تبیان، دستیار زندگی
در رژیم نوین بیماران دیابتی، افراد در می یابند که آن چه می خورند چندان متفاوت از غذای عموم مردم جامعه نیست و آن ها فقط باید برخی گزینه ها مانند شیرینی جات حاوی شکر و نوشیدنی های شیرین و اقلام تصفیه شده و غیره را کمی بیشتر از بقیه افراد محدود نمایند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سوالات رایج در تغذیه دیابتی ها


در رژیم نوین بیماران دیابتی، افراد در می یابند که آن چه می خورند چندان متفاوت از غذای عموم مردم جامعه نیست و آن ها فقط باید برخی گزینه ها مانند شیرینی جات حاوی شکر و نوشیدنی های شیرین و اقلام تصفیه شده و غیره را کمی بیشتر از بقیه افراد محدود نمایند.

دیابت

دیابت یکی از بیماری های متابولیک است که در طی سال های اخیر شیوع روزافزونی یافته و همان طور که می دانیم تغذیه سالم در کنترل و پیشگیری از این بیماری نقش مهمی را ایفا می نماید. در ذیل به چند سوال رایج در رژیم بیماران دیابتی پاسخ داده شده است.

آیا گزینه ای تحت عنوان بهترین رژیم غذایی برای دیابت وجود دارد؟

یک فرمول خاص تحت عنوان بهترین رژیم غذایی برای بیماری دیابت وجود ندارد. این یک باور رایج غلط است که برخی تصور می کنند افراد دیابتی باید تنها از یک فرمول خاص غذایی دیابتی استفاده کنند ولی در واقعیت امر، متخصصین تغذیه برای بیماری دیابت نیز رژیمی متناسب با وزن و قد و سن و فعالیت بدنی افراد تهیه می کنند که مصرف کربوهیدرات ها در آن کنترل شده و از منابع غذایی سالم استفاده شده باشد.

در واقع در بیماری دیابت، توجه به میزان کربوهیدرات رژیم غذایی ضروری است چرا که کربوهیدرات ها بیش از پروتئین و چربی سطوح قند خون را متاثر می کنند. لذا فرا گرفتن محاسبه ی کربوهیدرات های دریافتی می تواند به حفظ سطوح قند خون تان کمک کند و البته به موازات آن مصرف مقادیر زیاد از غذاهای سالم و پروتئین عاری از چربی و غذاهای کم چرب و فعالیت بدنی کافی نیز  نقش مهمی را در کنترل بیماری دیابت بازی می کنند.

در رژیم نوین بیماران دیابتی، بسیاری از افراد دیابتی در می یابند که آن چه می خورند چندان متفاوت از غذای عموم مردم جامعه نیست و آن ها فقط باید برخی گزینه ها مانند شیرینی جات حاوی شکر و نوشیدنی های شیرین و اقلام تصفیه شده و غیره  را کمی بیشتر از بقیه افراد محدود نمایند.

رژیم غذایی پرپروتئین مانند رژیم اتکینز (Atkins) کم کربوهیدرات و غنی از پروتئین و چربی است. با توجه به این که محتوای کربوهیدرات این رژیم غذایی پایین است، آیا این رژیم غذایی برای دیابت مناسب است؟

بسیاری از افراد دیابتی تصور می کنند که رژیم غذایی اتکینز یا پُرپروتئین در بهبود بیماری شان موثر واقع می شود. گرچه این موضوع به صورت تئوریک درست می باشد و در مطالعات کوتاه مدت نیز این موضوع تایید شده، ولی بدن شما بیشتر به احتیاط در مصرف کربوهیدرات ها نیاز دارد تا کم یا حذف نمودن آن ها. کربوهیدرات ها به بدن ما انرژی می بخشند و وقتی ما دریافت کربوهیدرات های خود را حذف کنیم و یا کاهش دهیم در واقع دریافت فیبر و مواد معدنی و ویتامین ها که برای سلامت عمومی ما لازم هستند را نیز کاهش می دهیم. همین موضوع باعث می شود که رعایت رژیم پُرپروتئین در طولانی مدت امکان پذیر نباشد.

بسیاری از افراد دیابتی تصور می کنند که رژیم غذایی اتکینز یا پُرپروتئین

در بهبود بیماری شان موثر واقع می شود. گرچه این موضوع به صورت

تئوریک درست می باشد و در مطالعات کوتاه مدت نیز این موضوع تایید

شده، ولی بدن شما بیشتر به احتیاط در مصرف کربوهیدرات ها نیاز دارد

تا کم یا حذف نمودن آن ها

علاوه بر این خطرهایی در مورد رژیم غذایی اتکینز دیابتی وجود دارد. مطالعات نشان داده اند که 65 درصد از افراد دیابتی به علت حمله ی قلبی و یا سکته فوت می کنند. حذف کربوهیدرات ممکن است منجر به دریافت چربی اشباع یا ترانس بیشتر شود که می تواند خطر بیماری قلبی را در شما افزایش دهد، این امر یک خطر آشکار در ارتباط با رژیم های غذایی پُرپروتئین نظیر اتکینز می باشد. نتیجه گیری نهایی آن است که قبل از این که رژیم غذایی کم کربوهیدرات برای افراد دیابتی ایمن تلقی شود باید بررسی های بیشتری بر روی این مطلب انجام شود و خطرات احتمالی آن مورد مطالعه قرار گیرد. بر همین اساس استفاده از این رژیم غذایی فقط در شرایط خاص با نظر متخصصین تغذیه امکان پذیر است.

