تبیان، دستیار زندگی
در چند دهه گذشته مطالعات علمی درباره خشنودی و ناخشنودی زناشویی توجه زیادی را به خود جلب کرده است. در مقایسه با یافته های علمی دهه های گذشته، دردهه¬ی اخیرحجم زیادی از مطالعات به جنبه های مختلف خشنودی زناشویی اختصاص داشته است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سمیه زادهوش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تبدیل زوج مرده به سرزنده


در چند دهه گذشته مطالعات علمی درباره خشنودی و ناخشنودی زناشویی توجه زیادی را به خود جلب کرده است. در مقایسه با یافته های علمی دهه های گذشته، دردهه¬ی اخیرحجم زیادی از مطالعات به جنبه های مختلف خشنودی زناشویی اختصاص داشته است .


زوج

گرچه یک روش واحد برای دو فرد به منظور داشتن زندگی زناشویی خشنود وجود ندارد اما عوامل مشترکی وجود دارد که در زندگی زوج های خشنود مشاهده می شوند این عوامل عبارتند از:

 ابراز عشق و صمیمیت زن و شوهر نسبت به یکدیگر

در بین محققان درباره پذیرش صمیمیت بعنوان عنصر اساسی در کیفیت زناشویی اختلافی وجود ندارد، چراکه یکی از نیازهای مهم انسانی، نیاز به عشق و محبت است و زن و شوهر نیاز دارند که مورد محبت یکدیگر قرار گیرند.

در عرصه عشق ومحبت است که زن و شوهر یکدیگر را کاملاً درک می کنند و به خواسته های یکدیگر احترام می گذارند. بر اساس مطالعات انجام گرفته، صمیمیت به سه نوع فرعی تقسیم می‌شود : کلامی، عاطفی و جسمانی، این سه متغییر هر یک به سهم خود می توانستند به عنوان عوامل تأمین کننده پیوند وتعامل با سایرین و پیش بینی کننده خشنودی زناشویی نقش مهمی داشته باشند.

احترام به همسر

یکی از عوامل موثر در خشنودی زناشویی احترامی است که از جانب زن وشوهر به یکدیگر گذاشته می‌شود . نتایج تحقیق محققان نشان داده زوجهایی که به یکدیگر احترام می¬گذارند، قادر به پذیرش و درک احساسات یکدیگرهستند و از خشنودی بیشتری برخوردارند.

توافق در روابط جنسی

 نیازجنسی یکی از نیازهای طبیعی بشر است. در یک رابطه سالم زناشویی این نیاز بطور سالم توسط همسر ارضاء میگردد.

پژوهش ها  نشان داده است زوجهایی که در رابطه زناشویی خود به نیازهای یکدیگر از جمله نیاز جنسی توجه می¬کنند، از رابطه خود احساس خشنودی بیشتری می کنند.

برقراری روابط اجتماعی

 انسان موجودی اجتماعی است وسازگاری انسان در اجتماع بیانگر یادگیری رفتارهای مناسب اجتماعی اوست که می تواند به محیط خانواده نیز تعمیم یابد؛  بدین معنی که افرادی که در زندگی زناشویی موفق هستند در روابط اجتماعی خود نیز افرادی سازگاری هستند.

توافق در مسائل اقتصادی

گرچه مسائل مربوط به دخل وخرج اغلب می تواند کیفیت رابطه زناشوئی را تحت تأثیر قرار دهد ولی نتایج تحقیقات در باره رابطه مسائل اقتصادی وکیفیت زناشوئی تناقض آمیز بوده است. به عنوان مثال برخی تحقیقات  دریافتند که بهبود وضعیت اقتصادی زنان احتمال افزایش طلاق یا جدایی را در پی داشته است.

زوج های خشنود آنهایی هستند که به یکدیگر احترام می گذارند، نسبت به هم بردبار هستند، از سرزنش یکدیگر اجتناب می کنند، به دنبال عواملی هستند که در روابط آنها تأثیر مثبت به جای بگذارد، بر پایه اعتماد متقابل به تشریک مساعی می پردازند

توافق در مسائل مربوط به فرزندان

 در اکثر موارد خشنودی زناشویی با تولد فرزندان سیری نزولی می یابدو زنان بیشتر از مردان از آن تأثیر می پذیرند.

توافق در مسائل عقیدتی و ارزشی

 توافق در ارزشها بین زوجین با خشنودی زناشوئی مرتبط می باشد بطوریکه که هماهنگی ارزشهای زن و شوهر ارتباط قوی و مثبت با خشنودی زناشوئی دارد.

