تبیان، دستیار زندگی
در27 فروردین 1346 امام خمینی طی نامه‌ای به امیرعباس هویدا نخست‌وزیر، خیانتها، خطاها، وابستگی‌ها و جنایات دولت وی و مجموعه رژیم شاه را بر شمرد و فجایع حكومت نسبت به دین و دنیای مردم را محكوم كرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نامه امام خمینی به «هویدا»


در27 فروردین 1346 امام خمینی طی نامه‌ای به امیرعباس هویدا نخست‌وزیر، خیانتها، خطاها، وابستگی‌ها و جنایات دولت وی و مجموعه رژیم شاه را بر شمرد و فجایع حكومت نسبت به دین و دنیای مردم را محكوم كرد.


نامه امام خمینی به «هویدا»

متن نامه امام به این شرح است:

بسم‌ الله‌الرحمن الرحیم

و لا حول و لا قوه‌الا بالله العلی العظیم

5 محرم الحرام 1387

«جناب آقای هویدا! لازم است نصایحی به شماها بكنم و بعضی از گفتنی‌ها را تذكر دهم چه مختار در پذیرش آن باشید یا نه. در این مدت طولانی كه به جرم مخالفت با مصونیت امریكایی‌ها كه اساس استقلال كشور رادر هم شكست، از وطن دور هستم و بر خلاف قانون شرع و قانون اساسی در تبعید به سر می‌برم مراقب مصیبتهایی كه به ملت مظلوم و بی‌پناه ایران وارد می‌شود بوده‌ام و از آنچه به این ملت اصیل از ظلم دستگاه جبار می‌گذرد كم و بیش مطلع شده و رنج برده‌ام. موجب كمال تأسف است كه نغمه ناموزون اصلاحات شماها تقریباً از حدود تبلیغات رادیو و روزنامه‌های غیر آزاد و بعضی نوشته‌های مشحون به گزافه تجاوز ننموده و هر روز بر فقر و بیچارگی ملت افزوده می‌شود و ورشكستگی بازار و بازرگانان محترم روز افزون است. نتیجه این همه هیاهو و تبلیغات سرتاپا گزاف بازار سیاه برای اجانب است و ملت را به حالت فقر و عقب‌افتادگی به اسم ملت مترقی نگهداشته است. حكومت پلیسی غیر قانونی شما و اسلاف شما به خواست آنان كه می‌خواهند ملل شرق به حال عقب‌افتادگی باقی باشند حكومت قرون وسطائی، حكومت سرنیزه و زجر و حبس، حكومت اختناق وسلب آزادی، حكومت وحشت و قلدری است. به اسم مشروطیت بدترین شكل حكومت استبداد و خودسری و با نام اسلام بزرگترین ضربه به پیكر قرآن كریم و احكام آسمانی است، با اسم تعالیم عالیة اسلام یك یك احكام اسلام را زیر پای گذاشته و اگر خدای نخواسته فرصت یابید خواهید گذاشت و با گزافه دعوی تعالی و ترقی، كشور را به حال عقب‌افتادگی نگهداشته‌اید. اینها حقایق تلخی است كه باید دنیا را مطلع كنم و انگشت روی بعضی بگذارم تا آنها كه غافل هستند یا تغافل می‌كنند احساس وظیفه كنند و از ریاكاری‌ها و سالوس‌بازیهای شماها گول نخورند. جشنهای غیر ملی كه به نفع شخصی در هر سال چندین مرتبه تشكیل می‌شود و در هر مرتبه مصیبت‌های جان گداز برای اسلام و مسلمین و ملت فقیر پا برهنة ایران ببار می‌آورد، یكی از آنها است.

چرا راضی می‌شوید حكومت خود و ملت خود و مملكت اسلام را عقب‌افتاده به دنیا معرفی كنید؟ نقض قانون اساسی سند عقب‌افتادگی است. رفراندم غیر قانونی و در عین حال قلابی سند عقب‌افتادگی است

