گردش نظام هستى، بر اساس حكمت الهى
حاكمیت و مالكیت هر دو جهان از آن او است ، هر نعمتى ، هر موهبتى ، هر فایده و بركتى ، و هر خلقت موزون و شگرف و عجیبى ، همه تعلق به ذات پاك او دارد ، و به همین دلیل" حمد" كه حقیقتش ستایش بخاطر" كارهاى نیك اختیارى" است همه به او باز مىگردد ، و اگر مخلوقاتى نیز شایسته حمد و ستایشند آنها نیز پرتوى از وجود او و شعاعى از افعال و صفات او هستند .
سیماى سورهى سبأ
این سوره در مكّه نازل شده و پنجاه و چهار آیه دارد . به مناسبت سرگذشت قوم سبأ كه در این سوره بیان شده ، «سبأ» نام گرفته و همانند دیگر سورههاى مكّى ، بیشتر مباحث آن در مورد مسائل اعتقادى و خصوصاً مبدأ و معاد است .
البتّه در ضمن داستان حضرت سلیمان و برخورد او با قوم سبأ ، به گوشهاى از نعمتهاى الهى و سرنوشت شاكران و كافران اشاره شده است .
محتواى سوره سبأ
بیشترین بحث این سوره روى بیان معارف اسلامى و ریشههاى اعتقادى مخصوصاً " مبدء" و " معاد" و" نبوت" دور مىزند ، چرا كه مسلمانان در دوران مكه مىبایست از نظر عقائد ساخته مىشدند ، و براى پرداختن به فروع و تشكیل حكومت اسلامى و پیاده كردن تمام برنامههاى اسلامى ، آماده مىگردیدند .
به طور كلى باید گفت محتواى این سوره ناظر به پنج مطلب است :
1- " مساله توحید" و قسمتى از نشانههاى خداوند در عالم هستى ، و صفات پاك او از جمله" توحید" ،" ربوبیت" و" الوهیت".
2- " مسأله معاد" كه از همه مسائل در این سوره بیشتر مطرح شده ، از طرق مختلف درباره آن بحثهاى گوناگونى عنوان گردیده .
3- " مسأله نبوت انبیاى پیشین و مخصوصاً پیامبر اسلام" و پاسخ به بهانه جوییهاى دشمنان در باره او، و بیان پارهاى از معجزات انبیاء سلف .
4- بیان بخشى از نعمتهاى بزرگ خدا و سرنوشت شكرگزاران و كفران كنندگان ، ضمن بیان گوشهاى از زندگى سلیمان و قوم سبا.
5- دعوت به تفكر و اندیشه و ایمان و عمل صالح و تأثیر این عوامل در سعادت و نیكبختى بشر، و مجموعاً برنامه جامعى را براى تربیت جستجوگران حق تشكیل مىدهد .
در حدیث دیگرى از امام صادق (علیه السلام) چنین نقل شده است :
«كسى كه دو سورهاى را كه با حمد آغاز مىشود (سوره سبا و فاطر) در یك شب بخواند ، تمام آن شب را در حفظ و حراست الهى خواهد بود ، و اگر آن دو را در روز بخواند هیچ مكروهى به او نمىرسد ، و آن قدر از خیر دنیا و آخرت به او داده مىشود كه هرگز به قلبش خطور نكرده ، و فكر و آرزویش به آن نرسیده است»
*فضیلت این سوره
در روایات اسلامى در باره اهمیت این سوره و تلاوت آن تعبیرات جالبى دیده مىشود:
از جمله در حدیثى از پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) چنین مىخوانیم : « من قرا سورة سبا لم یبق نبى و لا رسول الا كان له یوم القیامة رفیقا و مصافحا :كسى كه سوره " سبا " را بخواند ، در قیامت تمام انبیاء و رسولان رفیق و همنشین او خواهند بود ، و همگى با او مصافحه مىكنند .» (مجمع البیان ، آغاز سوره" سبا" ، جلد 8 ، صفحه 375)
در حدیث دیگرى از امام صادق (علیه السلام) چنین نقل شده است :
«من قرء الحمدین جمیعا، سبأ و فاطر، فى لیلة لم یزل لیلته فى حفظ اللَّه تعالى و كلائه، فان قرأهما فى نهاره لم یصبه فى نهاره مكروه، و اعطى من خیر الدنیا و خیر الآخرة ما لم یخطر على قلبه و لم یبلغ مناه :كسى كه دو سورهاى را كه با حمد آغاز مىشود (سوره سبا و فاطر) در یك شب بخواند ، تمام آن شب را در حفظ و حراست الهى خواهد بود ، و اگر آن دو را در روز بخواند هیچ مكروهى به او نمىرسد ، و آن قدر از خیر دنیا و آخرت به او داده مىشود كه هرگز به قلبش خطور نكرده ، و فكر و آرزویش به آن نرسیده است !» (مجمع البیان ، آغاز سوره" سبأ" ، جلد 8 ، صفحه 375)
همانگونه كه در مقالات قبلی هم اشاره كردیم مسلماً این پاداشهاى عظیم نصیب كسانى نمىشود كه تنها به خواندن و لقلقه زبان قناعت كنند ، بلكه خواندن باید مقدمهاى باشد براى اندیشیدن كه آن نیز انگیزه عمل است .
