تبیان، دستیار زندگی
فهرست نهایی برگزیدگان اسكار شب گذشته (سحرگاه امروز به وقت تهران) طی مراسمی در سالن كداك شهر لس‌آنجلس اعلام شد. به نقل از خبرگزاری رویترز، اسامی برندگان این دوره از جوایز اسكار بنا به اعلام اعضای آكادمی علوم و هنرهای سینمایی ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برندگان نهایی جوایز اسكار مشخص شدند

فهرست نهایی برگزیدگان اسكار شب گذشته (سحرگاه امروز به وقت تهران) طی مراسمی در سالن كداك شهر لس‌آنجلس اعلام شد.

به نقل از خبرگزاری رویترز، اسامی برندگان این دوره از جوایز اسكار بنا به اعلام اعضای آكادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریكا به شرح زیر است:

در بخش بهترین فیلم‌: فیلم «مواجهه»

در بخش بهترین كارگردانی: «انگ لی» برای فیلم «كوهستان بروك‌بك»

در بخش بهترین بازیگر مرد نقش اول: «فلیپ سیمور هافمن» برای فیلم «كاپوته»

در بخش بهترین بازیگر مرد نقش مكمل: «جورج كلونی» برای فیلم سیاسی «سریانا»

در بخش بهترین بازیگر زن نقش اول: «ریس ویتراسپون» برای فیلم «راه را طی كن»

در بخش بهترین بازیگر زن نقش مكمل: «راشل ویسز» برای فیلم «باغبان وفادار»

در بخش بهترین فیلمنامه غیراقتباسی: :«پل هگیس» و «رابرت مورسكو» برای فیلم «مواجهه»

در بخش بهترین فیلمنامه اقتباسی: «لری مك‌مورتی» و «دیانا اوسانا» برای فیلم «كوهستان بروك‌بك»

در بخش بهترین تدوین فیلم: «هاگس وینبورنی» برای فیلم «مواجهه»

در بخش بهترین فیلم خارجی زبان: فیلم «تی‌سوتی‌سی» از كشور آفریقای جنوبی

در بخش بهترین فیلم انیمیشن:اینمیشن «والاس و گرومیت»

در بخش بهترین جلوه‌های ویژه: «جو لتری»، «بریان ونت هول»، «كریستین ریورز» و «ریچارد تیلور» برای فیلم «كینگ كونگ»

در بخش دستاورد كارگردان هنری: « جان میهر» برای فیلم «خاطرات یك گیشا»

در بخش بهترین فیلمبرداری: «دیون بیبه» برای فیلم «خاطرات یك گیشا»

در بخش بهترین فیلم مستند بلند: «راهپیمایی پنگوئن‌ها»

در بخش بهترین گریم: «هاوارد بگر» و «تامی لین» برای فیلم «تاریخچه نارینا»

در بخش طراحی لباس: «كولین اتوود» برای فیلم «خاطرات یك گیشا»

در بخش بهترین مستند‌ كوتاه: «عصر طلایی نورمن كوروین»

در بخش بهترین انیمیشن كوتاه: انیمیشن «ماه و خورشید: یك گفتگوی رویایی»

در بخش بهترین فیلم كوتاه زنده _ اكشن: «شش تیرانداز»

در بخش بهترین موسیقی متن: «گوستاو سنتائولالا» برای فیلم «كوهستان بروك‌بك»

در بخش بهترین ترانه: فیلم «هاستل و فلو»

در بخش دستاورد تدوین صدا: «مایك هپكینز» و «ایتان ون در رین» برای فیلم «كینگ‌كونگ»

در بخش بهترین آهنك میكس شده: «كریستفر بویز»، «مایكل سمانیك»، «مایكل هجز» و «هاموند پیك» برای فیلم «كینگ‌كونگ».

"تصادف" بهترین فیلم شد، آنگ لی بهترین کارگردان

مهم‌ترین بخش مراسم اسکار 2006 با اعطای جایزه اسکار بهترین فیلم به "تصادف" و بهترین کارگردان به آنگ لی به پایان رسید و پرونده هفتاد و هشتمین دوره مراسم آکادمی علوم و هنرهای سینمایی با ناکامی نسبی "کوهستان بروکبک" و کامیابی شگفت‌انگیز "تصادف" بسته شد.

