تبیان، دستیار زندگی
ازدواج موفق نیازمند داشتن آگاهی، دانش و تلاش مستمر در به کار بردن دانسته ها است. برای داشتن روابطی محبت آمیز و البته منطقی با همسر، گریزی از کسب مهارت های ارتباطی و یافتن راه های ساده و مفید نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با گوش هایت مشورت کن تا با چشم هایت...


"ازدواج موفق" نیازمند داشتن آگاهی، دانش و تلاش مستمر در به کار بردن دانسته هاست. برای داشتن روابطی محبت آمیز و البته منطقی با همسر، گریزی از کسب مهارت های ارتباطی و یافتن راه های ساده و مفید نیست.

ازدواج

بهترین فرصت برای کسب این مهارت ها و شناخت بیشتر طرفین، دوران عقد و نامزدی است. این دوران فقط فرصت عشق ورزی نیست، بلکه فرصتی است که زن و مرد از نظر روحی و فرهنگی، بیشتر به یکدیگر توجه کنند و ببینند آیا می توانند شریک خوبی برای زندگی آینده ی یکدیگر باشند؟!

درباره شناخت همسر، اظهارنظرهای متفاوتی وجود دارد

"در دوران عقد، هر چه شناخت وجود داشته باشد فایده ای ندارد، بعد از آن مهم است"

"شناخت بعد از ازدواج، منتفی است چون طلاق امر بسیار مکروهی است، لذا باید شناخت قبل از ازدواج را غنی نمود"

"دوران نامزدی از همسرم شناخت چندانی نداشتم ولی به مرور زمان با روحیات و خلق و خوی او آشنا شدم"

"تا زیر یک سقف نباشیم همدیگر را نمی شناسیم"

"چرا برخی از زوجین، بدون طی کردن دوران عقد و نامزدی طولانی، زندگی بسیار شیرینی دارند؟"

در پاسخ به این نظرات باید گفت دلایل متعددی، لزوم این شناخت را ضروری می کند

*شناخت همسر، زمینه همدلی و تفاهم می آفریند. زوج هایی که در شناخت همسرشان توفیق نیافته اند، در حصول تفاهم با یکدیگر با دشواری های زیادی مواجه خواهند شد.

*از شیوه های دستیابی به آرامش زندگی، توجه به علائق و گرایش های همسر می باشد. یعنی جوانانی که می خواهند به نوع تمایلات منطقی و صحیح همسرشان، پاسخ مثبت دهند، ابتدا لازم است این گرایش ها را بشناسند تا بتوانند در جهت تأمین آنها گام بردارند.

* هم صحبتی با همسر یکی از بهترین لحظات زندگی مشترک و زمینه ساز شادکامی آنان است. هم صحبتی با شناخت همسر، تناسب منطقی دارد. یعنی هر چه به میزان شناخت آدمی از شریک اینده اش، افزوده شود، هم صحبتی نیز به یک جریان بالنده تر، متحول می شود.

* از جمله وظایف مشترک همسران، برآوردن انتظارات یکدیگر است. به این مفهوم که ابتدا باید انتظارات طرف مقابل را درک نمود و سپس برای برآوردن آنها، تلاش کرد.

ندانستن در دوران عقد خوشبختی نمی آورد

با اینکه دوران عقد، مرحله ای کوتاه، گذرا و محدود است ولی زوج های جوان با قدری تأمل و دقت می توانند با برخی از ویژگی های همسر آینده خویش، آشنایی یابند.

خیلی ها تنها براساس یک یا دو ویژگی جالب و نادیده گرفتن سایر خصلت ها، در مورد شخصیت همسرشان قضاوت می کنند. به عنوان مثال: شوخ طبعی، عاشق طبیعت بودن، متدین بودن، زیبایی، متمول بودن و ... هر یک از این ویژگی ها می توانند لذت بخش باشند، اما در خوشبختی، تعیین کننده نیستند.