در حقیقت زوج های خشنود آنهایی هستند که به یکدیگر احترام می گذارند، نسبت به هم بردبار هستند، از سرزنش یکدیگر اجتناب می کنند، به دنبال عواملی هستند که در روابط آنها تأثیر مثبت به جای بگذارد، بر پایه اعتماد متقابل به تشریک مساعی می پردازند، به راحتی نظرات خود را ابراز می کنند وآنرا مورد پذیرش قرار می دهند و نهایت اینکه برای حل مشکلات حتی اگر ساده باشند به گفتگو می پردازند. در راستای عوامل موثر بر خشنودی زوجین از زندگی زناشویی، پژوهشگران وظایفی را برای زوجین برشمردند که در ادامه به آن می پردازیم.

انواع الگوهای ارتباطی در بین زوج ها

هفت نوع الگوی ارتباطی که در بین زوجین مشخص شده است و می تواند بیانگر خشنودی و یا عدم رضایت زوجین باشد به شرح زیر است:

زوج های مرده

 که حدود چهل درصد از زوج¬ها راتشکیل می دهند. این زوج ها اصولاً زوج های ناشادمانند. شاید در ابتدای ازدواج، زندگی خوبی داشته اند ولی در اثر مرور زمان رضایت آنها کاهش یافته است. هر چند آنها فرزندانی دارند، فعالیت های اجتماعی دارند و کار میکنند که لذت ببرند و مشغول باشند ولی ارتباط زناشویی آنها هیجان و جذابیت لازم را ندارند.

 زوج های مادی

این گروه حدود یازده در صد از زوج ها را تشکیل می دهند. این افراد نارضایتی کلی از ازدواج شان دارند و تنها در یک زمینه سازگارند وآن حل و فصل امور مادی است. این افراد خودشان را وقف کارشان کرده اند تا روابطشان.

زوج های سنتی

زوج

که حدود ده در صد از زوج ها را تشکیل می دهند. در این زوج ها ارتباطات درونی در مورد مسائلی مثل ارتباط، حل و فصل تعارض و مسائل جنسی، نامطلوب است، ولی مسائل بیرونی مثل ارتباط با خانواده های اصلی، خوب است و در کل به نظر میرسد این ازدواج ها پایدار باشند.

 زوج های متعارض

که چهارده در صد زوج ها را تشکیل می دهند زوح هایی كه تقریباً همیشه در جنگ و گریزند، در واقع تعارض در این زوجین به صورت عادت در آمده است.

 زوج های متعادل

 که هشت در صد از زوج ها را تشکیل می دهند، افرادی هستند که هم نسبت به مسائل بیرونی و هم درونی رضایت دارند. اگر چه ممکن است در برخی زمینه ها ناراضی باشند ولی روی هم رفته ارتباط آنها مثبت و قوی است.

زوج های همساز

که حدود هشت در صد از زوج ها را تشکیل می دهند. این افراد در مورد جنبه های بیرونی مثلاً مسائل مادی نارضایتی دارند ولی ارتباط آنها مثبت وقوی است.

زوج های سرزنده

 که حدود نه در صد از زوج ها را تشکیل می دهند. این زوج¬ها در همه جنبه ها ی زندگی رضایت زیادی دارند با هم خوبند و مشکلات در زندگی آنها به خوبی حل می‌شود . ارتباط بین آنها رضایت بخش است. نکته مهم در ارتباط آنها این است که در موضوعات مهم زندگی با هم توافق دارند.

زوج های مرده، مادی و متعارض نقاط قوت کمی دارند و ناراحتیشان زیاد است. زوج های سنتی اگر چه نقاط قوتی دارند ولی فاقد مهارت های ارتباطی و حل تعارض اند. زوج های متعادل، همساز، سرزنده به ندرت مشکل مهمی دارند، مگر اینکه استرسی خانواده را تهدید کند. اگر زوج¬های متعادل، همساز و سرزنده را بعنوان نمونه زوجهای سالم تلقی کنیم لزوم آموزشهای شناختی، رفتاری و حل تعارض اهمیت پیدا می کند.

سمیه زادهوش

بخش خانواده ایرانی تبیان


مقالات مرتبط :

نیمه پنهان زندگی

یادداشتی برای زوجین بی توجه

تفاهم و اختلاف مشترک