تبیان، دستیار زندگی
چرا بچه ها دروغ می گویند؟  1 – اعمال خشونت نسبت به  کودکان ، خصوصا  کتک زدن آنها باعث می شود که بچه ها از پدر و مادر خود بترسند و ازروی ترس به آنها دروغ بگویند. بزرگترین علت دروغ گفتن  بچه ها ، همین ترس ا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دروغگویی در کودکان


چرا بچه ها دروغ می گویند؟

1 –اعمال خشونت نسبت به کودکان، خصوصا  کتک زدن آنها باعث می شود که بچه ها از پدر و مادر خود بترسند و ازروی ترس به آنها دروغ بگویند. بزرگترین علت دروغ گفتن  بچه ها ، همین ترس از بدرفتاری و خشونت بزرگترهاست.

2 –تقلید کودکان از بزرگسالان، علت دیگر دروغگویی آنهاست. پدر و مادری که خود دروغ می گویند، چگونه انتظار دارند فرزندشان راستگو باشد؟ بچه ها بیشتر از آنکه حرف بزرگترها را گوش کنند ، از کارهای آنها تقلید می کنند . پس بکوشیم الگوی شایسته ای برای آنها باشیم.

3 –اگرتوقع ما از کودکان ماناز حد سنی و توانایی آنها بیشتر باشد ، چون نمی توانند انتظار ما را برآورده سازند، متوسل به دروغ می شوند.

4 – یکی دیگر از علتهای دروغگویی ، کمبود محبت و بی توجهی به کودکان است. وقتی به حد کافی به فرزندانمان محبت و توجه نکنیم ، آنها برای جلب نظر ما دروغ می گویند.

5 –ملامت و سرزنش زیاد و مقایسه دائم بچه با کودکان دیگر، نیز سبب می شود او خود را کمتر از دیگران بداند و احساس تقصیر، گناه وحقارت کند و برای سرپوش گذاشتن بر روی این احساسات ،  دروغ بگوید.

6 – مخالفت با کودک ، امر و نهی زیاد ، و جلوگیری مدام از کارهایی که می خواهد انجام دهد، باعث لجبازی او می شود و لجبازی ، دروغگویی کودک را به دنبال دارد.

7 –خیالپردازی زیاد کودکان به خصوص در سنین پائین ، موجب می شود که بچه ها به قول برخی از افراد " دروغهای عجیب و غریب " بگویند. چون کودکان در این دوران هنوز تفاوت بین واقعیت و خیال را به خوبی درک نمی کنند و گاهی آرزوها، نگرانی ها و خیالپردازی های خود را به صورت پیشامدهای واقعی تعریف می کنند.


چه کنیم که بچه ها دروغ نگویند؟

اگر کودکی دروغ می گوید ، به جای اینکه عصبانی و ناراحت شویم ، بهتر است که آرامش خود را حفظ کرده و سعی کنیم بفهمیم چرا دروغ می گوید و  کدامیک از علت های فوق  باعث دروغگویی او شده است؟ پیدا کردن علت هرکار، شرط اصلی و مهم در درمان و پیشگیری است. بنابراین بهتر است به نکات زیر توجه کنیم:

1 –با کودکان ، خشن رفتار نکنیم و رابطه خود را با آنها براساس ترس قرار ندهیم. زیرا طبیعت کودکان با خشونت و اجبار سازگاری ندارد.

2 – از آنها بیشتر از حد توانشان انتظار نداشته باشیم.

3 – به اندازه کافی به آنها محبت و توجه کنیم.

4 – آنها را سرزنش و ملامت نکنیم و از مقایسه  آنها با دیگران خودداری کنیم.

5 – در راستگویی برای آنها الگو باشیم ، به خصوص اینکه به آنها و در حضورشان دروغ نگوییم.

6 – با امر و نهی دائم خود، کاری نکنیم که آنها با ما لجبازی کنند.

7 – با استفاده از قصه، نمایش، نقاشی و بازی ، خیال پردازی را در آنها پرورش دهیم و آن را در جهت مثبت هدایت کنیم.

اگر نکات بالا را به دقت مورد توجه قرار دهیم و تا حد امکان آنها را اجرا کنیم و در صورت لزوم رفتار خود را تغییر دهیم، مسلماً نه فقط دروغگویی فرزندانمان را برطرف می کنیم، بلکه به موقع و قبل از آن که به دروغ گفتن عادت کنند، می توانیم از آن پیشگیری نماییم.


مطالب مرتبط

الگوهای پرخاشگری در کودکان

روش هایی برای درمان پرخاشگری کودکان

تخلیه نشدن انرژی كودكان به صورت آزار و اذیت نمود پیدا می كند

كودكان ناسزاگو

چرا فرزندم با خشونت رفتار می كند ؟

اختلالات رفتاری در كودكان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.