تبیان، دستیار زندگی
برای درمان بسیاری از بیماری‌ ها،‌ فقط کافی است باور داشته باشید که درمان می ‌شوید،‌ حتی اگر داروی واقعی نخورید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دارونما یا داروی غیرواقعی


برای درمان بسیاری از بیماری‌ ها،‌ فقط کافی است باور داشته باشید که درمان می ‌شوید،‌ حتی اگر داروی واقعی نخورید. به داروهای غیرواقعی دارونما یا placebo می ‌گویند که امروزه بسیاری از پزشکان از آن ‌ها استقبال می‌ کنند.

دارونما ، placebo

پزشکان آلمانی ترجیح می‌ دهند به جای دارو، دارونما تجویز کنند!

تا به حال نام دارونما یا پلاسیبو را شنیده‌ اید؟ دارونما،‌ دارو یا مداخله ‌ای درمانی است که واقعا تاثیری روی فیزیولوژی بدن، حالت و موقعیت سلامتی ندارد، اما به بیمار این واقعیت گفته نمی ‌شود.

به بیمار گفته می ‌شود که این دارو،‌ همانند یک داروی واقعی،‌ حال او را بهتر خواهد کرد. مطالعات فراوانی نشان داده ‌اند که دارونما واقعا حال بیمار را بهتر می ‌کند. دانشمندان چنین نتیجه می‌ گیرند که ادراک فرد و باور وی به دارو، سهم مهمی در بهبود حالش دارد.

به علاوه، این مطالعات نشان می ‌دهند که مغز چه اثر مهمی روی سلامت جسمانی دارد. به بهبودی که بر اثر استفاده از دارونما حاصل می ‌شود، اثر دارونما گفته می ‌شود.

امروزه از دارونما بیشتر در مطالعات پزشکی استفاده می ‌شود: در جایی که می ‌خواهند اثر واقعی یک دارو را بررسی کنند،‌ از دارونما برای درمان در گروه کنترل استفاده می ‌شود. اما ظاهرا دارونما دارد مقبولیت بالایی به دست می ‌آورد،‌ تا جایی که در دنیای بیرون هم تجویز می‌ شود.

به گزارش نیوساینتیست،‌ اثر دارونما امروزه به حدی پذیرفته شده که بسیاری از پزشکان،‌ ترجیح می‌ دهند دارونما تجویز کنند. مطالعات جدید نشان می ‌دهند که در کشورهای آلمان و سوییس، بیش از نیمی از پزشکان ترجیح می ‌دهند که در موارد خفیف، به جای دارو،‌ دارونما تجویز کنند. در اکثر موارد،‌ دارونمای تجویزشده یک ویتامین است یا از داروهای هومیوپاتی است.

البته کشورهایی هم وجود دارند که تجویز دارونما را نمی‌ پسندند، ‌مثلا در انگلستان،‌ استفاده از این درمان ‌ها مردود است.

به علاوه گروهی از پزشکان هم در استفاده از دارونماها مشکل اخلاقی می ‌بینند. به گفته آن ‌ها،‌ استفاده از دارونما برخلاف صداقتی است که باید بین پزشک و بیمار وجود داشته باشد. با این‌ حال،‌ با توجه به عوارض جانبی داروهای واقعی و قدرتی که باور افراد در درمان بیماری‌ های جسمی دارد، دست‌ کم در موارد خفیف، نمی‌ توان دارونما را نادیده گرفت.

دارونماها در بهبودی افراد و بازگشت سلامتی در انواع بیماری ها بسیار موثر هستند. این ادعای پزشکانی است که بیمارانی با دردهای کشنده داشته ولی در اثر این عامل، درد کمتری را احساس کرده اند

یافته ‌های تازه درباره اثر دارونما

یک بررسی جدید در مورد تاثیر دارونماها نشان می ‌دهد، گرچه داروها ممکن است بیماران را علاج کنند، اما بیماران می ‌توانند همچنین از گرمی و خردمندی دکترها برای معالجه هم سود ببرند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه دامسن فینیس از دانشگاه سیدنی و همکاران بین ‌المللی مقالات علمی درباره تاثیر دارونماها، یا قرص ‌های دروغین که در آزمایش‌ های کنترل‌ شده مورد استفاده قرار می‌ گیرند، از دهه 1700 مورد بازبینی قرار دادند.

آن ها دریافتند که دارونماها می‌ توانند به خودی خود موثر باشند، بلکه طبابت کردن - حتی کاری به سادگی تجویز دارو برای بیمار- می‌ تواند به طور مشابهی اثری تسکین ‌دهنده داشته باشد.

فینیس گفت: "اغلب افراد هنوز فکر می ‌کنند که دارونما اثری دارد که در برخی از افراد هنگامی که داروی دروغین معمولا در هنگام بررسی کارآیی یک درمان جدید به آن ها داده می‌ شود، به وجود می‌ آید."

فینیس گفت این پژوهش که در ژورنال پزشکی لنست منتشر شده است، نشان داد درمان ‌هایی که بر ذهن اثر می‌ گذارند، می ‌تواند بالقوه سازوکارهای طبیعی بهبودی بدن را تقویت کند.

"پژوهش ما نشان می ‌دهد که اثرات دارونما می ‌تواند در یک ویزیت معمول پزشکی در مورد طیف گسترده ‌ای از مشکلات پزشکی رخ دهد و این اثرات می ‌تواند از لحاظ درمانی قدرتمند باشد."

