تبیان، دستیار زندگی
مراسم گرامی‌داشت روز جهانی کتاب کودک و دیدار نوروزی اعضای انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بچه‌هایی بدون عشق و خاطره


مراسم گرامی‌داشت روز جهانی کتاب کودک و دیدار نوروزی اعضای انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برگزار شد


بچه‌هایی بدون عشق و خاطره

مراسم گرامی‌داشت روز جهانی کتاب کودک و دیدار نوروزی اعضای انجمن نویسندگان کودک و نوجوان پنجشنبه 18 فروردین در محل این انجمن برگزار شد؛ در این مراسم اعضای انجمن به خواندن برخی شعرها و داستان‌هایشان پرداختند و فریدون عموزاده خلیلی رییس هیات مدیره این انجمن نیز سخنرانی کرد.

توران میرهادی پیشکسوت ادبیات کودک، رضی هیرمندی مترجم کتاب‌های کودکان و نوجوانان، محمدرضا یوسفی و محمدرضا شمس از جمله نویسندگان عضو انجمن، ناصر کشاورز شاعرکودکان و عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، فرهاد حسن‌زاده، سید علی کاشفی خوانساری، شهلا انتظاریان، فریبا کلهر و تعداد زیادی از نویسندگان و فعالان حوزه کتاب کودک در این مراسم حضور داشتند.

مجری گری این مراسم را عباس تربن شاعر و روزنامه‌نگار بر عهده داشت.

در ابتدای مراسم فریدون عموزاده خلیلی رییس هیات مدیره این انجمن با بیان اینکه «به خانه و انجمن خودتان خوش آمدید»، گفت: یکی از موضوعاتی که در میان بچه‌های امروز دیده می‌شود، فقدان شادمانی است، من تصور می‌کنم اگر قرار است نویسنده کودک چیزی به مخاطب خود بدهد یکی از آن‌ها احساس شادمانی است.

وقتی به گذشته فکر می‌کنم، می‌بینم لوازم شادمانی برای ما فراهم نبود ولی بچه‌های شادی بودیم اما بچه‌های امروزی رفاه و تجهیزات بهتری دارند اما خیلی از اوقات شاد نیستند.

دیگر نیاز بچه‌های امروز «خاطره»است، بچه‌های ما خاطره ندارند و یکی از فقدان‌های آن‌ها همین خاطره است؛ در زندگی ما خاطره زیاد بود ولی خاطره امروز یکی از کمبودهای بچه هاست.

ما بچه‌ها را درگیر دنیای دیجیتال می‌کنیم و من مخالفتی با این موضوع ندارم اما 10 سال دیگر این بچه‌ها دیگر چه خاطره‌ای خواهند داشت؟ کتاب می‌تواند این خاطره سازی را برای بچه‌ها انجام دهند.

ما بچه‌ها را درگیر دنیای دیجیتال می‌کنیم و من مخالفتی با این موضوع ندارم اما 10 سال دیگر این بچه‌ها دیگر چه خاطره‌ای خواهند داشت؟ کتاب می‌تواند این خاطره سازی را برای بچه‌ها انجام دهند.

در جهان امروز خشونت جاری است، ما و همه کسانی که به بچه‌ها می‌آموزند باید بدانیم که زمانی که کینه و خشونت می‌ورزیم بچه‌ها بدون عشق و خاطره بزرگ می‌شوند.

به عنوان یک نویسنده کوچک فکر می‌کنم نویسندگان باید شادمانی و خاطره سازی برای بچه‌ها را دنبال کنند.

در ادامه این مراسم پیامی که توران میرهادی، پیشکسوت ادبیات کودک به مناسب روز جهانی کتاب کودک نگاشته بود، قرائت شد. در این پیام آمده بود: نویسندگان، تصویرگران، مترجمان و ناشران گرامی کتاب‌های کودکان و نوجوانان، هرگز فکر کرده‌اید دنیای معاصر چه محیطی برای رشد نسل جوان ساخته است؟ نگاهی به فیلم‌ها، برنامه‌های تلویزیونی، مطبوعات و بسیاری از کتاب‌ها، نشان می‌دهد که ادبیات و هنر روز به روز بیشتر و بیشتر در خدمت ثروت اندوزی، شهرت و تخریب اندیشه و احساس انسانی قرار گرفته‌اند. آیا باید تسلیم شویم؟ بزرگان سرزمین ما به ما آموخته‌اند که می‌توان در سخت‌ترین شرایط راه دیگری پیش گرفت و خصلت و صفات انسانی را در اندیشه‌ها و عواطف رشد داد و پیش برد.

بچه‌هایی بدون عشق و خاطره

یکبار دیگر زمان آن رسیده است که با تمام وجود به این مسئله بیندیشیم که در کلام و تصویر به عمق وجود انسانی بپردازیم و راهی برای طرح عشق و محبت به همه موجوات زنده، به طبیعت و به انسان‌ها بیابیم. خودمان باشیم و همه گونه بندهای اسارت را از اندیشه و تخیل و کلام خود دور سازیم. روز جهانی کتاب کودک فرصتی است برای نگاه مجدد به کودک و نوجوان به دنیای هنر و ادبیات و به خودمان و همه آنچه می‌خواهیم با فرزندان این آب و خاک سهیم شویم.

رضی هیرمندی مترجم کتاب‌های کودکان و نوجوانان نیز ترجمه‌هایی از شاعران نه چندان مطرح را خواند و به بیان خاطراتی از دوران کودکی‌اش پرداخت.

هم چنین محمدرضا یوسفی و محمدرضا شمس برخی داستان‌های خود را در این مراسم خواندند و زیتا ملکی نیز چند شعر برای حاضران خواند.

در بخش‌هایی از این مراسم ناصر کشاورز شاعرکودکان و عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان به اجرای برنامه‌های موسیقی به همراه گروه خود پرداخت که استقبال حاضران را در بر داشت.

فرآوری: مهسا رضایی

بخش ادبیات تبیان


منبع: خبرگزاری کتاب ایران