تبیان، دستیار زندگی
بالاترین مرتبه کمال انسانیت ، مقام عصمت است که رضا و غضب انسان در همه امور، بر مدار رضا و غضب خدا باشد . اگر عصمت کبری به آن است که انسان کامل به جایی برسد که در همه امور ، به رضای خدا راضی شود و به غضب خدا ، غضب کند ؛ فاطمه زهرا کسی است که خداوند متعال ب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بانوی آسمانی

حضرت فاطمه زهرا

بالاترین مرتبه کمال انسانیت ، مقام عصمت است که رضا و غضب انسان در همه امور، بر مدار رضا و غضب خدا باشد . اگر عصمت کبری به آن است که انسان کامل به جایی برسد که در همه امور ، به رضای خدا راضی شود و به غضب خدا ، غضب کند ؛ فاطمه زهرا کسی است که خداوند متعال به رضای او راضی می‌شود و به غضب او ، غضب می‌کند و این مقامی است که منشأ حیرت انسان‌های کامل است . . .

اوست که در مکاشفات یوحنا ، علامتی است عظیم که در آسمان ظاهر شده ؛ زنی که آفتاب را در بر دارد و ماه  زیر پایش ، و بر سر تاجی از 12 ستاره دارد . (1)

اوست که همسر و مادر دوازده رئیس از اولاد اسماعیل است که خداوند در سِفر تکوین تورات ، به حضرت ابراهیم خبر داد . (2)

او در سوره " دخان " ، تـأویـل " شب مبارکه " ای اسـت که در آن " هر امر استواری فیصله می‌یابد ". (3)

او در زمانه ، یگانه زنی است که خداوند متعال ، دعای او را در روز مباهله ، هم طراز دعای پیامبر اکرم و امیرالمؤمنین قرار داده است .

اوست که در شب معراج رسول خدا دید که بر در بهشت نوشته شده است : " فاطمة خیرة الله " (4)

در شخصیت او همین بس که اول شخص وارد شونده بر بساط قرب الهی ، اوست ؛ چرا که رسول خدا فرمود : " فاطمه نخستین کسی است که به بهشت وارد می‌شود . " (5)

حسن ( علیه السلام )، خود را روی بدن مطهـر مادر انداخـته و صورتـش را می‌بوسید و می‌گفت : "مادر جان! پیش از آنکه جان از بدنم بیرون رود، با من سخن بگو"، حسین (علیه السلام) پیش آمده، پای مادر را می‌بوسید و می‌گفت : "مادر جان من فرزند تو حسین هستم، با من سخن بگوی، پیش از آنکه قلبم بشکافد و مرگم فرا رسد!"

او یگانه گوهری است که خداوند به بعثت پیغمبر خاتم بر مؤمنین منت نهاد ( سوره آل عمران آیه 64 ) و به وجود آن گوهر ، بر آن سرور منت نهاد و فرمود : " ما به تو کوثر دادیم ، پس بر پروردگارت درود فرست و قربانی کن ، " (6)

آیا پس از رحلت رسول خدا ، چه شد که چنین کسی با دلی پر درد ، گفت : " بر من مصیبت هائی فرود آمد که هرگاه بر روزهای روشن فرود می‌آمد ، چونان شب ، تیره و تار می‌شدند " (7) ، و هنگامی که به خاک سپرده شد ، از بدن رنجور او ، شبحی باقی مانده بود . " مانند شبحی گشته بود " (8) و امیرالمؤمنین در این مصیبت ، آنچنان از پای درآمد که به رسول خدا گفت : "اما اندوه من ( در فقدان فاطمه ) همیشگی است و از این پس هر شب من ، تا به سحر به بیداری خواهد گذشت " (9)

حضرت فاطمه زهرا

علی بن عیسی اربلی داستان شهادت فاطمه (سلام الله علی‌ها) را نقل کرده تا آنجا که می‌گوید :

هنگامی که زهرا (سلام الله علی‌ها) از دنیا رفت و به شهادت رسید ،  پارچه‌ای بر روی پیکر مطهر او کشیده شده بود ،  اسماء گوید در این وقت ، حسن و حسین (علیهماالسلام) واردشده و گفتند :

ای اسماء ! مادر ما ، در چنین وقتی نمی‌خوابید !؟ ؛ اسماء عرض کرد : ای  فرزندان رسول خدا ،  مادرتان نخوابیده ، بلکه از دنیا رفته است!

حسن ( علیه السلام ) که این سخن را شنیـد ، خود را روی بدن مطهـر مادر انداخـته و صورتـش را می‌بوسید و می‌گفت : "مادر جان ! پیش از آنکه جان از بدنم بیرون رود ، با من سخن بگو" (10)

حسین (علیه السلام) پیش آمده ، پای مادر را می‌بوسید و می‌گفت : " مادر جان من فرزند تو حسین هستم، با من سخن بگوی، پیش از آنکه قلبم بشکافد و مرگم فرا رسد! " (11) . . . .

پی نوشت:

1)      مکاشفات یوحنای رسول ، باب 12

2)      باب 17 در سِـفـر تکوین تورات

3)      " انا انزلناه فی لیـلـة مبارکة انا کنا منـذرین –  فیها یفـرق کل امر حکـیم " ، ( سوره مبارکه دخان ، آیه 3 و 4 )

4)      " فاطمه ، برگزیده خداست " ، ( تاریخ بغداد ، جلد 1 ،  صفحه 274 )

5)      " اول شخص یدخل الجنة ، فاطمه " ، ( میزان الإعـتدال ، جلد 2 ، صفحه 131 )

6)      " انا اعطیناک الکوثر –  فصل لربک وانحر" ، سوره مبارکه کوثر ، آیات 1 و 2

7)      " صبت علی مصائب لو ان‌ها ثبت علی الایام صرن لیالیا " ، ( بحارالأنوار جلد 79 صفحه 106)

8)      " و صارت کالخـیال " ، ( دعائم الإسلام ، جلد 1 ، صفحه 232 )

9)      " امّا حزنی فـسرمد و امّا لیلی فـمـسهّـد "  ، ( نهج الـبلاغه ، خطبه شماره 202 )

10)    " یا امّاه ! کـلمینی قبلان تفارق روحی بدنی "

11)    " یا امّاه ! انا ابنک الحسین ، کـلمینی قبلان یتصدع قلبی فأموت "  به نقل از کشف الغمه جلد2 – صفحه 126

بخش عترت و سیره تبیان


منبع: فرازی از بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی ( با اندکی تصرف )

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.