تبیان، دستیار زندگی
در مطلب قبل اثر ضد سرطانی قرص آسپیرین از آسپیرین و اثرات ضد سرطانی آن در سرطان های پروستات...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاثیر آسپیرین در معالجه ی بیماران سرطانی


در مطلب قبل " اثر ضد سرطانی قرص آسپیرین " از آسپیرین و اثرات ضد سرطانی آن در سرطان های پروستات، سینه، روده و ... نام بردیم. حال به توضیحات بیشتری درباره آن می پردازیم.

قرص آسپیرین

تأثیر آسپیرین در بیماران مبتلا به سرطان پروستات

محققان معتقدند: بیماران مبتلا به سرطان پروستات که توسط عمل جراحی یا رادیوتراپی مورد معالجه قرار گرفته‌ اند، می‌ توانند با مصرف دارویی ارزان و قابل دسترس مانند آسپیرین به ادامه حیات خود امیدوار باشند.

بر مبنای تحقیقات محققان آمریکایی، مبتلایان به بیماری سرطان پروستات که آسپیرین مصرف می‌ کنند 10 سال پس از انجام معالجات مربوط به این بیماری تنها 4 درصد در معرض خطر مرگ قرار می‌ گیرند، در حالی که بیمارانی که از آسپیرین استفاده نمی ‌کنند 10 درصد در معرض خطر مرگ قرار خواهند گرفت.

محققان می ‌گویند: افرادی که بیماری سرطان پروستات بیشتر آن ها را تهدید می‌کند، بیشتر از مصرف آسپیرین سود می ‌برند و خطر مرگ کمتر از سایرین آن ها را تهدید می ‌کند. در واقع داروهای ضد‌انعقاد خون مانع از متاستاز(پیشرفت تومور) می ‌شوند.

دکتر کوین چو می‌ گوید: شواهد نشانگر آن است که داروهای ضد‌انعقاد خون می ‌تواند از رشد و توسعه غدد سرطانی در سراسر بدن جلوگیری کند.

با این حال متخصصان و پزشکان می‌ گویند: بهترین راه کاهش خطر مرگ یا از میان بردن این خطر در افراد، پیشگیری از ابتلا به بیماری ‌های مهلک از جمله سرطان پروستات است، از همین رو پزشکان و محققان علاوه بر انجام تحقیقات در رابطه با چگونگی کاهش خطر مرگ در مبتلایان به این بیماری همواره کوشیده ‌اند راه ‌های پیشگیری از سرطان پروستات را با انتشار مقالاتی به افراد سالمی که هنوز مبتلا نشده ‌اند آموزش دهند.

به گفته محققان، فرمول، قرص یا محصولی وجود ندارد که بتواند تضمین کند افراد سرطان پروستات نخواهند گرفت. اگرچه محققان اثرات احتمالی بسیاری از ترکیبات مانند ویتامین‌ ها، املاح و گیاهان دارویی را روی سرطان پروستات بررسی می‌ کنند اما نتایج قطعی هنوز حاصل نشده است.

ارتباط بین ابتلا به سرطان، رژیم غذایی و مکمل‌ های تغذیه ‌ای متغیر است. به اعتقاد پزشکان، بهترین توصیه برای پیشگیری از سرطان پروستات، نگه داشتن بدن در بهترین وضع ممکن است که این از طریق ورزش کردن منظم، مصرف متعادل کالری و حفظ یک وزن سالم امکان‌پذیر است.

اگر افراد روزانه یک مکمل مولتی‌ ویتامین و املاح مصرف کنند، می‌ توانند تا حدودی نسبت به پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات امیدوار باشند.

مصرف آسپیرین، سرطان های دهان را كاهش می دهد

داروهایی مانند آسپیرین احتمال ابتلا به سرطان دهان را کاهش می دهند اما به قلب صدمه می زنند.

به گزارش بی بی سی یک گروه نروژی تاثیر حفاظت بخش داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی را در میان تقریبا 1000 فرد سیگاری مورد بررسی قرار داده است.

این داروها احتمال سرطان دهان را تا بیش از 50 در صد کاهش می دهند اما موجب افزایش احتمال مرگ ناشی از بیماری قلبی می شوند.

سال گذشته آزمایشاتی در رابطه با بی ضرر بودن دو داروی غیر استروئیدی و ضد التهابی انجام شد و یکی از آن ها به نام ویوکس از بازار خارج شد.

ارتباط بین ابتلا به سرطان، رژیم غذایی و مکمل‌ های تغذیه ‌ای متغیر است. به اعتقاد پزشکان، بهترین توصیه برای پیشگیری از سرطان پروستات، نگه داشتن بدن در بهترین وضع ممکن است که این از طریق ورزش کردن منظم، مصرف متعادل کالری و حفظ یک وزن سالم امکان‌پذیر است.

به گفته سرپرست این تحقیق مطالعات دیگری نیز انجام شد و یا در حال انجام است تا مشخص شود آیا می توان برای جلوگیری از سرطان دهان، داروهای غیر استروئیدی را تجویز نمود و این که آیا این داروها بر قلب تاثیر می گذارند.