فینیس گفت برخی از بررسی‌ ها نشان داده ‌اند که بیمارانی که به آن ها مسکن داده شده بود و بعد این دارو با دارونما جایگزین شده بود،‌ همچنان کاهش درد را گزارش می ‌دادند،‌ و اسکن ‌های مغزی هم گزارش آن ها را تایید می ‌کرد.

یک یافته دیگر این بود که بیماران از دریافت دارو از طریق تزریق به وسیله دکترشان بیشتر سود می ‌بردند تا تزریق با یک پمپ کامپیوتری.

فیینیس در این باره گفت: "لازم نیست شما یک قرص بی ‌اثر به بیمارتان بدهید تا به اثر دارونما دست یابید" و افزود که محیط درمان نیز اغلب به همان اندازه مهم است.

اما اگر اعتمادی به توانایی دکترتان برای کمک به خودتان نداشته باشید، چه اتقاقی رخ می‌ دهد؟

فینیس گفت: "به طور فرضی، شما ممکن است کمتر از اثر دارونما سود ببرید."

دارو

دارونما یا Placebo، بازگشت سلامتی توسط قدرت تلقین

دارونما یا Placebo در واقع داروهایی هستند که اصلا خاصیت دارویی ندارند و فقط شکل قرص و دارو را قرض گرفته اند ولی بیمار بدون این که خود بداند، با مصرف آن ها، اثر همان دارویی را که نام آن بر روی آن دارونما نوشته شده است را دریافت می کند.

مثلا با خود تصور کنید یک بسته قرص ایبوپروفن کاملا شبیه بسته بندی های رایج در بازار دست شما باشد ولی داخل آن دارونما بوده و هیچ اثر دارویی نداشته باشد و حتی شاید داخل کپسول ها شکر یا هر چیز دیگری باشد. شما هم در هنگام درد از آن استفاده می کنید و مطمئن هستید که این قرص (ایبوپروفن) حدود 8 ساعت درد شما را ساکت می کند. پس با مصرف این دارونما در واقع شما اثر همان قرص واقعی را دریافت کرده اید بدون این که آن را مصرف کنید.

دارونماها در بهبودی افراد و بازگشت سلامتی در انواع بیماری ها بسیار موثر هستند. این ادعای پزشکانی است که بیمارانی با دردهای کشنده داشته ولی در اثر این عامل، درد کمتری را احساس کرده اند.

محققان دریافتند باور این که یک درد می تواند درمان شود، بسیار موثر بوده و باعث می شود که از نظر فیزیکی نیز درد کمتری را در سیستم عصبی احساس کنیم. آن ها معتقدند که این کشف می تواند اثرات بسیاری برای دردهای مزمن و شدید داشته باشد و این  خیال و تصور نیست.

گروهی از محققان (فالک ایپرت و همکارانش در مرکز پزشکی دانشگاه هامبورگ) تصمیم گرفتند که تحقیقی را بر روی این که آیا عوامل روانی و تلقینی واقعا می توانند بر دردهای فیزیکی تاثیر بگذارند انجام دهند. در یک آزمایش، آن ها از حرارت برای اعمال درد در بازوی اشخاص داوطلب استفاده کرده و در مقابل به آن ها گفتند که ما پمادی با درد بسیار زیاد ولی بدون عوارض به شما می زنیم.

سپس آن ها از یک اسکنر برای مشاهده ی فعالیت دریافت کننده های درد در ستون فقرات استفاده کردند نتیجه این بود که در کسانی که تصور می کردند در حال دریافت دردهای کشنده هستند، فعالیت کمتری مشاهده گردید. در مقابل آن هایی که تصور می کردند داروی مسکنی را برای دردشان دریافت کرده اند (در حالی که فقط یک دارونما به آن ها داده شده بود)، نشانه هایی از کاهش درد در قسمتی از ستون فقرات به نام تیغه ی پشتی از خود بروز دادند.

این گروه تحقیقاتی می گویند: کاهش دردی که در قسمت ستون فقرات مشاهده شد، فقط به دلیل استفاده از دارونمایی بوده که به نام مسکن به آن ها داده شده است.

این نتایج شواهد آشکاری بر تاثیر عوامل روحی روانی و همچنین تلقین، برروی مراحل اولیه ایجاد درد در دستگاه عصبی و همچنین بهبود بیماری هستند.

این گروه همچنین دریافتند که آزمایش آن ها از لحاظ بالینی بسیار با ارزش است زیرا راه های جدیدی را برای تشخیص محل ایجاد دردهای متفاوت و جدید، حتی دردهای مزمن، کشف کردند.

دارونماها که در واقع داروهایی قلابی هستند، در تحقیقات پزشکی برای آزمایش درمان های جدید، موثر واقع شده اند و به محققان این امکان را می دهند تا عملکرد واقعی داروها و درمان ها را باهم مقایسه کنند.

ضمنا یافته های این گروه در مجله ی Science منتشر شده است.

فرآوری: معصومه آیت اللهی

بخش تغذیه و سلامت تبیان


منابع:

خبرآنلاین - بهنوش خرم ‌روز

همشهری

سایت parswoman

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

مطالب مرتبط:

خانه‌ تكانی دارویی

دارو را با معده خالی بخورید

20 درصد داروها دور ریخته می‌شوند

مسکّن نخورید، ضرر دارد

مصرف دارو در ایران بالاست

تا کِی باید دارو بخورم؟

نکاتی درباره داروهای بدون نسخه

نکاتی درباره چند داروی پُر مصرف

جعبه داروهایتان را چک کنید

نكاتی پیرامون داروها

دادن داروی مسکن به کودک

10دستور برای مصرف دارو

داروسازان درآرزوی فردایی روشن‌تر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.