اسکار بهترین بازیگر مرد هم به فیلیپ سیمور هافمن برای بازی در فیلم "کاپوتی" رسید تا هیث لجر استرالیایی ناکام بزرگ مراسم امسال در این رشته لقب بگیرد. در رشته بهترین بازیگر زن نقش اول همانطور که انتظار می‌رفت، ریس ویترسپون برای بازی در "قدم‌زنی در مسیر" رقبای قدرتمند خود را پشت سر گذاشت و اسکار گرفت.

"خاطرات یک گیشا" که شب خوبی را در اسکار امسال پشت سر گذاشته، در رشته بهترین فیلمبرداری اسکار را برای دیون بیب به ارمغان آورد. این سومین اسکار "خاطرات یک گیشا" است که مثل "کینگ کنگ" بیشتر در رشته‌های فرعی نامزد شده است. اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی هم به لری مکمورترای و دایانا اوسانا برای "کوهستان بروکبک" رسید و "تصادف" اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی را برای پل هاگیس و رابرت مورسکو به ارمغان آورد.

ستارگان روی فرش قرمز اسکار 2006

در حالی که تا ساعاتی دیگر نتایج و برندگان هفتاد و هشتمین دوره مراسم اعطای جوایز اسکار مشخص می‌شوند، فوق ستارگان دنیای فیلم و سینما با حضور روی فرش قرمز و قرار گرفتن رو به روی دوربین عکاسان، زنگ آغاز مراسم اسکار 2006 را از لحظاتی پیش به صدا درآورده‌اند.

ریچل ویتس بریتانیایی که برای بازی در "باغبان وفادار" نامزد اسکار بهترین بازیگر زن نقش مکمل شده، از نخستین کسانی بود که قدم روی فرش قرمز منتهی به سالن کداک تیه‌تر گذاشت و در مقابل خبرنگاران گفت: "به فیلم و تمامی کسانی که در آن به نوعی سهیم بوده‌اند افتخار می‌کنم. "باغبان وفادار" یک فیلم کوچک بریتانیایی است که نامزد چهار جایزه اسکار شده و این یعنی تماشاگران بیشتری آن را در آینده خواهند دید." کارشناسان بخت این ستاره 34 ساله بریتانیایی را برای بردن اسکار زیاد می‌دانند.

از دیگر ستارگانی که امشب جزو نخستین حاضران پیش‌مراسم اسکار بود می‌توان به جرج کلونی اشاره کرد که امسال در سه رشته متفاوت نامزد دریافت جایزه شده و اگر دست خالی کداک تیه‌تر را ترک کند، قطعاً بدشانس‌ترین نامزد اسکار هفتاد و هشتم خواهد بود. جالب اینجاست که کلونی امشب برای نخستین بار است که در طول حضور حرفه‌ای خود در سینمای هالیوود، در مراسم معتبر اسکار شرکت می‌کند. این ستاره 44 ساله برای بردن اسکارهای بهترین کارگردان، بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد رقبای سرسختی را پیش رو دارد. ضمن اینکه "شب بخیر و موفق باشید" کلونی نیز نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم شده است.

امسال سایه فیلم‌های جمع و جور و کم‌هزینه بر اسکار 2006 سنگینی می‌کند، به گونه‌ای که از میان پنج نامزد نهایی اسکار بهترین فیلم فقط هزینه تولید "مونیخ" استیون اسپیلبرگ چیزی نزدیک به 100 میلیون دلار بوده و بقیه نامزدها با هزینه‌ای کمتر از 15 میلیون دلار تولید شده‌اند. ضمن اینکه خیلی‌ها معتقدند "کوهستان بروکبک" آنگ لی در ادامه موفقیت‌های دامنه‌دار خود،‌ امروز هم اسکار بهترین فیلم را می‌برد تا کلکسیون جوایز بهترین فیلم سال 2005 را تکمیل کند. این فیلم نامزده هشت جایزه اسکار شده است.

