تبیان، دستیار زندگی
برنامه 90 دوشنبه شب (29 فروردین) ركورد ارسال پیامك به این برنامه را شكست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

90 در شبی که رکورد شکست


برنامه 90 دوشنبه شب (29 فروردین) ركورد ارسال پیامك به این برنامه را شكست.


نود

در حالی كه پس از بازی جنجالی پرسپولیس و استیل آذین كه در روز جمعه برگزار شده بود، همه منتظر بودند اتفاق‌های این بازی در برنامه 90 بررسی شود، عادل فردوسی‌پور و همكارانش راس ساعت 11 كار خود را آغاز كردند تا بینندگان یك شب كاملا جنجالی را حتی بیشتر از دیدار پرسپولیس و استیل آذین شاهد باشند.

سوال پیامكی برنامه این بود كه آیا عمل پرسپولیسی‌ها در ندادن توپ به استیل آذین درست بود یا خیر؟ فردوسی پور سعی می‌كرد برای جلوگیری از تاثیر در آرای مخاطبان نتایج نظرسنجی را نشان ندهد و برای اولین بار نتایج را دو ساعت پس از آغاز برنامه به نمایش گذاشت.

قاسم حدادی فر، كاپیتان تیم فوتبال ذوب آهن، میهمان ویژه‌ فردوسی پور و برنامه اش بود و درباره بازی‌های فصل ذوب آهن و همچنین رقابت‌ حساس تیمش با سپاهان تا پایان فصل اظهار نظر كرد.

با ورود به ساعات اولیه بامداد سه‌شنبه فردوسی پور بحث درباره دیدار پرسپولیس و استیل آذین را آغاز كرد. او در ابتدا قصد داشت درباره رای كمیته انضباطی فوتبال برای خاطیان این بازی با مسئولان این كمیته صحبت كند، اما هیچ كدام از اعضای كمیته انضباطی از جمله شریفی، دهمیانی و روغنی تلفن‌های خود را روشن نگذاشته بودند و فردوسی پور نیز با اشاره به رای كمیته انضباطی از محرومیت‌های بازیكنان انتقاد كرد.

فردوسی پور همچنین با انتقاد از رای كمیته انضباطی و مبالغی كه برای جریمه مالی در نظر گرفته شده بود، گفت: كمیته انضباطی با این 196 میلیون تومان پول (جمع جریمه‌های بازیكنان ) می خواهد قسط اول قرارداد كارلوس كی‌روش را پرداخت كند. چرا كه فدراسیون تاكنون در پرداخت آن ناكام بوده است.

از اظهارنظرهای جالب بازیكنان استیل آذین پس از بازی می توان به صحبت‌های ماتیوس و سوشا مكانی اشاره كرد كه برای اولین بار بود كه از تلویزیون پخش می‌شد. ماتیوس كه به نظر می رسید بیشتر از همه بازیكنان در درگیری‌ها نقش داشته گفت: این رسم بازی نیست، پرسپولیس 90 دقیقه جلوی ما خطا كرد، امیدوارم آن‌ها در ادامه فصل نتایج بهتری به دست آورند.

مكانی هم در صحبت‌های خود با اشاره به این كه علی دایی پیش از این اسطوره‌اش بوده و حال دیگر نیست، گفت: اگر دایی روی سرم اسلحه هم بگذارد چیزی نمی‌گویم.

فردوسی پور در ادامه برنامه با نشان دادن تعداد شركت كنندگان در سوال پیامكی گفت: ركورد مسابقه پیامكی كه در فروردین 88 زده شده بود شكسته شد. نكته جالب این كه در آن زمان هم علی دایی با تیم ملی شكست خورده بود و كلا همیشه پای یك علی دایی در میان است.

اما بحث داغ داوری این بازی با صحبت‌های ایرج نظری كه به عنوان كارشناس داوری در استودیو حضور یافته بود، آغاز شد. نظری گفت: فیرپلی یا بازی جوانمردانه یك قانون نیست، پرسپولیسی‌ها اگر می خواستند می‌توانستند توپ را به استیل آذین بدهند، اما حال كه نداده‌اند نمی‌توان بر آن‌ها خرده گرفت.

پس از نظری فردوسی پور، محمد فنایی و هوشنگ نصیرزاده را به عنوان دو كارشناسی كه درباره این صحنه نظر متفاوتی داشتند، روی خط تلفنی آورد. فنایی در باره این صحنه گفت: ما مفهوم فیرپلی را در فوتبالمان گم كرده‌ایم، حركات دروازه‌بان استیل آذین به گونه‌ای بود كه می خواست وقت را تلف كند و حتی داور می توانست به او كارت نشان دهد. ضمن این كه پرسپولیس نیز حق داشت هر تصمیمی كه می خواست بگیرد.

