تبیان، دستیار زندگی
طلاق، حلالی است كه هیچ‌كس از وقوع آن خوشحال نمی‌شود، اما در هر صورت گاهی پایان تلخ بهتر از تلخی بی‌پایان است اما بالارفتن نرخ وقوع طلاق هشداری برای همگان است برای از دست دادن مفهوم خانواده در آینده ای نزدیک.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگذارید بیشتر رشد کند


طلاق، حلالی است كه هیچ‌كس از وقوع آن خوشحال نمی‌شود، اما در هر صورت گاهی پایان تلخ بهتر از تلخی بی‌پایان است اما بالارفتن نرخ وقوع طلاق هشداری برای همگان است برای از دست دادن مفهوم خانواده در آینده ای نزدیک....

طلاق

صدای گریه كودك در دادگاه، جدایی دیگر و دوباره فرزندی دیگر كه با آینده‌ای مبهم مواجه می‌شود. كمبود محبت و نبود پشتیبانی خانواده در زندگی‌اش او را به دالانی تاریك می‌برد، بسیاری از جنایات امروز، محصول فرزندان طلاق دیروز است.

رشد روزافزون طلاق در كشور

نرخ رشد جدایی در خانواده‌های كشور هر سال ركورد سال گذشته را می‌شكند. تنها در 9 ماه اول سال 88 نرخ رشد بیشتر از سال 84 و 85 بود. سال پیش نیز این نرخ ركورد سال پیشش را شكست. سازمان ثبت اسناد و املاك كشور از افزایش 10 درصدی طلاق در كشور طی 9 ماه سال پیش خبر داد. در 9 ماه نخست سال گذشته 94 هزار و 591 طلاق به ثبت رسید كه این رقم در سال 88، ‌86 هزار و 225 طلاق بوده است.

اما آمار رشد طلاق ادامه داشت تا در اسفند سازمان ثبت احوال كشور نرخ رشد آن را در سال 89 ، 8‌/‌8 درصد عنوان كند. در 11 ماه اول سال گذشته 124هزار و 741 طلاق ثبت شده است، یعنی در هر روز حدود 373 فروپاشی در خانواده‌های كشور، در حالی كه ازدواج تنها یك درصد افزایش را ثبت نموده است.

رشد طلاق را حالا در همه جای كشور می‌توان دید. در سال 89 از هر 6 ازدواج در استان خراسان رضوی یك مورد با جدایی همراه بوده است. استان سمنان نیز با 4‌/‌59 درصد رشد طلاق در كشور ركورددار 9 ماه ابتدایی سال ‌پیش، بوده است.

علت‌های طلاق

هر كسی از ظن خود دلایل طلاق را عنوان می‌كند. عده‌ای اختلافات جنسی را علت اصلی عنوان می‌كنند و دیگرانی دست روی اعتیاد می‌گذارند. طیف گسترده عوامل طلاق نشان از پیچیدگی این بحران اجتماعی است.

دكتر نسرین تهرانی، روان‌شناس بالینی علت اصلی طلاق را مشكلات جنسی عنوان می‌كند. او معتقد است بیش از 70 درصد طلاق‌ها به همین دلیل اتفاق افتاده است.

اما در این میان توجه به هر طلاق به عنوان یك پرونده خاص، اهمیت دارد. هر چند عوامل این پدیده را می‌توان به علل فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی تقسیم كرد. بیكاری كه عاملی اقتصادی است، اعتیاد را كه مساله‌ای اجتماعی است به وجود می‌آورد و همین اعتیاد را بلای خانمانسوز خانواده خوانده‌اند.

اعتیاد ریشه در بنیان‌های سست خانواده دارد. خانواده‌ای كه در آن عشق وجود داشته باشد، اعتیادی نخواهد داشت، زیرا كسی راضی نخواهد شد تا با اعتیاد زندگی خانواده خود را نابود كند.

اعتیاد اگرچه یك پدیده دردناك است، اما ریشه در اقتصاد و فرهنگ و سیاست دارد و كمرنگ كردنش نیازمند همكاری‌های چندجانبه و مطالعات عمیق می‌باشد.

عده‌ای نیز رواج گسترده طلاق را حاصل قصور در اجرای احكام دینی جستجو می‌كنند. اگر خانواده نهادی سنتی است پشتیبان این نهاد را هم باید در شریعت به عنوان بخش عمده سنت جست. هواداران سنت، تهاجم فرهنگی در قالب رواج سبك‌های زندگی از طریق ماهواره را هم عاملی بر افزایش جدایی در خانواده‌ها می‌دانند.

رئیس اداره بهزیستی آبادان، عدم رعایت صحیح حجاب را یكی از مهم‌ترین عوامل افزایش بروز پدیده طلاق و سست كردن بنیان خانواده‌ها دانسته است. علی فرحانی می‌گوید كه تاثیر حفظ حجاب بر تحكیم خانواده‌ها و سلامت روانی جامعه امروزه بر هیچ كسی پوشیده نیست و باید این مساله برای جوانان نیز به ‌درستی تبیین شود. یك عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور ارومیه هم با تاكید بر رعایت معیارهای دینی برای حفظ نهاد خانواده، تنها راه سعادت و خوشبختی جوانان ما را در روی آوردن به مساجد، نهاد روحانیت، آموزه‌های راستین دینی و همچنین پرهیز از مدگرایی و افزایش شناخت تاثیر مخرب هجمه‌های فرهنگی در زندگی می‌داند.