وی می گوید محققان دست اندر کار در این مطالعات باید تاثیرات قلبی عروقی جمعیت هایی که در معرض خطر بیماری های قلبی عروقی و سرطان دهان هستند را به دقت کنترل کنند و معیارهای امنیتی بیشتری را در نظر گیرند.

سرطان دهان بر لب ها، زبان، گونه و حلق تاثیر می گذارد و سالانه 1700 نفر در انگلستان در اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند.

افرادی که سیگار می کشند و الکلی هستند 30 برابر دیگران در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

اما ترک سیگار این احتمال و نیز احتمال بیماری های قلبی را تا 50 درصد کاهش می دهد.

کاهش مرگ ناشی از سرطان سینه به وسیله آسپیرین

متخصصان علوم پزشكی در آمریكا خاطرنشان كردند: آسپیرین می ‌تواند خطر مرگ و میر را در بیماران مبتلا به سرطان سینه كاهش دهد.

نتایج یك تحقیق نشان داده است كه آسپیرین می ‌تواند به زنان مبتلا به سرطان سینه كمك كند تا‌ عمر بیشتری داشته باشند.

بر اساس تجزیه و تحلیل‌ های پزشكی روی اطلاعات حاصل از پژوهش سلامت پرستاران آمریكایی، آسپرین به میزان قابل توجهی خطر مرگ ناشی از سرطان سینه را در زنانی كه بیماری آن ها درمان شده، كاهش می‌ دهد.

در این پژوهش 238 هزار پرستار در آمریكا به مدت بیش از 30 سال تحت بررسی و مطالعه قرار گرفتند.

میشل هولمز استادیار پزشكی و همه‌ گیر شناسی در دانشكده پزشكی هاروارد سرپرستی این پژوهش را عهده دار بوده و نتایج مطالعات خود را در مجله "آنكولوژی بالینی" منتشر كرده است.

به گفته ی محققان به طور کلی استفاده از آسپیرین تا 50 درصد خطر مرگ و همچنین بازگشت مجدد بیماری را کاهش می دهد.

داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی مانند ناپروکسین و ایبوپروفن نیز خطر ناشی از این نوع سرطان را کاهش می ‌دهد.

البته محققان متذکر شدند این یک مطالعه مشاهداتی بوده و نمی‌ توان دلیل قاطع و نهایی برای تاثیر آسپیرین عنوان کرد یا چگونگی کاهش خطرات ناشی از سرطان را توضیح داد.

آسپیرین در بعضی افراد اثرات جانبی بدی دارد و باعث خونریزی معده و روده می‌ شود و هرگز نباید به عنوان درمان جایگزین برای روش‌ های درمانی مرسوم استفاده شود.

هنوز مطالعات و آزمایشات بالینی بیشتری برای تایید این نتایج نیاز است؛ اما اگر خانم‌ های مبتلا به سرطان سینه از آسپیرین برای درمان بیماری دیگری استفاده می ‌کنند، این مصرف به آن ها کمک می‌ کند که از بازگشت سرطان تا حدی جلوگیری شود.

سودمندی آسپیرین در پیشگیری از سرطان روده 

مصرف روزانه آسپیرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ سودمند است.

بررسی پژوهشگران نشان می دهد مصرف روزانه دوز اندکی از آسپیرین خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را در این افراد كاهش می دهد و آثار سودمند آسپیرین حتی پس از قطع مصرف هم ادامه می یابد.

پژوهشگران معتقدند آسپیرین با از بین بردن سلول های جنینی ناقص در روده بزرگ قبل از تكثیر، از تبدیل شدن آن ها به بافت سرطانی پیشگیری می كنند. بر اساس تحقیق پژوهشگران، مصرف روزانه آسپیرین ممكن است در كاهش احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ در افراد معمولی هم موثر باشد.

پیشتر نیز تحقیقات آثار سودمند مصرف آسپیرین در پیشگیری از خطر حمله قلبی و مغزی و تاثیر مثبت آن در كنترل درد نشان داده است.

سرطان های ناحیه روده بزرگ و راست روده موسوم به سرطان های كولوركتال دومین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان در آمریكا و اروپا هستند.

لازم به ذکر است که افراد قبل از مصرف هر دارویی ( از جمله آسپیرین ) باید حتما با پزشک معالج خود مشورت کنند.

فرآوری: معصومه آیت اللهی

بخش تغذیه و سلامت تبیان


منابع:

جام جم

سایت پزشکان ایران

شبكه خبر

ایسنا

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

مطالب مرتبط:

اطلاعاتی درباره آسپیرین

گیاهان، آسپیرین ترشح می‌کنند

خواص شگفت‌انگیز دارویی قدیمی

آیا آسپیرین برای شما مفید است؟

فواید و خطرات آسپیرین برای خانم ها

اثر آسپیرین در کاهش سرطان پوست

آنچه درباره داروها باید بدانیم (1) و (2)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.