تبیان، دستیار زندگی
گوجه سبز در تقویت دندان‌ ها و لثه‌ ها مفید است، بدن را در مقابل عوامل عفونی مقاوم کرده و با التهاب و رادیکال‌ های آزاد مخرب مقابله می ‌کند و از این رو موجب تقویت سیستم ایمنی می ‌شود. از طرفی زیاده‌ روی در مصرف گوجه سبز موجب حالت تهوع و سردرد می ‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گوجه سبز؛ نوبرانه ی این روزها


گوجه سبز در تقویت دندان‌ ها و لثه‌ ها مفید است، بدن را در مقابل عوامل عفونی مقاوم کرده و با التهاب و رادیکال‌ های آزاد مخرب مقابله می ‌کند و از این رو موجب تقویت سیستم ایمنی می ‌شود. از طرفی زیاده‌ روی در مصرف گوجه سبز موجب حالت تهوع و سردرد می ‌شود.

گوجه سبز

نوبرانه‌ های بهاری از چغاله‌ بادام گرفته تا گوجه ‌سبز، یکی از پرطرفدارترین میوه‌ هایی هستند که کوچک و بزرگ از تناول آن ها لذت می ‌برند. کوچک ‌ترها مصرف گوجه‌ سبز با نمک را ترجیح می ‌دهند و بزرگ ‌ترها هم از آن در آشپزی خود استفاده می ‌کنند.

گوجه سبز در تقویت دندان‌ ها و لثه‌ ها مفید است

یک متخصص تغذیه درباره خواص میوه گوجه سبز گفت: گوجه سبز برای تقویت دندان ‌ها و لثه‌ ها مناسب است و حاوی مقداری ویتامین سی است.

دکتر مسعود کیمیاگر درباره میوه ی بهاره گوجه سبز اظهار کرد: گوجه سبز در دسته میوه‌ هایی قرار دارد که به دلیل ترشی و خوش طعم بودنش به ویژه مورد علاقه ی کودکان است و چون زمانی برداشت می ‌شود که هنوز حاوی قند بالایی نیست و کالری پایینی هم دارد میوه خوش خوراک و کم ضرری است.

دکتر کیمیاگر در پایان توصیه کرد: خوب است که عادت کنیم میوه‌ هایی مانند گوجه سبز، چغاله بادام، خیار ، پرتقال و انار را با نمک استفاده نکنیم و روی میوه‌ ی کودکان نمک نپاشیم چرا که ذائقه از دوران کودکی شکل می‌ گیرد.

تقویت ایمنی بدن با گوجه‌ سبز

سکینه شب‌بیدار، کارشناس ارشد تغذیه در خصوص این میوه می ‌گوید: گوجه‌ سبز میوه‌ ای آبدار و خوشمزه است که منشأ آن از قاره آسیا بوده اما هم اکنون در قاره‌ های دیگر هم گسترش یافته است.

وی با اشاره به این که مزه ی ترش این میوه می ‌تواند در یک روز گرم تابستانی احساس شادابی به فرد ببخشد، یادآور می ‌شود، ترکیبات سودمندی در این میوه وجود دارد که از آن جمله می ‌توان به فیبر رژیمی اشاره کرد که در فرد باعث بهبود سیستم گوارشی می ‌شود.

این کارشناس ارشد تغذیه خاطرنشان می ‌کند: تازه این میوه منبع خوبی از ویتامین C است که نقش آنتی ‌اکسیدانی دارد. حتی خشک شده ی این میوه نیز دارای فیتونوترینت ‌هایی است که کارکرد آنتی ‌اکسیدانی دارند.

گوجه سبز

وی با عنوان این که دارا بودن این مواد مغذی، به این میوه ویژگی‌ های منحصر به‌ فردی داده است، می‌ افزاید: غنی بودن از مواد مغذی با قابلیت آنتی‌اکسیدانی، بدن را در مقابل عوامل عفونی مقاوم کرده و با التهاب و رادیکال ‌های آزاد مخرب مقابله می ‌کند و از این رو موجب تقویت سیستم ایمنی می‌ شود.

شب‌بیدار با بیان این‌ که گوجه ‌سبز منبع خوبی از ویتامین ‌های گروه B است، اذعان می ‌کند: ویتامین‌ های گروه B باعث کاهش استرس و افسردگی می ‌شود، سلامت پوست و اعصاب را به همراه می ‌آورد و در متابولیسم طبیعی کربوهیدرات، چربی و پروتئین نقش مثبتی دارد.