مثلاً كسى كه این سوره را مىخواند از این نكته با خبر مىشود كه " قوم سبا " بر اثر كفران نعمتهاى بى حساب الهى چنان زندگانیشان در هم كوبیده شد كه عبرت همگان گشتند و سرنوشت آنها ضرب المثلى براى جهانیان شد ، چنین انسانى به شكر نعمت ، شكرى آمیخته با جنبههاى عملى مىپردازد ، و شاكران نعمت خداوند در حفظ و امان او خواهند بود .
* چگونگى حمد خدا
« الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ وَ لَهُ الْحَمْدُ فِی الْآخِرَةِ وَ هُوَ الْحَكِیمُ الْخَبِیرُ : ستایش مخصوص خدایى است كه آن چه در آسمانها و آن چه در زمین است مِلك اوست و در آخرت (نیز) حمد و ستایش تنها براى اوست و اوست حكیمِ آگاه.»(سبا ، 1)
پنج سوره از سورههاى قرآن مجید با حمد پروردگار شروع مىشود كه در سه سوره آن حمد و ستایش خداوند بخاطر آفرینش آسمان و زمین و موجودات دیگر است ؛ (سوره سبا، سوره فاطر، و سوره انعام). و در یك سوره (سوره كهف) این حمد و ستایش بخاطر نزول قرآن بر قلب پاك پیامبر صلی الله علیه و آله مىباشد.
در حالى كه در سوره حمد تعبیر جامعى شده كه همه این امور را در بر مىگیرد :" الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ".
به هر حال سخن در آغاز سوره" سبا" از حمد و سپاس خدا است بخاطر مالكیت و حاكمیت او در دنیا و آخرت .
این آیه مالكیّت مطلق و بى قید و شرط خداوند را بیان مىكند : «لَهُ ما فِی السَّماواتِ»
به این ترتیب حاكمیت و مالكیت هر دو جهان از آن او است ، هر نعمتى ، هر موهبتى ، هر فایده و بركتى ، و هر خلقت موزون و شگرف و عجیبى ، همه تعلق به ذات پاك او دارد ، و به همین دلیل" حمد" كه حقیقتش ستایش بخاطر" كارهاى نیك اختیارى" است همه به او باز مىگردد، و اگر مخلوقاتى نیز شایسته حمد و ستایشند آنها نیز پرتوى از وجود او و شعاعى از افعال و صفات او هستند .
بنا بر این هر كس در این عالم مدح و ستایشى از چیزى كند این حمد و ستایش سرانجام به ذات پاك او بر مىگردد ، و به گفته شاعر:
به جهان خرم از آنم كه جهان خرم از اوست |
عاشقم بر همه عالم، كه همه عالم از او است |
ستایش مخصوص خدایى است كه آن چه در آسمانها و آن چه در زمین است مِلك اوست و در آخرت (نیز) حمد و ستایش تنها براى اوست و اوست حكیمِ آگاه
و در پایان آیه مىافزاید : " او حكیم و خبیر است" : (وَ هُوَ الْحَكِیمُ الْخَبِیرُ).
بر اساس حكمت بالغه اوست كه این نظام عجیب بر جهان حكومت مىكند، و بر اساس علم و آگاهى اوست كه هر چیز به جاى خود قرار گرفته، و هر موجودى آنچه را كه نیاز دارد در اختیار دارد .
فخر رازى مىگوید : علمى كه به عمل متّصل باشد حكمت است و به كسى كه عواقب و اسرار امور را بداند خبیر گویند . (تفسیر كبیر فخر رازى)
پیامهای آیه :
1ـ چگونگى حمد خدا را از خدا بیاموزیم . «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی» ...
2ـ ستایشها باید در برابر كمال و قدرت و مالكیّت و آگاهى و حكمت باشد .«الَّذِی لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ» ...
3ـ در دنیا غیر خداوند نیز ستایش مىشود ، ولى در آخرت ستایش مخصوص اوست . «وَ لَهُ الْحَمْدُ فِی الْآخِرَةِ»
4ـ ستایش او در حصار زمان و شرایط خاصى نیست . «وَ لَهُ الْحَمْدُ فِی الْآخِرَةِ» بهشتیان مىگویند : «وَ آخِرُ دَعْواهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ» (یونس، 10)
5ـ مالكیّت الهى ، هم گسترده است ، هم حكیمانه و هم آگاهانه . «لَهُ ما فِی السَّماواتِ ... هُوَ الْحَكِیمُ الْخَبِیرُ»
6ـ گردش نظام هستى در دنیا و آخرت ، بر اساس حكمت الهى است . «لَهُ ما فِی السَّماواتِ ... وَ لَهُ الْحَمْدُ فِی الْآخِرَةِ وَ هُوَ الْحَكِیمُ»
آمنه اسفندیاری
بخش قرآن تبیان
منابع:
1- تفسیر نور، ج9
2- تفسیر نمونه ، ج18
3- تفسیر كبیر فخر رازى