اما نصیرزاده كه با حركت پرسپولیسی‌ها مخالف بود از فردوسی پور اجازه خواست چند دقیقه بدون وقفه صحبت كند. نصیرزاده كه از برنامه دیگری دلخور به نظر می‌رسید در آغاز صحبت‌هایش گفت: می دانیم كه فوتبال یك بازی خارجی است، ما برای آموزش مربیانمان به خارج می رویم، داوران‌مان در خارج آموزش می بینند و برای تیم ملی هم از خارج مربی می آوریم، اما متاسفانه سعی كرده‌ایم كه فیرپلی را كه یك قانون خارجی است به شیوه ایرانی حل كنیم. متاسفانه منطق ما، خنك كردن دل خودمان و پایین كشیدن دیگران شده است و هدفمان این است كه بگوییم دروازه‌بان استیل آذین تیم حریف را تحریك كرده است. متاسفم كه استوپ سینه دروازه‌بان به عنوان یك عمل تحریك آمیز تلقی می‌شود. احمدرضا عابدزاده هم در تیم ملی برای این كه به هم بازی‌هایش روحیه بدهد، بارها این كار را انجام می داد.

نصیرزاده در ادامه خطاب صحبت‌هایش را به سمت سرمربی پرسپولیس برد و گفت: انتظاری كه از آقای گل جهان می رفت این بود كه آقای اخلاق جهان هم باشد و تیمش بازی جوانمردانه را رعایت كند. كسی از سوشا مكانی جوان انتظار نداشت كه جوانمردانه بازی كند، بلكه همه از دایی با تجربه این انتظار را داشتند.

در ادامه مصاحبه‌ای از هدایتی ـ مالك باشگاه استیل آذین ـ پخش شد و او در صحبت‌هایش از روزنامه پرسپولیس و حبیب كاشانی انتقاد كرد.

هدایتی گفت: در طول فصل ظلم‌های زیادی به استیل آذین شد، دست‌های ناپاكی در فوتبال هست كه نمی‌خواهد بخش خصوصی موفق باشد. بعضی تیم‌ها پیروزی را به هر قیمتی می‌خواهند، فكر نمی‌كنم خود پرسپولیسی‌ها هم از بردشان لذت برده باشند. متاسفانه در روزهای پس از بازی در روزنامه پرسپولیس الفاظی درباره باشگاه ما نوشته شده كه اصلا در شان سرپرست پرسپولیس نیست. این كه بگویند مهدوی كیا فوتبالش تمام شده و به فسیل تبدیل شده و همچنین ادعا كنند كه پرسپولیس در آن بازی به جنگ زر و زور رفته بود، اصلا در شان روزنامه چنین باشگاه بزرگی نیست. بعضی ها دلشان نمی‌خواهد كه ما در فوتبال موفق باشیم، پس بهتر است ما برویم و افراد خالص و مخلص در این فوتبال بمانند.

استیل آذین و پرسپولیس

اما بحث‌های جنجالی برنامه از آنجا شروع شد كه صادق درودگر به عنوان مشاور عالی هدایتی روی خط آمد و گفت: اگر استیل آذین در این مقطع از فصل به این نتیجه رسیده كه دیگر نباشد، به دلیل ظرفیت كوچك این باشگاه نیست، بلكه به خاطر ظرفیت كوچك بخش خصوصی در فوتبال ما است و فوتبال ما در هیچ كدام از جایگاه‌هایش حرفه‌ای نشده است. این گونه كه فنایی می‌گوید نیازی نبوده كه فیرپلی رعایت شود، پس از در ادامه نباید شاهد باشیم كه هیچ كس بازی جوانمردانه را رعایت كند. من به جرات می‌گویم كه ماتیوس و عشوری زاد در طول فصل با اخلاق‌ترین بازیكنان ما بودند!

فردوسی پور در ادامه برنامه با نشان دادن تعداد شركت كنندگان در سوال پیامكی گفت: ركورد مسابقه پیامكی كه در فروردین 88 زده شده بود شكسته شد. نكته جالب این كه در آن زمان هم علی دایی با تیم ملی شكست خورده بود و كلا همیشه پای یك علی دایی در میان است.

اما علی دایی پس از این روی خط آمد و با انتقاد از صحبت‌های نصیرزاده و درودگر گفت: من راجع به فیرپلی با آقایان مشكل دارم، اگر كار مثبتی انجام شده باشد، ما هم با كار مثبت جواب می‌دهیم، اما آدم و عالم دیدند كه مكانی وقت تلف می‌كرد. چگونه مكانی مصدوم بود، در حالی كه حقیقی با گردن كلفتی نمی توانست در درگیری ها او را كنترل كند. متاسفانه درودگر كه قانون فیرپلی را از سایت فیفا می خواند فقط به بخش اول آن اشاره می‌كند و نمی گوید كه در قسمت دوم آن آمده است: بازی جوانمردانه یعنی احترام به تماشاگران، داور و بازیكنان حریف. مهم این است كه هنگامی كه ما گل زدیم كسی مصدوم نبود.

