایجاد کارگاههای آموزش فنی حرفه ای و ایجاد تسهیلاتی برای کارهای بخش خصوصی با تکدی گری مبارزه کرد.

از سوی دیگر شهروندان نیز باید نسبت به به تبعات کمک به متکدیان آگاه شوند و در این زمینه فرهنگ سازی گسترده ای صورت پذیرد. بی شک اگر شهروندان بدانند که کمک آنها به یک متکدی در حقیقت تشویق وی به ادامه تکدی گری و دور کردن هرچه بیشتر وی از اجتماع و یک زندگی سالم است می توانند احساسات خود را در برابر خواهش های ترحم انگیز کنترل کنند .

بخش اجتماعی تبیان


منبع:پارسا آل طاهر- روزنامه رسالت

لینک های مرتبط

چالش شهر با خیابان‌خواب‌ها 

امروز باید كاری كرد ، فردا دیر است

• گدایی به شیوه نوین!