تبیان، دستیار زندگی
داشتن یک رابطه شاد و خوب کار سختی نیست! اگر در یک رابطه موفق باشید یا حتی نباشید، می توانید با ایجاد چند رفتار جدید و تغییرات کوچک در رابطه تان آن را برای همیشه همانطور حفظ کنید یا حتی آنرا بهتر هم بکنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاثیر بهار بر زناشویی


داشتن یک رابطه شاد و خوب کار سختی نیست! اگر در یک رابطه موفق باشید یا حتی نباشید، می توانید با ایجاد چند رفتار جدید و تغییرات کوچک در رابطه تان آن را برای همیشه همانطور حفظ کنید یا حتی آنرا بهتر هم بکنید.

بهار

بهار، درس هایی آموزنده و زندگی ساز دارد. از نکته های درس آموز بهار، ذیلاً به مواردی اشاره می نماییم که مطابقت آن ها با خانواده متعادل، الهام بخش زوجین می باشد:

تنوّع

در بهار، تنوع خاصی در رنگ ها و جلوه های طبیعت، درختان، گیاهان و گل ها مشاهده می شود. زندگی متعادل نیز باید برخوردار از تنوع ویژه ای باشد. کار، استراحت، اوقات فراغت، مطالعه، ورزش، ارتباط با خدا و ... همگی عناصری از یک زندگی متنوع بوده و در جای خود، مهم و با ارزش تلقی می شوند.

شادابی

بهار، آکنده از شادابی و طراوت است، به گونه ای که معرف تحول و دگرگونی در تمامی طبیعت می باشد. زندگی متعادل، نیز برخوردار از شادابی و سرزندگی است. باید زوجین در زندگی مشترک خویش، مشوّق روح شادمانی و مسرت باطنی باشند و هر یک بر دیگری در این امر، سبقت جویند.

 تعادل

از زیبایی های بهار، تعادل در هواست؛ نه آن چنان سرد است که گزنده و نه آن اندازه گرم که سوزنده باشد. هوای ملایم و نسیم فرح بخش بهار، جان ها را گرمی بخشد.

زوجین در زندگی متعادل، با الهام از مکتب بهار، در روابط متقابل خویش به دور از هر گونه افراط و تفریط، مناسباتی گرم و ثمربخش را پی ریزی می کنند. روابط نه آن سان افراطی است که به وابستگی و اتکای بیش از حد، بینجامد و نه سرد و قهرآمیز است که بذرهای محبت و عاطفه را از قلوب آنان برکند.

 تحوّل

طبیعت، پس از دوره افسردگی و خمودی خزان، در طراوت بهار به وجد می آید و دگرگونی هایی را در خود پذیرا می شود. اندام خشکیده گیاهان و درختان درگذر از رکود و رخوت زمستان به شور و جذبه بهار، جوانه های حیات را بر خود ظاهر می سازد. چنین تغییر و تحولی در طبیعت، این پیام را برای هر فردی در بر دارد: « حال که طبیعت، متحول شد، تنها انسان ها که برتر از طبیعتند و اشرف مخلوقات، باید در این دگرگونی ها بر طبیعت، سبقت جویند».

برای اینکه ازدواج پایدار بماند باید به قانون پنج به یک توجه کرد. این قانون می‌گوید در مقابل هر تعامل منفی (اعتراض، غرغر، مخالفت یا جر و بحث) باید حداقل پنج تعامل مثبت خلق شود (تحسین، لبخند، نوازش، خنده، اشاره به یک واقعه شادی‌آور یا ابراز قدرشناسی)

اعضای هر خانواده، نیک بیندیشند که هر یک نسبت به از دست دادن سرمایه عمر و سپری نمودن بهترین سال های زندگی، چه حاصلی اندوخته اند و با چنین سرمایه ای، دست به چه معامله ای زده اند؟ چنین اندیشه ای، بارور و زاینده است و انسان را فراتر از پوچی و ابتذال، به رشد و تعالی می خواند. از کلمات ارزشمند امام سجاد علیه السلام در دعای مکارم الاخلاق، قسمتی را در ذیل نقل می کنیم:

« خدایا به من عمر طولانی عطا فرما تا زمانی که عمرم در راه اطاعت و بندگی ات صرف شود و اگر روزی برسد که سال های زندگی ام چراگاه شیطان گردد، مرا فرصت مده.*»

حیات آفرینی

بهار، حیات است و حیات آفرین. آن گونه که نسیم بهاری بر روح ها و جان ها می وزد، حیاتی دوباره در

در زندگی متعادل، این موضوع که هر یک از زوجین علاوه بر درک زندگی، زندگی ساز باشند، یک ضرورت است. طرح این پرسش مهم، پاسخی را از عمق وجان آدمی می طلبد و آن عبارت است از اینکه: « تا چه میزان، در ساختن و ترمیم زندگی دیگران، نقش ایفا می کنیم؟ » و به عبارتی آیا شخصیت ما آن توان را دارد که علاوه بر مشکل زدایی از زندگی شخصی و خانوادگی، از زندگی دیگران نیز مشکلات را بزداید؟

ازدواج

یک استاد روانشناسی معتقد است برای اینکه ازدواج پایدار بماند باید به قانون پنج به یک توجه کرد. این قانون می‌گوید در مقابل هر تعامل منفی (اعتراض، غرغر، مخالفت یا جر و بحث) باید حداقل پنج تعامل مثبت خلق شود (تحسین، لبخند، نوازش، خنده، اشاره به یک واقعه شادی‌آور یا ابراز قدرشناسی). او می‌گوید: «این لحظه‌های شاد نشان می‌دهد که زن و شوهر سخت تلاش می‌کنند به جای خلق فضایی پر از انتقاد و خرده‌گیری، فضایی مملو از احترام و تحسین به وجود آورند. با ابراز محبت‌هایی چنین ساده زن و شوهر چیزی را خلق می‌کنند که به آن«سرمایه عاطفی در بانک» می‌گویند. این سرمایه پولی است که می‌تواند پس از تیره شدن رابطه، آن را از نو بازسازی کند. حتی زوج‌هایی که گاه به گاه با هم جر و بحث می‌کنند هم می‌توانند با هم خوشبخت باشند؛ به شرطی که تعاملات مثبت آنها همچنان بر تعاملات منفی سنگینی کند. راه‌های ساده‌ای هستند که شما با آنها می‌توانید همسرتان را شاد کنید. مثلا هنگامی که صبح سر کار می‌روید، به گرمی از او خداحافظی کنید، از یکدیگر به خاطر انجام کارهای ساده و عادی منزل تشکر کنید، هر وقت او وارد اتاق می‌شود سرتان را بلند کنید و به او لبخند بزنید و از کنار چیزهای ساده بگذرید و اتفاقات ناراحت‌کننده‌ای را که قبلا بین شما افتاده و می‌دانید باعث خجالت و ناراحتی همسرتان می‌شود، دوباره بازگو نکنید.

پی نوشت:

*صحیفه سجادیه، دعای مکارم الاخلاق، ترجمه صدر بلاغی، صفحه 228.

فرآوری : کهتری

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع :

کتاب خانواده متعادل/نوشته دکتر محمد رضا شرفی

سایت مردمان

مجله دنیای زنان