تبیان، دستیار زندگی
در طب سنتی مزاج افراد و طبیعت مواد غذایی به سرد، گرم و معتدل تقسیم شده است تا افراد با توجه به مزاج خود و طبع مواد غذایی بتوانند برنامه ی غذایی سالمی داشته باشند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تغذیه و طبع شناسی به زبان ساده


در طب سنتی مزاج افراد و طبیعت مواد غذایی به سرد، گرم و معتدل تقسیم شده است تا افراد با توجه به مزاج خود و طبع مواد غذایی بتوانند برنامه ی غذایی سالمی داشته باشند.

اخلاط چهارگانه

در زمان قدیم، طبیبان جامعه، برنامه ی کلی سلامت را تهیه و در اختیار افراد جامعه قرار می دادند و معتقد بودند اگر طبیبی قبل از اصلاح غذای فردی به مداوای آن بپردازد گویی بر کشتن وی جرات پیدا کرده است؛ بنابراین تهیه ی غذای سالم برای افراد جامعه از ضروریات محسوب می شده است.

در طب سنتی مزاج افراد و طبیعت مواد غذایی به سرد، گرم و معتدل تقسیم شده است تا افراد با توجه به مزاج خود و طبع مواد غذایی بتوانند برنامه ی غذایی سالمی داشته باشند.

انسان جزء موجودات خونگرم می باشد. موجودات خونگرم در شرایط متغیر آب و هوایی دمای بدن شان ثابت می باشد؛ به طور مثال اگر دمای بدن انسان را 37 درجه ی سانتی گراد فرض کنیم این دما در زمان های مختلف یکسان می باشد.

در طب سنتی اصطلاحاتی با عنوان مزاج گرم، معتدل و سرد وجود دارد. برای بیان ساده این اصطلاحات می توانیم این گونه بیان کنیم که اگر 37 درجه ی سانتی گراد را دمای ثابت بدن فرض کنیم،

* برخی افراد دمای بدن شان به صورت جزئی از 37 درجه بالاتر است که به این افراد گرم مزاج گفته می شود

* و برخی افراد، دمای بدن شان به میزان جزئی از 37 درجه کمتر است که به این افراد سردمزاج گفته می شود

* و برخی دیگر دمای بدن شان 37 درجه ی سانتی گراد می باشد که به آن ها معتدل المزاج گفته می شود.

مواد غذایی دارای طبع گرم پس از مصرف به علت گرمازا بودن دمای بدن را

از 37 درجه ی سانتی گراد بالاتر برده و مواد غذایی سرد به صورت عکس

عمل می نماید و مواد غذایی معتدل در دمای پایه ی فرد یعنی  37 درجه ی سانتی گراد تغییر ایجاد نمی کند

توضیح ساده ی علمی این مطالب را شاید بتوان به این صورت بیان کرد: اگر غده ی تیروئید را به عنوان مرکز تنظیم دمای بدن بدانیم مانند بخاری که دمای اطاق را تنظیم می کند اگر تیروئید پرکار شود میزان متابولیسم و حرارت بدن افزایش یافته و اگر کم کار شود میزان متابولیسم و دمای بدن کاهش پیدا می کند و اگر به طور مثال میزان آزمایشگاهی فعالیت طبیعی تیروئید بین 10 تا 20 باشد افراد سردمزاج به عدد پایین تر یعنی 10 و افراد گرم مزاج به عدد بالاتر یعنی 20 نزدیک تر می باشند(البته این اعداد و مثال ها برای درک ساده تر مطالب بیان شده است) و افرادی که دارای پُرکاری تیروئید می باشند عوارض شبیه افرادی با غلبه ی طبع گرم و افرادی با غلبه ی سردی عوارض شبیه کم کاری تیروئید را نشان می دهند.

تعریف غذای گرم، غذای سرد و غذای معتدل به زبان ساده

غذاهای گرم

هنگامی که فردی غذا مصرف می کند میزانی انرژی صرف هضم و جذب غذا می شود و غذاهای مختلف مقداری انرژی مخصوص خود در مراحل هضم تولید می کنند.

در آزمایشات انجام شده چربی ها کمترین اتلاف انرژی را برای هضم و جذب دارد.

کربوهیدرات و پروتئین انرژی و حرارت بیشتری در بدن تولید می کنند. غذاهای ادویه دار اثر گرمازایی غذا را افزایش داده و طولانی می کنند مثلا غذاهای حاوی فلفل قرمز و خردل میزان متابولیکی دمای بدن را تا 33 درصد بیشتر از غذاهای بدون ادویه افزایش می دهند. البته در علم تغذیه ی جدید بر روی مواد غذایی مختلف آزمایشات به صورت تخصصی و برای مواد غذایی مختلف انجام نشده است ولی در طب سنتی به گرمازایی غذاها با دقت بیشتری پرداخته شده است و غذاها بر حسب گرمازایی شان به سه دسته ی گرم، سرد و معتدل تقسیم بندی شده اند.

مواد غذایی دارای طبع گرم پس از مصرف به علت گرمازا بودن دمای بدن را از 37 درجه ی سانتی گراد بالاتر برده و مواد غذایی سرد به صورت عکس عمل می نماید و مواد غذایی معتدل در دمای پایه ی فرد یعنی  37 درجه ی سانتی گراد تغییر ایجاد نمی کند.

در قدیم به طبع غذا بسیار اهمیت داده می شده و تقریباً طبع تمام مواد غذایی مصرفی برای افراد جامعه مشخص می شده تا افراد با آگاهی به آن و همچنین طبع و مزاج خود مواد غذایی مناسب را انتخاب و مصرف کنند.

ادامه دارد ....

پدیده اسلامی

بخش تغذیه تبیان


مطالب مرتبط:

غذاها با طبیعت گرم و سرد در طب سنتی

طبع گرمی و سردی غذاها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.