آموزش زوجین قبل و بعد از ازدواج، مشاوره در جهت حل اختلاف‌های خانوادگی و آموزش‌های رسانه‌ای درباره عواقب طلاق از راه‌های پیشگیری از افزایش طلاق است.

نهاد خانواده علاوه بر بنیان‌گذاری اجتماع انسانی از طریق عشق میان زن و مرد، برآورنده نیازهای جنسی نیز هست، اما گفت‌وگو در این میان همواره با احتیاط همراه بوده است. عدم تعهد و ازدواج موقت به عنوان عوامل طلاق در حالی مطرح می‌شود كه دكتر اصغر مهاجر، جامعه‌شناس معتقد است، استفاده از این ادبیات و بكارگیری این واژه‌ها در واقع به نوعی پنهان كردن عامل اصلی است، عاملی كه تنها به نام آن اشاره می‌شود.

زوج‌های زیاد دیگری هستند كه به خاطر سوء‌رفتار و خشونت به دادگاه می‌روند. پاره‌ای از مشكلات هم معیشتی است. از سویی دیگر برخی زوج‌ها طلاق را به خاطر دخالت‌های بی‌جای اطرافیان، سرنوشت خود یافته‌اند و به این عوامل می‌توان ازدواج‌های غلط، تحمیلی، اجباری و مصلحتی، فساد اخلاقی و اجتماعی و خیانت زوجین را افزود.

طلاق چه می‌كند

طلاق

كودكی میان پدر و مادر، این تصویر اولین نما از یك خانواده را تشكیل می‌دهد. اما طلاق شكستن این تصویر است. با طلاق، فرزند، پدر یا مادر خود را از دست می‌دهد و همین آینده او را با مخاطرات فراوان همراه می‌سازد. آینده جامعه نیز در گرو آینده فرزندان امروز است.

طلاق برای فرزندان، بسی دردناك است، كودكانی كه مرگ یكی از والدین خود را تجربه می‌كنند، خیلی راحت‌تر می‌توانند نسبت به آنهایی كه قربانی طلاق شده‌اند، با قضیه كنار بیایند. این تجربه دردناك بی‌تردید زمینه‌ای می‌شود برای آینده‌ای كه چندان روشن نیست.

چه باید كرد

طلاق فی‌نفسه امری نامطلوب نیست، راه‌حلی است برای دو نفر كه نمی‌توانند دیگر با هم زندگی كنند. اگر مهری میان دو طرف نباشد، دیگر نمی‌توان با هم ساخت. این افزایش نرخ طلاق در جامعه است كه زنگ خطر شده است. اگر خانواده‌ای براساس عشق و علاقه پا گیرد به جدایی نمی‌انجامد. از همین‌روست كه بسیاری اعتقاد دارند برای طلاق هم، پیشگیری بهتر از درمان است، اولین راهی كه پیشنهاد می‌شود، دقت در انتخاب همسر است.

اگر خشت اول كج نهاده شود دیگر جبران نخواهد شد، از همین‌رو گام اول یعنی انتخاب همسر باید درست نهاده شود تا تداوم یابد. تفاوت فرهنگی و سنتی و عدم شناخت دختر و پسر قبل از ازدواج منجر به طلاق می‌شود، دوران نامزدی كوتاه موجب عدم شناخت طرفین شده و این موضوع طلاق را در پی دارد.

عباس جعفری، یكی از قضات دادگاه خانواده، علاوه بر كنترل آسیب‌های اجتماعی پیشنهاد تقویت آموزش زوجین قبل و بعد از ازدواج، مشاوره در جهت حل اختلاف‌های خانوادگی، ایجاد توازن مالی و غیرمالی زوجین و آموزش‌های رسانه‌ای درباره عواقب طلاق را به عنوان راه‌حل پیشگیری از سرعت افزایش طلاق عنوان می‌كند.

طلاق فی‌نفسه امری نامطلوب نیست، راه‌حلی است برای دو نفر كه نمی‌توانند دیگر با هم زندگی كنند. اگر مهری میان دو طرف نباشد، دیگر نمی‌توان با هم ساخت. این افزایش نرخ طلاق در جامعه است كه زنگ خطر شده است.

با توجه به سنخ موضوعات زناشویی، مهاجر، استاد دانشگاه پیشنهاد می‌كند كه آموزش به صورت كارگاهی، چهره به چهره در محل كار و دانشگاه آموزش داده شود.

نگاهی به عوامل و راه‌حل‌های پیشنهادی جواب مساله طلاق را در همكاری نهادهای اقتصادی، فرهنگی و برنامه‌ریز می‌یابد. نظام‌های یادشده در هم تاثیر متقابل می‌نهند و همین اصلاح روند موجود را منوط به تدبیری در سطح كلان می‌سازد. تضمین آینده جامعه ارزش این تدبیر را دارد.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع : تابناک

مقالات مرتبط :

عشق کامل ،محال یا ممکن؟

حق طلاق با کیست؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.