تبیان، دستیار زندگی
روند خشکی دریاچه ارومیه که از یک دهه قبل آغاز شده، این روزها آنقدر مسئولان محیط زیست غرب کشور را دستپاچه کرده که با برگزاری جلسات پی در پی سعی دارند طرح جامع و کم خطری را برای تامین آب این دریاچه تصویب کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خزر، سونامی ارومیه را مهار می کند

سونامی


روند خشکی دریاچه ارومیه که از یک دهه قبل آغاز شده، این روزها آنقدر مسئولان محیط زیست غرب کشور را دستپاچه کرده که با برگزاری جلسات پی در پی سعی دارند طرح جامع و کم خطری را برای تامین آب این دریاچه تصویب کنند. با این حال دریاچه ارومیه همچنان در انتظار یک نتیجه قطعی، قدم به قدم به خشکی کامل نزدیک می شود.

آخرین خبرها از تصمیمات استاندار آذربایجان شرقی حکایت دارد که بر اساس آن، پروژه انتقال آب رودخانه ارس برای نجات دریاچه ارومیه در كمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی تصویب شده و قرار است با انتقال آب ارس به شهرهای مرند، شبستر و دریاچه ارومیه بوده این دریاچه را از وضعیت بحرانی خارج کنند.

سونامی

احمد علیرضابیگی در جلسه مشترك شورای برنامه‌ریزی استان و كمیته برنامه‌ریزی شهرستان هریس در این باره گفت: دریاچه ارومیه نقشی اثرگذار در محیط زیست شمال غرب كشور دارد و از این رو مورد توجه جدی مسوولان كشوری و منطقه‌ای است. به همین دلیل برای اجرای این پروژه در سال جاری 25 میلیارد ریال اعتبار منظور شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که دریاچه ارومیه به خاطر خشكسالی‌های پی‌درپی و استفاده بی‌رویه از منابع آبی سطحی و زیرزمینی به این وضع دچار شده است؛ وضعیتی كه در صورت ادامه‌اش با خوشبینانه‌ترین پیش‌بینی‌ها در كمتر از یك دهه آینده به نمكزاری با ذخیره 8 میلیارد تنی نمك تبدیل می‌شود؛ همان اتفاقی كه گفته می‌شود تهدیدی برای تمدن شمال غرب ایران، كل منطقه و نهایتا جهان خواهد بود.

دکتر جوانشیر، رییس انجمن نجات دریاچه ارومیه معتقد است: «خشک شدن دریاچه ارومیه می تواند آثار ماندگاری بر ارومیه و شهرهای اطراف داشته باشد و از این رو تنها راه‌ نجات دریاچه ارومیه تامین آب از دریای خزر است.»

سونامی

شاید به خاطر این وضعیت فوق‌العاده است كه دوستداران طبیعت در انجمن دوستان دریاچه ارومیه را به سمت تنها راه‌حل شدنی و در دسترس یعنی انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه جلب كرده است. برنامه‌ریزان این طرح می‌گویند، علاوه بر ضرورت اجرای راهكار‌های مطمئن و اساسی برای بهره‌برداری صحیح و پایدار از آب در تمامی بخش‌های كشاورزی، صنعت، آشامیدنی و بهداشت و نیز بارور كردن ابرها به منظور افزایش بارندگی با كاربرد آخرین یافته‌های علمی و تحقیقاتی، انتقال آب از حوزه آبریز خزر در فصول غیركشاورزی و دریای خزر در فصول كشاورزی می‌تواند همچنان بهترین گزینه باشد.

دکتر جوانشیر، رییس انجمن نجات دریاچه ارومیه معتقد است: «خشک شدن دریاچه ارومیه می تواند آثار ماندگاری بر ارومیه و شهرهای اطراف داشته باشد و از این رو تنها راه‌ نجات دریاچه ارومیه تامین آب از دریای خزر است.»

او با اشاره به اینکه در مسیر انتقال این آب امكان پرورش ماهی و تولید برق نیز میسر می‌شود می گوید: «انتقال آب از دریای خزر طبق تحقیقات صورت گرفته عملی و میسر بوده؛ لذا امیدواریم این کار با مساعدت دولت و همراهی مجلس شورای اسلامی به سرانجام برسد.»

پیش از این کارشناسان با در نظر گیری کاهش بارش ها در سال جاری و بالا رفتن دما در حوزه ارومیه، احتمال خطر بروز سونامی نمک را برای این دریاچه پیش بینی کرده بودند که بحرانی ترین وضعیت ممکن را برای ارومیه ایجاد می کرد.

فرآوری:الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از جام جم، مهر، فارس