آلتمن یک اسکار افتخاری گرفت

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی امریکا جایزه افتخاری سال 2006 خود را به رابرت آلتمن، فیلمساز و نویسنده 81 ساله امریکایی، برای یک عمر فعالیت پرثمر سینمایی اعطا کرد.

در ادامه برگزاری هفتاد و هشتمین دوره مراسم اسکار، "کینگ کنگ" پیتر جکسن توانست دو جایزه دیگر به جایزه قبلی خود بیفزاید و تا اینجای کار یکی از موفقترین‌های شب اسکار 2006 لقب بگیرد. "کینگ کنگ" که امسال فقط در چهار رشته فنی نامزد شده، اسکار بهترین تدوین صدا و بهترین میکس صدا را هم نصیب خود کرد تا از چهار نامزدی، سه اسکار برده باشد.

از جمله سایر اسکارهای اعطاشده می‌توان به اسکار بهترین طراحی هنری برای "خاطرات یک گیشا"، اسکار بهترین موسیقی متن به گوستاوو سانتائولالا برای "کوهستان بروکبک" و اسکار بهترین ترانه برای HUSTLE AND FLOW اشاره کرد. در رشته بهترین فیلم خارجی زبان هم "تسوتسی" از آفریقای جنوبی توانست اسکار را از آن خود کند و اسکار بهترین تدوین به هیوز وینبورن برای فیلم "تصادف" رسید.

بریتانیا اسکار دوم را هم برد

اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن امسال، همانطور که از قبل هم پیش‌بینی می‌شد، به ریچل ویتس بریتانیایی برای بازی در "باغبان وفادار" رسید تا بریتانیا به دومین اسکار خود هم برسد

از دیگر اسکارهایی که تا به حال توزیع شده‌اند می‌توان به اسکار بهترین چهره‌آرایی برای "وقایع‌نگاری نارنیا: شیر، جادوگر و کمد لباس"، اسکار بهترین طراحی لباس برای "خاطرات یک گیشا"، اسکار بهترین فیلم کوتاه انیمیشن برای "ماه و پسر: یک مکالمه رؤیایی"، اسکار بهترین فیلم کوتاه برای "شش تیرانداز"، اسکار بهترین فیلم مستند کوتاه برای "نت پیروزی: عصر طلایی نورمن کوروین" و اسکار بهترین مستند سال به "راهپیمایی پنگوئن‌ها" از فرانسه اشاره کرد.

مراسم اهدای جوایز به برگزیدگان هفتاد و هشتمین دوره آکادمی علوم و هنرهای سینمایی امریکا همچنان در کداک تیه‌تر لس آنجلس ادامه دارد.

کلونی، "کینگ کنگ" و "والاس و گرومیت" اسکار بردند

جرج کلونی که امسال در سه رشته مختلف نامزد دریافت جایزه از هفتاد و هشتمین دوره مراسم آکادمی علوم و هنرهای سینمایی امریکا شده، نخستین اسکار خود را برای بازی در نقش مکمل فیلم "سیریانا" گرفت.

کلونی 44 ساله پس از دریافت اسکار خود با طنز و کنایه خطاب به حاضران در کداک تیه‌تر گفت: "خب، اینطور که معلوم است من برنده اسکار بهترین کارگردانی نیستم ... بردن اسکار از این پس با نام من عجین می‌شود، از جمله اینکه در یادبودم می‌نویسند "جرج کلونی برنده اسکار، جذابترین مرد جهان در سال 1997 و "بتمن"، امروز در حادثه‌ای عجیب درگذشت."

کلونی در ادامه نطق پذیرش خود، از چهار نامزد دیگر این رشته برای "هنرنمایی شگفت‌انگیزشان" و همینطور از اعضای آکادمی اسکار تشکر کرد و افزود: "این گروه همان‌هایی هستند که در سال 1939 و در دوره‌ای که هنوز سیاهان در ردیف‌های پشتی سینماها می‌نشستند، اسکار را به هتی مکدانیل سیاهپوست برای بازی در "بر باد رفته" دادند."

