تبیان، دستیار زندگی
شیطان از راه های مختلفی انسانها را مورد تهاجم قرار می دهد ،مهمترین سلاح شیطان و اولین راه نفوذ او ،اغفال انسان ها میباشد ،یعنی شیطان در مرحله اول می کوشد تا انسان را از خطر ضرر غافل کندچون وقتی انسان از خطر چیزی غافل شد به آسانی به آن مبتلا می شود. شی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وضع ما در برابر دام های شیطان چگونه است ؟


مردی کنار بیراهه ای ایستاده بود. ابلیس را دید که با انواع طنابها به دوش در گذر است. کنجکاو شد و پرسید: ای ابلیس، این طنابها برای چیست؟ جواب داد: برای اسارت آدمیزاد. طنابهای نازک برای افراد ضعیف النفس و سست ایمان، طناب های کلفت هم برای آنانی که دیر وسوسه می شوند.

سپس از کیسه ای طناب های پاره شده را بیرون ریخت و گفت: اینها را هم انسان های با ایمان که راضی به رضای خدایند و اعتماد به نفس داشتند، پاره کرده اند و اسارت را نپذیرفتند.

مرد گفت: طناب من کدام است ؟ ابلیس گفت: اگر کمکم کنی که این ریسمان های پاره را گره زنم، خطای تو را به حساب دیگران می گذارم. مرد قبول کرد. ابلیس خنده کنان گفت: عجب، پس با این ریسمان های پاره هم می شود انسان هایی چون تو را به بندگی گرفت!


وضع ما در برابر دام های شیطان

شیطان جهنمیاس

حال ما از دو صورت خارج نیست؛ یا ما جزء همان‌هایی هستیم که فردی در خواب او را دید و از او پرسیده بود دامی که برای من گذاشتی چیست؟ و شیطان در پاسخ گفت تو احتیاج به دام نداری.

اما اگر فرض کنیم که حال ما این گونه است كه خیلی خودساخته و تربیت‌‌شده هستیم، خطر این‌که شیطان برای ما دامی متناسب با ما درست کند کم نیست.

این گونه نیست که یا شیطان به ما رحم کند و بگوید تو را معاف کردم! یا ما آن قدر قدرت داشته باشیم که حتماً بر شیطان غالب شویم!

لغزش‌هایی که از کسانی می‌بینیم که به هیچ وجه انتظار آن را نداریم از این جهت است که شیطان از ده‌ها سال پیش آرام آرام زمینه‌ لغزش‌ها را برای آن‌ها فراهم کرده است. اما ابتدا نیامده به انسان بگوید که این کار را انجام بده، تا او هم متوجه بشود و به  او بگوید: خدا تو را لعنت کند من چنین کاری نمی‌کنم!

شیطان آن قدر زمینه را آرام آرام فراهم می‌کند تا می‌رساند به آن جایی که دیگر انسان نمی‌تواند انجام ندهد، او خود را در چنگال شیطان می‌بیند. ما باید بیشتر از این بیمناک باشیم.

مهمترین سلاح شیطان

شیطان از راه های مختلفی انسانها را مورد تهاجم قرار می دهد ،مهمترین سلاح شیطان و اولین راه نفوذ او ،اغفال انسان ها  میباشد ،یعنی شیطان در مرحله اول می کوشد تا انسان را از خطر ضرر غافل کندچون وقتی انسان از خطر چیزی غافل شد به آسانی به آن مبتلا می شود.

شیطان برای رسیدن به هدف خود که همانا گمراه کردن انسان ها است با صبر و حوصله هدف خود راه دنبال می کند و با گام های آهسته و هدفمند به جلو می رود .

انحرافات ، به شکل تدریجی  ایجاد می شود !

گام های شیطانی اشاره به یک مسئله دقیق تربیتی دارد و آن این است که انحرافها غالبا به طور تدریجی در انسان نفوذ می کند،وسوسه های شیطانی معمولا انسان راقدم به قدم و به تدریج در پشت سر خود به سوی پرتگاه می کشاند .

اجابت به دعوتی شیطانی

قرآن از گفتار شیطان نقل می کند: « من سلطه ای بر شما نداشتم جز این که شمارا دعوت نمودم و شما دعوت مرا اجابت نمودید .»(سوره ابراهیم ، آیه ??)

پس چرا ما انسان ها باید این گونه دعوت شیطان را اجابت کرده و با افکار شیطانی دنیا و آخرت خود را به آتش بکشیم ؟!

شیطان آن چنان زمینه‌ها را برای انسان فراهم می‌کند که او را فریب بدهد، و انسان را توجیه کند که حتی گاهی لباس واجب شرعی هم به کار خلافش می پوشاند که این کار واجب شرعی است

سیاست گام به گام شیطان ‎

چون انسان دارای فطرت پاک و توحیدی است ، ارتکاب به گناه برایش مشکل است و در ابتدای امر ، حتی ارتکاب به آن ‏برایش غیرممکن به نظر می‌رسد .