سرمربی پرسپولیس در ادامه صحبت‌هایش به تماس خود با كمیته داوران فیفا اشاره كرد كه آنها هم حق را به پرسپویلس داده‌اند.

وی با انتقاد از رای كمیته انضباطی هم گفت: هنوز مانده‌ام كه چرا كمیته انضباطی نور محمدی را دو ماه محروم كرده، مثل این می‌ماند كه شما در دفتر كار خود نشسته‌اید و می‌خواهید از خودتان دفاع كنید، اما بعد شما مقصر می‌شوید. اگر بازی جوانمردانه این باشد كه استیل آذین انجام داد، باید جایزه اسكار و نوبل را برای فیرپلی به عرب‌ها بدهیم!

فردوسی پور در ادامه با انتقاد از كفاشیان معتقد بود رییس فدراسیون فوتبال برای بازگشتن هدایتی به فوتبال در جلسه‌ای منت او را كشیده و این اصلا برازنده فدراسیون فوتبال نیست.

فردوسی پور خطاب به دایی گفت: من خودم به گزینه دو رای می دهم و سرمربی پرسپولیس نیز در این لحظه با خنده به مجری 90 گفت، با این حرفتان در فهم فوتبالی شما شك كردم.

در پایان برنامه سه میلیون و 300 هزار پیامك ارسال شد تا ركورد برنامه 90 شكسته شود. 67 درصد مخاطبان معتقد بودند كه كار پرسپولیسی‌ها در ندادن توپ به استیل آذین درست بوده است و مابقی نیز با این موضوع مخالف بودند.

اما در قسمت جالب‌تر برنامه مهدی مهدوی كیا روی خط آمد و از فردوسی پور اجازه خواست چند دقیقه‌ای را صحبت كند. هافبك استیل آذین در صحبت‌هایش به این موضوع اشاره داشت كه استیل آذین در طول 90 دقیقه كاملا بازی كرده و سوشا مكانی نیز در لحظات پایانی بازی كاملا بی تجربگی كرد و در حالی كه تیم نیاز به پیروزی داشت توپ را به بیرون زد.

مهدوی كیا معتقد بود كه این حق پرسپولیسی‌ها بود كه هر تصمیمی كه می خواستند بگیرند. اما باید توجه داشت كه در فوتبال ممكن است یك بازیكن خیلی ناگهانی و بدون برخورد با بازیكن دیگر مصدوم شود و حتی دیده‌ایم كه یك بازیكن در میانه بازی فوت كرده است.

هافبك استیل آذین از این صحبت دایی در نشست مطبوعاتی انتقاد كرد كه چرا گفته بود همه بازیكنان استیل آذین در زمین راه می‌رفتند، اصلا در حیطه یك مربی نیست كه بخواهد در مورد بازیكنان تیم دیگری حرف بزند، در حالی كه دایی ادعا می‌كند كه حرفه‌ای است، این كار دایی از رفاقت و دوستی به دور بود.

مهدوی كیا در ادامه به عادل فردوسی پور نیز انتقاد كرد كه چرا پا را فراتر از حد گذاشته و به استیل آذین لقب «هالیوود» و «بالیوود» داده كه مجری 90 هم در پاسخ گفت: شما خودتان چندین سال در آلمان بوده اید و می دانید كه لقب تیم بایرن مونیخ «اف ث هالیوود» است و كسی هم به این لقب خرده نمی‌گیرد و مهدوی ‌كیا نیز از موضع خود كوتاه آمد.

اما علی دایی كه یك بار دیگر روی خط آمده بود، در پاسخ به صحبت‌های مهدوی كیا گفت: خداوكیلی می‌گویم كه در سه بازی قبل كه از استیل آذینی‌ها دیده بودم بسیار كمتر از این بازی دویدند و اگر در همه بازی‌هایشان مانند دیدار پرسپولیس بازی می‌كردند مطمئنا الان در رده دهم جدول بودند. از آن حرف منظور خاصی نداشتم اما من هم از مهدوی كیا این خرده را می‌گیرم كه شما كه اینقدر راجع به حرفه‌ای گری خوب صحبت می‌كنید حق ندارید بازیكنان من را درجه بندی كنید و بگویید اشپیتیم آرفی یك بازیكن درجه پنج و شش است.

دایی همچنین با انتقاد از پخش صحنه‌های داوری در 90 گفت: آقای فردوسی پور مگر شما كارشناس داوری هستید كه تشخیص می دهید چه صحنه‌ای پخش شود و چه صحنه‌ای پخش نشود!

در پایان برنامه سه میلیون و 300 هزار پیامك ارسال شد تا ركورد برنامه 90 شكسته شود. 67 درصد مخاطبان معتقد بودند كه كار پرسپولیسی‌ها در ندادن توپ به استیل آذین درست بوده است و مابقی نیز با این موضوع مخالف بودند.

بخش ورزشی تبیان


منبع: ایسنا