اما اسکار بهترین فیلم سینمایی انیمیشن به "والاس و گرومیت: نفرین خرگوش‌نما" به کارگردانی نیک پارک از بریتانیا رسید و "کینگ کنگ" پیتر جکسن هم برنده اسکار بهترین جلوه‌های ویژه بصری شد. این چهارمین اسکار نیک پارک و نخستین اسکار او برای یک فیلم بلند سینمایی است.

سینمادوستان هم "کوهستان بروکبک" و آنگ لی را برگزیدند

آخرین نظرسنجی سایت اینترنتی شبکه خبری BBC تا پیش از آغاز رسمی مراسم اسکار 2006 حاکی از پیشتازی مطلق "کوهستان بروکبک" در دو رشته بهترین فیلم و بهترین کارگردان است.

بیش از نیمی از 14 هزار و 299 شرکت‌کننده در نظرسنجی اینترنتی BBC برای انتخاب بهترین فیلم، یعنی حدود 52 درصد، "کوهستان بروکبک" را برنده اسکار 2006 در این رشته معرفی کرده‌اند. "تصادف" با حدود 20 درصد، "مونیخ" و "شب بخیر و موفق باشید" با حدود 12 درصد و "کاپوتی" تنها با چهار درصد رأی کاربران سایت BBC به ترتیب در رده‌های بعدی برندگان احتمالی اسکار بهترین فیلم امسال قرار گرفته‌اند.

در رشته بهترین کارگردان که 9200 نفر در انتخاب آن شرکت کرده‌اند، آنگ لی تایوانی‌تبار با اختصاص 53 درصد آرا در رده اول قرار دارد و در رشته‌های بهترین بازیگر مرد و زن هم هیث لجر و ریس ویترسپون به ترتیب برای بازی در "کوهستان بروکبک" و "قدم‌زنی در مسیر" بخت نخست کسب اسکار از نظر کاربران BBC لقب گرفته‌اند. لجر در این نظرسنجی دو برابر بیش از نزدیکترین رقیب خود رأی آورده و ویترسپون به تنهایی یک سوم آرا را از آن خود کرده است.

جالب اینکه بنگاه شرط‌بندی ویلیام هیل هم لی و ویترسپون را برندگان احتمالی اسکار بهترین کارگردان و بازیگر زن معرفی کرده، اما در رشته بهترین بازیگر مرد فیلیپ سیمور هافمن را دارای بخت بیشتری دانسته است. هافمن در نظرسنجی BBC پس از لجر دوم است. در این نظرسنجی برای انتخاب بهترین بازیگران مرد و زن، بهترین فیلم و بهترین کارگردان اسکار 2006 بیش از 45 هزار نفر شرکت کرده‌اند.

اما در نظرسنجی دیگر سایت اینترنتی BBC برای انتخاب بهترین فیلمی که در یک دهه گذشته برنده اسکار بهترین فیلم شده، قسمت سوم سه‌گانه "ارباب حلقه‌ها" با عنوان "بازگشت پادشاه" مقام اول را به خود اختصاص داده است. در این بخش با بیش از 24 هزار و 850 شرکت‌کننده، فیلم پیتر جکسن نیوزیلندی به تنهایی حدود 26 درصد آرا را از آن خود کرده، "زیبایی امریکایی" با 18 درصد دوم شده، "گلادیاتور" با 15 درصد سوم، "دلاور" با 9 درصد چهارم، "بیمار انگلیسی" با 8 درصد پنجم، "تایتانیک" با شش درصد ششم، "ذهن زیبا" با پنج درصد هفتم، "شکسپیر عاشق" با پنج درصد هشتم، "بچه میلیون دلاری" با چهار درصد نهم و "شیکاگو" با سه درصد دهم.

لینک ها :

«نیكول كیدمن‌» در مراسم اسكار

فشار‌ صهیونیست‌ها به برگزاركنندگان اسكار برای عدم پخش فیلمی فلسطینی

اساتید موسیقی ایرانی دراسکار موسیقی

گزارشی از هفتاد و هشتمین دوره مراسم اسكار

"کوهستان بروکبک " برنده بزرگ اسکار امسال

"تصادف" باید اسكار بهترین فیلم را ببرد