این کارشناس ارشد تغذیه می ‌گوید: گوجه سبز غنی از پتاسیم و فلوراید است و به جز اثر اعجاب‌ انگیز پتاسیم بر فشارخون، این ماده ی معدنی در انقباض طبیعی عضله، فعالیت الکتریکی طبیعی در قلب و انتقال سریع تکانه‌ های عصبی در بدن نیز تاثیر دارد.

خوب است که عادت کنیم میوه‌ هایی مانند گوجه سبز، چغاله بادام، خیار،

پرتقال و انار را با نمک استفاده نکنیم و روی میوه‌ ی کودکان نمک نپاشیم

چرا که ذائقه از دوران کودکی شکل می‌ گیرد

وی ارزش غذایی این میوه را در هر 100 گرم، دارای 47 کیلوکالری انرژی ، بیش از 11 گرم کربوهیدرات، 7‌/‌0 گرم پروتئین، 28‌/‌0 گرم چربی کل و بیش از یک گرم فیبر رژیمی ذکر کرده و درباره ویتامین‌ های این میوه می ‌افزاید: گوجه‌ سبز دارای 5 میکروگرم فولات، 417‌/‌0 میلی‌ گرم ویتامین3‌B ، 135/0 میلی ‌گرم ویتامین5‌B و 29‌0/‌0 میلی‌گرم ویتامین6‌B است که البته ویتامین‌ های ‌B1،B2،  C ، A، E، K، کلسیم ، منیزیم ، آهن ، مس ، فسفر ، روی ، سدیم و پتاسیم آن را نیز نباید فراموش کرد.

مراقب باشید!

دکتر مسعود کیمیاگر می گوید: باید توجه داشت که قبل از مصرف خوب شسته شود چرا که ممکن است گوجه سبز آلوده به فضله پرندگان باشند چون پرنده ‌ها در باغ‌ ها فراوان هستند و از میوه ‌هایی مانند گوجه سبز، چغاله بادام و توت که پوست غیرخوراکی ندارند تغذیه می ‌کنند بنابراین باید از تمیز بودن شان اطمینان داشته باشیم.

گوجه سبز

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، همچنین درباره ی احتمال ابتلا به برخی بیماری ‌ها در صورت آلوده بودن گوجه سبز و یا مصرف بیش از حد آن گفت: اگر میوه‌ ها خوب شسته نشوند، احتمال ابتلا به بیماری ها عفونی گوارشی و در برخی موارد مسمومیت‌ های غذایی در افراد وجود دارد و مصرف زیاد این میوه موجب ایجاد عوارضی نظیر حالت تهوع و دل به هم خوردگی و سردرد می‌ شوند.

شب‌بیدار تصریح می‌ کند: باید توجه داشت که گوجه‌ سبز حاوی اگزالیک اسید است که به طور طبیعی در میوه‌ ها و سبزی‌ ها وجود دارد و می‌ تواند کریستاله شود و گاهی سنگ‌ های اگزالات در مجاری ادراری تشکیل‌ دهد. بنابراین دریافت کافی آب به منظور بیرون دادن کافی ادرار لازم است و به افرادی که سنگ مجاری ادراری از نوع اگزالات دارند، توصیه می‌ شود مقدار کمتری از این میوه را مصرف کنند.

افراد معمولا از این میوه به عنوان تنقلات استفاده می ‌کنند، به همین دلیل باید توجه داشت مصرف زیاد این میوه با وجود مزایایی که دارد، می ‌تواند موجب نفخ شود.

گوجه سبز در دسته میوه‌ هایی قرار دارد که به دلیل ترشی و خوش طعم

بودنش به ویژه مورد علاقه ی کودکان است و چون زمانی برداشت می ‌شود

که هنوز حاوی قند بالایی نیست و کالری پایینی هم دارد میوه خوش خوراک

و کم ضرری است

به گفته ی شب‌‌بیدار، بسیاری از افراد سرد بودن این میوه را موجب عوارضی از قبیل دل به هم خوردگی، تهوع، اسهال، سردرد و دل‌ درد می‌ دانند، در صورتی که گرد و غبار نشسته بر این میوه حاوی بسیاری از میکروب‌ ها است که موجب چنین عوارضی می ‌شود.

فرآوری: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه تبیان


منابع:

ایسنا

جام جم

مطالب مرتبط:

خواص غذایی گوجه سبز

گوجه‌‌سبز ترش چربی‌سوز

میوه های سبز بهاری

نوبرانه‌ها روی چرخ آمدند

چغاله بادام آلوده نخورید

كمپوت گوجه‌سبز

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.