تبیان، دستیار زندگی
یت جایگاه خود است ادبیات رویكردی نیست كه تفكیك‌پذیر باشد و نگاه ویژه‌ زن‌ها را به‌طور اخص به خود جلب كند؛ گو این‌كه اگر محافل ادبی را بنگریم، متوجه می‌شویم تعداد خانم‌ها از آقایان كم‌تر است. میترا سرانی‌اصل با تاكید بر این‌كه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

میترا سرانی‌اصل:

قلم زن به‌دنبال تثبیت جایگاه خود است

ادبیات رویكردی نیست كه تفكیك‌پذیر باشد و نگاه ویژه‌ زن‌ها را به‌طور اخص به خود جلب كند؛ گو این‌كه اگر محافل ادبی را بنگریم، متوجه می‌شویم تعداد خانم‌ها از آقایان كم‌تر است.

میترا سرانی‌اصل با تاكید بر این‌كه به ادبیات حرفه‌یی نگاهی تفننی نمی‌توان داشت، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) خاطرنشان كرد: گرایش هر شخص علاقه‌مند به ادبیات به عوامل درونی‌شده، آگاهی، مطالعات و كشش و شور در این حوزه بستگی دارد.

وی در همین زمینه افزود: دنیای درونی هر انسانی به دور از تفكرها و تامل‌های وی است؛ به‌طور یقین، آن‌چه ساختار ذهنی هر انسانی را تشكیل می‌دهد، با تمایل‌های درونی او مرتبط است.

او با اشاره به گرایش‌ها و ویژگی‌های خاص جنس مونث گفت: این امر به مجموعه عواملی كه بر دیدگاه‌های شناختی و معرفتی زن حاكم است و ضرورتا به تولید ادبی منجر می‌شود، بستگی دارد كه امری غیرارادی و ناآگاهانه است.

سرانی‌اصل با اعتقاد به این مهم كه تفكیك ادبیات به زنان و مردانه متداول و رایج نیست و نیز تاكید بر سیطره‌ زبانی و خاستگاه‌های اجتماعی ادبیات، تصریح كرد: همین خاستگاه اجتماعی به ایجاد زبان بخصوصی منجر می‌شود كه با توجه به موازین موجود، امری طبیعی است.

این شاعر در این‌باره توضیح داد: نقطه‌ عطفی كه در زن‌ها به لحاظ ظرافت آن‌ها وجود دارد، به روابط و تعامل متقابل در جامعه منجر شده و ناخواسته اثر خود را در ضمیر ناخودآگاه شخص می‌گذارد.

از نظر او، انتخاب موضوع‌هایی كه به زن‌محوری و دغدغه‌های ناشی از آن منجر می‌شود، در آثار زنان بسیار بارز است.

سرانی‌اصل در این‌باره نیز توضیح داد: نوع نگرش جامعه نسبت به زن ـ بویژه در جامعه‌ امروز ـ دغدغه‌های زنان و نگاه قانون به زنان همه از جمله عواملی است كه زن امروز را به جایگاه خاصی سوق می‌دهد؛ جایگاهی كه در نگرش‌های وی بی‌تاثیر نیست. رویكردهای ادبی و وجوه شناختی زن در ادبیات گاه در همین عوامل ریشه دارد.

وی تصریح كرد: قلم زن برای سركوب جنس مخالف به كار نمی‌رود، بلكه به دنبال تثبیت جایگاه خود است.