شیطان پرست

شیطان چون از فطرت پاک آدمی آگاه است ، بصورت گام به گام و تدریجی شروع به کار می‌کند ، تا بتدریج فرد را آماده ی انجام گناهان کبیره و ‏حتی کفر و ارتداد و بدعت گزاری و ... نماید‎. ‎ بنابراین دعوت به گناهان از سوی او ، از گناهان کوچک و گاه از انجام مکروهات و ترک مستحبات آغاز می‌شود ، تا انسان را به گناهان صغیره و ‏تکرار آن و رسیدن به کبائر و بالاخره سست کردن عقاید فرد و کفر و ارتداد بکشاند . او گناهان را در نظر فرد کوچک و زیبا جلوه می‌دهد و ‏ترس از عذاب را از یادش می‌برد ، تا آرام ‌آرام او را در مرداب گمراهی فرو برد‏‎. ‎

واضح است که وسوسه‌گری و جنگ بی پایان شیطان با انسان ادامه دارد . اگر او از یکی از راههای گمراه کردن انسان که در پیش گرفته ، ناامید ‏شود ، راه دیگری بر می‌گزیند و آنقدر در هدف خود که همانا به گمراهی کشاندن افراد می‌باشد ، مداومت می‌کند تا به هدفش نایل شود . او مصمم ‏است و جدی و مستمر عمل می‌کند ، تا بالاخره انسان را رهسپار دوزخ کند‏‎. ‎

توجیهاتی در لباس واجب شرعی

شیطان آن چنان زمینه‌ها را برای انسان فراهم می‌کند که او را فریب بدهد، و انسان را توجیه کند که حتی گاهی لباس واجب شرعی هم به کار خلافش می پوشاند که این کار واجب شرعی است.

او انسان را در یک دامی می اندازد که افتادن همانا و نابود شدن و سوختن آخرتش همان .

« سوگند به خدا که به سوی امت های پیش از تو رسولانی فرستادیم. اما شیطان اعمالشان را برایشان آراست و امروز هم سرپرستشان هم اوست و مجازات دردناکی برای آنهاست.» (نحل ، 63)

زینت یعنی هر چیز زیبا و دوست داشتنی که به چیز دیگری ضمیمه می شود و به آن زیبایی می بخشد و مرغوب و محبوبش قرار می دهد، به گونه ای که طالب زینت به طمع رسیدن به آن حرکت می کند و از فواید یا ضررهایش بهره یا خسران می برد .

معرفی دام های شیطان

دام های شیطان برای اغواگری و فریب انسان یکی وسوسه است. خداوند در سوره (اعراف ، آیه 20) و در آیه (120 ،سوره طه) این مورد را بیان می کند :

«پس شیطان او را وسوسه کرد و گفت: ای آدم، آیا تو را به درخت جاودانگی و مُلکی که زایل نمی شود راه نمایم؟»

و در سوره (ناس ، آیه 5 ) می فرماید : « که درون سینه انسانها وسوسه می کند.»

راه دیگر فریب کاری شیطان تزیین است، بدین معنا که ابتدا زینت می دهد و بعد از اینکه زینت داده شد وسوسه می کند و تمایل درونی انسان را به سوی آن تحریک می کند. در قرآن کریم تزیین هم به خداوند نسبت داده شده و هم به شیطان.

« هر حکم و فکر و عملی را که فطرت پس زند و به مخالفت با آن برخیزد القائات شیطانی است: و یاد کن هنگامی را که شیطان اعمال آنان را برایشان بیاراست.» (انفال ، 28)

در آیه 39 سوره حجر آمده است : « من هم گناهانشان را در زمین برایشان می آرایم و همه را گمراه خواهم ساخت.»

و سوره فاطر آیه 8 می فرماید : « آیا آن کس که زشتی کردارش برای او آراسته شد و آن را زیبا می بیند (مانند مؤمن نیکوکار است)»

هر حکم و فکر و عملی را که فطرت پس زند و به مخالفت با آن برخیزد القائات شیطانی است: و یاد کن هنگامی را که شیطان اعمال آنان را برایشان بیاراست

شیطان

و آیه 212 سوره بقره : « زندگی دنیا در چشم کافران آراسته شده است.»

در آیه 63 سوره نحل خاطر نشان می سازد که با کمال تعجب هر چند دخترکشی زشت است و عاطفه هر انسانی از آن تنفر دارد و لیکن هوای نفس و شیطان می تواند زشتی ها را در قالب رسوم خرافی و تعصب های غلط اعتقادی بر انسان جلوه دهد و قباحت فعل را سبک نماید.

از این رو می گوید: به خدا سوگند ما پیش از تو پیامبرانی به سوی امت های پیش فرستادیم. ولی شیطان اعمالشان را در نظر آنها زینت داد و منطقی نمود. آن گاه می گوید، مشرکان امت تو نیز دنباله رو منحرفین پیشین هستند و شیطان امروز راهنما و سرپرست آنهاست و  برای ایشان عذاب دردناکی است.

نتیجه گیری :

در یک جمع بندی برای آنکه بتوانیم از شیطان خود را حفظ کرده و در امان بمانیم نسخه ی نهایی می توان این باشد که :

اول باید فکر کنیم ببینیم جایگاه ما کجاست و چه کارهایی از عهده‌ی ما بر می‌آید، و در بین کارهایی که می‌توانیم انجام بدهیم، بررسی كنیم و آن چه كه مهم‌تر است آن را مقدم بداریم. این مرحله‌ی تشخیص وظیفه است.

اما مرحله دوم کسب آمادگی برای انجام وظیفه است که آن یک عمر خودسازی نیاز دارد ، و الا شیطان انسان را فریب می‌دهد و انسان را به راه‌هایی که هیچ گمان او نمی‌رود و خود شیطان می‌خواهد ، می‌کشاند .

فرآوری : زهرا اجلال

بخش دین تبیان


منابع :

سایت آیت الله مصباح یزدی

سایت حوزه

سایت پرسمان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.