من به دیابت بارداری مبتلا هستم، چگونه می توانم شانس یک بارداری سالم را در خود افزایش دهم؟

اولین نکته آن است که هر زمان که متوجه شدید به دیابت بارداری مبتلا گشته اید هر چه سریع تر به پزشک متخصص زنان خود مراجعه کنید تا شما را به نزد یک متخصص غدد و متخصص تغذیه ارجاع دهد.

هر چند که دیابت بارداری اغلب بعد از زایمان ناپدید می شود ولی داشتن قند خون بالا در دوران بارداری می تواند منجر به تولد نوزادی چاق و بسیار بزرگ گردد و زایمان را دشوار تر سازد. لذا توصیه می شود که از یک برنامه غذایی بارداری مطلوب که افزایش وزن مطلوب و قند خون طبیعی را توسعه نماید پیروی کنید.

برای حفظ سطوح قند خون در حد طبیعی روش شمارش کربوهیدرات توصیه می شود. معمولا توصیه می شود سعی کنید روزانه 3 وعده غذایی با حجم کوچک تا متوسط  و 2 تا 4 میان وعده را مصرف کنید. همچنین ممکن است پزشک معالج تان هر زمان که لازم شود  فعالیت بدنی و ورزش را توصیه کند، چرا که می تواند به مصرف و سوزاندن قند خون اضافی کمک کند.

منابع رایج از کربوهیدرات های پنهان که ممکن است در رستوران ها و بیرون از منزل نادانسته آن ها را مصرف کنیم کدام اند؟

فست فود

غذا های بیرون از منزل برای فرد دیابتی ممکن است گول زننده و خطر ساز باشند. افراد دیابتی باید از نحوه ی آماده سازی غذا مطلع باشند و نباید از پرسیدن محتویات غذا ابایی داشته باشند.

علاوه بر غذاهایی که آشکارا سرخ کردنی و حاوی نان هستند، همچنین ممکن است کربوهیدرات ها در سُس ها پنهان باشند که اغلب در تهیه ی آن ها از آرد برای غلیظ شدن استفاده می شود و یا شیر به آن ها اضافه می گردد(شیر حاوی لاکتوز است و لاکتوز قندی است که می تواند قند خون تان را افزایش دهد). لذا مراقب افزودنی ها و سُس ها و پنیرهای همراه با سبزیجات و سالاد باشید و در مصرف  انواع خوراک ها و چاشنی ها و سوپ ها احتیاط کنید.

البته مصرف مقدار اندکی از اقلام غذایی مذکور مشکل ساز نمی گردد و معمولا در مقادیر زیاد مصرف است که کنترل قند خون دچار اشکال می گردد. اگر هر زمان مقداری از چاشنی هایی که حاوی کربوهیدرات هستند را خوردید  باید حساب مابقی کربوهیدرات دریافتی خود را داشته باشید و در جبران آن مقدار دریافت برنج و یا دیگر منابع کربوهیدرات مصرفی خود را کاهش دهید. در کنترل میزان و نوع کربوهیدرات های دریافتی متخصصین تغذیه می توانند کمک قابل توجهی بنمایند.

برای مشاهده ی وب سایت دکتر فرشچی می توانید به آدرس اینترنتی www.novindiet.com مراجعه نمایید.

دکتر حمیدرضا فرشچی - همکار تبیان

متخصص تغذیه - فوق تخصص دیابت و چاقی

بخش تغذیه تبیان


مطالب مرتبط:

گیاهخواری برای دیابتی ها مفیده؟

پیشگیری از دیابت با خوراکی ها

آیا دیابتی ها نباید میوه شیرین بخورند؟

چربی های مفید در دیابتی ها

چربی های مضر برای دیابتی ها

تغذیه در کنترل درد عصبی دیابت (1)

تغذیه در کنترل درد عصبی دیابت (2)

رژیم غذایی دیابت نوع دو

بی‌حساب و کتاب هندوانه نخورید

خرما برای دیابتی‌ها هم محدودیت دارد

رابطه سبزی و دیابت در خانم ها

سبزی ها خطر دیابت را کاهش می دهند

رژیم‌های دیابت‌ آفرین

دیابتی ها می ‌توانند غذای شیرین بخورند؟

توصیه های غذایی در دیابت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.