با سر نیزه پلیس از مردم بیچاره بی‌پناه خرج‌‌های گزاف آنها گرفته می‌شود، یكی از جشنها كه من نمی‌توانم اسمی روی آن بگذارم جز هوس و شهوت و بازی با احساسات ملت، گفته می‌شود چهار هزار میلیون ریال خرج شده است كه نصف آن از خزانه ملت و نصف دیگر بی‌واسطه از بازار و غیره با زورو ارعاب اخاذی شده، خون دل فقرا خرج نامجویی و خودكامگی است و تا این ملت در این حال است و به وظیفه خود و حقوق خود آشنا نشده است هر روز برای شماها عید و شادی و برای ملت بدبختی و نكبت است توأم با این جشنهای نامیمون آن قدر هتك نوامیس مسلمین و اسلام بوده است كه قلم را عار است از ذكر آن. شماها در كاخ‌های مجللی كه در هر چند سال تغییر مكان داده و با میلیونها تومان خرجهای گزاف كه تصورش برای ملت ممكن نیست نشسته‌اید و مخارج آن را از كیسه این ملت بدبخت اخاذی نموده‌اید و ناظر فقر و گرسنگی ملت و ورشكستگی بازار و بیكاری جوانان فارغ‌التحصیل هستید، ناظر وضع اختلال فلاحت و زراعت، اختلال وضع بازار و تسلط اسرائیل بر شئون اقتصادی كشور بلكه به طوری كه گزارش داده‌اند دخالت اسرائیل در فرهنگ می‌باشید. ناظر فقدان ضروریات اولیةزندگی در غالب دهات نزدیك به مركز چه رسد به دهكده‌های دور افتاده از قبیل آب آشامیدنی سالم، حمام و وسائل بهداشت هستید. ناظر ترویج فساد اخلاق، سلب امانت و دیانت در اعماق دهكده‌ها هستید. ناظر تشكیل صندوق به اسم تعاون و اخاذی و غارتگری مأمورین از دهقان گول خورده و پشیمان هستید.

نامه امام خمینی به «هویدا»

بالاخره ناظر حبس‌ها و ارعابها و تهدیدهای غیر قانونی هستید و در خوشی و عیاشی و بازیهای خجلت‌آور غوطه‌خورده و به قبرستانی كه نامش ایران است فاتحه می‌خوانید. چه طور وجدان خود را راضی می‌كنید برای حكومت زوگذر این قدر چاپلوسی از اجانب كرده ذخائر ملت را به رایگان یا به مقداری ناچیز تسلیم آنها نموده و ظلم وستم به زیر دستان یعنی ملت بدبخت می‌كنید؟ چرا راضی می‌شوید حكومت خود و ملت خود و مملكت اسلام را عقب‌افتاده به دنیا معرفی كنید؟ نقض قانون اساسی سند عقب‌افتادگی است. رفراندم غیر قانونی و در عین حال قلابی سند عقب‌افتادگی است. آزاد نگذاشتن ملت برای انتخاب وكیل و نصب اشخاص معلوم‌الحال به دستور دیگران بی‌‌دخالت ملت دلیل ضعف و عقب‌افتادگی است.شماها می‌دانید اگر ملت سرنوشت خود را در دست بگیرد وضع شماها این نحو نیست و باید تا آخر كنار بروید. و اگر ده روز آزادی به گویندگان و نویسندگان بدهید جرائم شما بر ملاء خواهد شد. قدرت آزادی دادن ندارید الخائن خائف، سلب آزادی مطبوعات و دیكته كردن سازمان باصطلاح امنیت سند عقب‌افتادگی است. هر چندی جشن گرفتن برای اموری كه در كشورهای دیگر اسمی از آن نیست با تحمیل خرجهای كمر شكن به ملت،سند دیگری است. تسلیم به خواستهای دولت پوشالی اسرائیل و به خطر انداختن اقتصاد مملكت، سند ضعف و نوكری است و سند خیانت به اسلام و مسلمین است. اعطاء مصونیت به اجانب سند بزرگ عقب‌افتادگی و بی‌حیثیتی و تسلیم بی‌قید و شرط است. شما می‌دانید با تصویب این طرح چه خیانتی به این مملكت و به اسلام كرده‌اید و چه ضربه‌ای به استقلال این مملكت زده‌اید. البته مخالف این طرح، خائن و مستحق تبعید است! آقای هویدا نطقهای اسف‌انگیری كه مع‌الاسف طبع شده است متضمن بعضی اعترفاتست كه باساس استقلال كشور لطمه می‌زند كه اینجانب از تذكرش عار دارم چرا جلوگیری از طبع و نشر این كتابها نمی‌كنید؟ عمداً با حیثیت این كشور بازی می‌كنید یا نمی‌توانید با این مغزهای معیوب ادارك كنید؟ آیا علمای اسلام كه حافظ استقلال و تمامیت كشورهای اسلامی هستند گناهی جز نصیحت دارند؟ یا حوزه‌های علمی غیر از خدمت به اسلام و مسلمین و كشورهای اسلامی گناهی دارند؟ اجانب اینها را سد راه نفوذ خود می‌دانند و به اضمحلال آنها كمر بسته و شماها مجری احكام دیگران و محكوم دلار هستید.

