تبیان، دستیار زندگی
همدان این روزها خنک تر و سرسبزترین روزهای بهاری اش را می گذراند. پیشنهاد می کنیم اگر آخر یکی از همین هفته ها فرصت مرخصی گرفتن و از شهر بیرون زدن دست داد، سری به غرب همدان و منطقه عباس آباد و گنجنامه بزنید تا بتوانید یک سفر متفاوت و متنوع را تجربه کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بانجی جامپینگ در جوار خشایارشاه!

کتیبه


همدان این روزها خنک تر و سرسبزترین روزهای بهاری اش را می گذراند. پیشنهاد می کنیم اگر آخر یکی از همین هفته ها فرصت مرخصی گرفتن و از شهر بیرون زدن دست داد، سری به غرب همدان و منطقه عباس آباد و گنجنامه بزنید تا بتوانید یک سفر متفاوت و متنوع را تجربه کنید. جایی که هم تاریخ کهن ایرانی را خواهید دید و هم تفریحات پرهیجان امروزی!

یادگارهای هخامنشی

کتیبه‌های گنجنامه در 5 کیلومتری غرب همدان و در انتهای دره عباس آباد قرار دارند. یادگارهایی از دوران داریوش و خشایار شاه هخامنشی که بر دل یکی از صخره‌های کوه الوند حکاکی شده‌اند و پایتخت تابستانی هخامنشیان را نام و نشان دار کرده اند.

کتیبه های خشایارشاه

حتما می دانید که در گذشته هگمتانه چقدر اهمیت سیاسی داشته است. این شهر که در مسیر جاده شاهی قرار داشت، همیشه به عنوان یکی از مهم ترین پایتخت های فصلی مورد استفاده بود و داریوش اول هخامنشی پس از اتمام کار سنگ نبشه‌های بیستون، دستور ساخت کتیبه کنونی گنجنامه را صادر کرد.

چند سال بعد، فرزندش خشایار شاه هم به پیروی از پدر کتیبه‌ای را در سمت راست و کمی پائین تر از سنگ‌نبشته قبلی ساخت تا مجموعه گنجنامه امروزی شکل بگیرد. این کتیبه‌ها هر کدام در 3 ستون 20 سطری به زبان‌های پارسی قدیم، بابلی و عیلامی قدیم نوشته شده‌اند که متن پارسی در سمت چپ هر لوح قرار گرفته و پهنای 115 سانتی متری دارد. متن بابلی در وسط هر دو کتیبه نوشته شده و متن عیلامی هم در ستون سوم قرار دارد.

کتیبه های خشایارشاه

کتیبه‌های گنجنامه با موضوع و محتوای یکسان بر سنگ خارا نوشته شده اند و به نظر می‌رسد که در گذشته روپوشی داشته‌اند که آن‌ها را از گزند باد و باران حفظ می‌کرده است‌. در کتیبه داریوش نوشته شده است:

«خدای بزرگ است اهورامزدا، که این زمین را آفرید، که آن آسمان را آفرید، که مردم را آفرید، که شادی را برای مردم آفرید، که داریوش را شاه کرد، شاهی از [میان] بسیاری، فرمانروائی از [میان] بسیاری. منم داریوش، شاه بزرگ، شاه شاهان، شاه سرزمین‌ها[یی] که نژادهای گوناگون دارند، شاه سرزمین دور و دراز، پسر ویشتاسب هخامنشی.»

کتیبه های خشایارشاه

در کتیبه خشایارشاه هم که در قسمت پائین همین کتیبه‌ به 270 سانتی متر و ارتفاع 190 سانتی متر قرار دارد همین نوشته را می خوانید با این تفاوت که خشایار شاه به جای نام پدرش، نام خود را آورده است.

کتیبه های خشایارشاه

از تله کابین تا رنجر

اما شما با سفر به گنجنامه، فقط با یادگارهای هخامنشی دیدار نمی کنید. در نزدیکی گنجنامه، چشم‌انداز زیبایی از آبشار گنجنامه و دره‌های سر سبز عباس آباد، تاریک دره و کیوارستان دیده می‌شود که می تواند گزینه خوبی برای طبیعت دوستان باشد.

کتیبه های خشایارشاه

تله کابین گنجنامه هم در میدان گنجنامه و در 5 کیلومتری شهر همدان قرار دارد. جایی درست در مجاورت کتیبه‌های کهنه این شهر و آبشار گنجنامه که هر سال مسافران زیادی را به این منطقه می کشاند. در این مجتمع تفریحی ورزشی سکوی پرش بانجی جامپینگ، کابل پرواز تیرول، دیواره سنگ نوردی، پیست تریال، تعادل هوایی(رنجر)، سالن بولینگ، پیست اسکی، پیست سورتمه سواری و ... هم تدارک دشده شده و علاوه بر آن، شهربازی سرپوشیده، باغ گیاهان، پارکینگ‌های روباز و سر پوشیده و... به خانواده های مسافر امکاناتی می دهند.

کتیبه های خشایارشاه

تاریک دره هم که در عصر هخامنشیان، شروع جاده هگمتانه - استخر بوده جای خوبی برای گشت و گذار در طبیعت است. این جاده قدیم تر ها به نام جاده شاهی معروف بوده و هگمتانه را از طریق پیچ و خم‌های زیادی به گدوک (دره)، ورد آورد علیا، شهرستانه، اشتران، تویسرکان، نهاوند، کرمانشاه، لرستان، تخت جمشید و فارس مرتبط می‌کرده است.

در تاریک دره شرقی پیست اسکی وجود دارد که برای بهار و زمستان گزینه خوبی به شمار می رود و و در ضلع غربی تاریک دره هم  در خط الراس گردنه، جاده ماشین رو جدید با راه کاروان رو قدیمی یکی می‌شود که این راه، یکی از راه‌های ارتباطی همدان به غرب و جنوب کشور یا بین‌النهرین (عراق امروزی) بوده است.

رستم زاد

بخش گردشگری تبیان