اگر خانواده تان مخالف نیست، سعی کنید در دوران عقد سفری را به اتفاق نامزدتان و خانواده اش بروید. سفر راه خوبی برای پی بردن به شناخت روحیات و خصوصیات نامزد و خانواده اش است

پیشنهادهایی در زمینه شناخت در دوران عقد

نکته ی مهم: به خاطر داشته باشید که هر آنچه را که در این قسمت می خوانید، در ارزیابی خود و خصوصیات شخصی خودتان نیز به کار ببندید!

صداقت

در این دوران، همانگونه که از نامزدتان انتظار صداقت دارید، خود نیز رفتاری صادقانه داشته باشید. دکتر رابرت بولتون تعریف ساده و جامعی از صداقت دارد: "... صداقت داشتن، یعنی این که فرد بدون هیچ کم و کاستی همانگونه که هست باشد. فرد صادق در ارتباط با دیگران می تواند به طور طبیعی خودش باشد. به طوری که آنان بتوانند او را همانگونه که هست بشناسند."

برای پسران: خالی بندی ممنوع! نگران بی پولی و بی خانمانی هم نباشید. هر آنچه دارید رو کنید نه کمتر، نه بیشتر.

برای دختران: نیاز نیست نقش یک خانم خیلی با شخصیت، کم توقع، کدبانو و... را بازی کنید. خوب است که همه ی اینها باشید، اما "گل بی خار خداست." همانی باشید که بعدها خواهید بود.

اعتماد

 
ازدواج

اعتماد او را جلب کنید، زیرا چنین رفتاری، به گونه ای شگفت آور، باعث می شود که او نیز بتواند اعتماد شما را جلب نماید و حاصل آن اعتماد متقابلی است که پایه های زندگی تان را از هم اکنون مستحکم می سازد.

برای پسران: برخی زنان در دوران عقد و سال های اول زندگی، هرگونه علاقه ی عاطفی  و وابستگی شوهر شان را با زنی دیگر حتا با خواهر و مادرشان بر نمی تابند.شما میتوانید رفته رفته  با محبت به جا و بیش از دیگران به او کسب اعتماد بیش ترکرده و  این حساسیت هارا  کاهش دهید.

برای دختران: بی اعتمادی در روابط زناشویی پدیده ی شومی ست و نابود کننده ی آرامش و آسایش است. تجربه ثابت کرده که  رفتار مناسب ، ورعایت متانت وادب در برخورد با اقایان و دوستان وبستگان اقا،درازمدت است که اعتماد ایشان را استوار می سازد.

پایبندی به ارزش های اخلاقی و دینی

بر معیارهایی نظیر وفای به عهد، راستگویی، ادای امانت، سخاوت، ادب، ، چشم پاکی و... دقت داشته باشید. زیرا هیچ معیار دیگری نظیر ارزش های اخلاقی و دینی نمی تواند ضامن خوشبختی شما باشد.

می تواند ببخشد؟؟

خیلی مهم است که همسرتان در دوران عقد بتواند از برخی کاستی ها و ضعف های شما چشم پوشی کند. در صورتیکه نامزدتان  فردی حساس، خرده گیر و کم جنبه است باید بیشتر فکر کنید!

سفر

اگر خانواده تان مخالف نیست، سعی کنید در دوران عقد سفری را به اتفاق نامزدتان و خانواده اش بروید. سفر راه خوبی برای پی بردن به شناخت روحیات و خصوصیات نامزد و خانواده اش است.

همه این موارد جزیی از کلیاتی هستند که شما را در شناخت همسرتان یاری میدهند.

بخش کلوب ازدواج تبیان


منابع:

1) اسماعیل بیگی، زهره – غلامرضایی، حمیدرضا - معجزه صمیمیت، جلد اول، انتشارات نسل نواندیش

2) شرفی، محمدرضا - راهنمای ازدواج جوانان، جلد اول، انتشارات تزکیه

3) محمدزاده، راضیه – همسر اگر این گونه می بود – مرکز فرهنگی انتشاراتی منیر

مطالب مرتبط:

زمانی برای تمرین همسر بودن

یک فرصت طلایی

بایدها و نبایدهای دوران عقد

10زنگ خطر جدی برای دوران عقد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.