چرا مدرسه فیضیه و دانشگاه را به خاك و خون می‌كشید؟ چرا محصلین علوم دینیه را یك روز راحت نمی‌گذارید؟ چرا با دانشجویان در خارج و داخل این نحوه معامله می‌كنید؟‌ آقای هویدا من وظیفه دارم شماها را نصیحت كنم

كوبیدن حوزه‌های علمیه و حمله مسلحانه به مدرسه فیضیه و صحن مطهر قم و كشتار دسته‌جمعی پانزده خرداد جز خدمت كوركورانه به صاحبان دلار چه اسمی دارد؟ فشار به مراجع اسلام و علماء اعلام و محصلین حوزه‌های علمیه و تاخت و تاز به دانشگاه جز خدمت به اجانب چه نتیجه داشت؟ آنها نمی‌خواهند قرآن كریم و احكام آن حاكم بر ملل اسلام باشد تا ذخائر آنها را به یغما ببرند و كسی حرفی نزند و در عوض آنها را مصونیت دهد. آنها نمی‌خواهند ما در بین ملت آزاد باشیم و گویندگان ما آزاد باشند و شماها مع‌الاسف مأمور اجرا هستید. مأمور چشم و گوش بسته. مأمور بی‌چون و چرا. حوزه‌های علمیه، سپاه دانش و اخلاق و درستی بوده و هست. به معنای واقعی نه گزافه و صرف تبلیغ، شماها اگر دانش دوست هستید چرا حمله وحشیانه به مراكز دانش می‌كنید؟ چرا مدرسه فیضیه و دانشگاه را به خاك و خون می‌كشید؟ چرا محصلین علوم دینیه را یك روز راحت نمی‌گذارید؟ چرا با دانشجویان در خارج و داخل این نحوه معامله می‌كنید؟‌ آقای هویدا من وظیفه دارم شماها را نصیحت كنم. شماها از این ملت و در این آب و خاك پرورش پیدا كرده و صاحب عناوین شده‌اید. اینقدر با حیثیت این ملت بازی نكنید. به جای این همه گزافه و جنجال، خدمتی به این سر و پا برهنه‌ها كنید یا لااقل اینقدر با بهانه‌های مختلف آنها را رنج ندهید. از این كسبه بی‌بضاعت اینقدر اخاذی نكنید. اینقدر برای ارضاء شهوات دیگران به علمای ملت و محصلین و دانشجویان فشار نیاورید.

نامه امام خمینی به «هویدا»

با اسرائیل دشمن اسلام و مسلمین، آواره كننده بیش از یك میلیون مسلم بی‌پناه پیمان برادری نبندید، عواطف مسلمین را جریحه‌دار نكنید، دست اسرائیل و عمال خائن آن را به بازار مسلمین بیش از این باز نكنید، اقتصاد كشور را به خاطر اسرائیل و عمال آن به خطر نیندازید؟ فرهنگ را فدای هوس آن‌ها ننمائید، از خدای بزرگ بترسید، دخترهای جوان گول‌خورده را به سربازخانه‌ها نبرید، به نوامیس مسلمین خیانت نكنید، آیا این حقیقت تلخ را كه قبلاً انكار كردید و گویندة آن را مستحق تعقیب دانستید حالا هم كه عمل كردید انكار می‌كنید؟ آیا فجایع جشن بیست و پنجمین سال را و بی‌فرهنگی‌هایی كه در آن كردید منكر هستید؟ از قهر خدا بترسید. از قهر ملت بهراسید، با احكام خدای تعالی به نام مترقی ‌بازی نكنید؛ با اسم قرآن به احكام اسلام لطمه نزنید، با حوزه دینیه به اسم سرباز وظیفه پوچ بی‌فایده و با خدمتگزاران به فرهنگ و ملت این نحو سلوك وحشیانه نكنید و بالاخره علمای امت را وادار نكنید كه با شما به طور دیگر سلوك كنند. اینها شمه‌ای از فجایع شماها است نسبت به دین و دنیای ملت و گفتنی زیاد است، می‌گویم شاید شماها متنبه شوید و به خود آیید. شاید مراجع اسلام و علمای اعلام و خطباء گرام احساس وظیفه كنند، شاید طبقه جوان و روشنفكر و اصناف مختلف بیدار شده احساس وظیفه كنند، شاید جوامع بشری و مدعیان بشردوستی احساس وظیفه كنند، شاید سازمان ملل و غیر آن بیش از این به نفع كشورهای بزرگ راضی نشوند ملل ضعیف پایمال شوند. شاید هیئت حاكمه و دستگاه جبار تا دیر نشده به خود آیند.

(ان ربك لباالمرصادـ والله من ورائهم محیط) و السلام علی من اتبع الهدی)»

روح‌الله الموسی الخمینی

بخش تاریخ تبیان


منبع:  موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی