تبیان، دستیار زندگی
ذشت م. آزاد در خانه‌ی شاعران برگزار شد مراسم گرامی‌داشت چهلمین روز درگذشت م. آزاد در محل انجمن شاعران ایران و دفتر شعر جوان برگزار شد. این مراسم با حضور عبدالعلی دستغیب، مرتضی اخوان كاخی، محمدرضا عبدالملكیان، غزل تاجبخش، حسن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گرامی‌داشت چهلمین روز درگذشت م. آزاد در خانه‌ی شاعران برگزار شد

مراسم گرامی‌داشت چهلمین روز درگذشت م. آزاد در محل انجمن شاعران ایران و دفتر شعر جوان برگزار شد.

این مراسم با حضور عبدالعلی دستغیب، مرتضی اخوان كاخی، محمدرضا عبدالملكیان، غزل تاجبخش، حسن فرازمند و جمعی دیگر برگزار شد.

در این یادبود، عبدالعلی دستغیب گفت: در دوره‌ای كه نیما كار می‌كرد، كسی به تلاطم نمی‌افتاد؛ چنان‌كه خود می‌گوید "یك سر از این دفعه برای شنیدن یك نغمه بیرون نیامد"، اما بعد از شهریور 20 عده‌ای با تكیه بر میراث گذشته به نوآوری دست زدند و برخی از آن‌ها شاخص بودند. م . آزاد از آن دسته‌ای بود كه زحمت زیاد كشیدند.

این منتقد ادبی گفت: او از شعر غنایی شروع كرد و بعد از آشنایی با نیما، دنباله‌رو صدیق و ثابت وی شد. از ویژگی‌های شعر او تغزل و نبود خشونت است؛ تا آنجا كه حتا كلماتی مثل خون و فولاد و آتش نیز در موج تغزل غرق می‌شوند.

مرتضی كاخی در این جمع به ذكر خاطره‌هایی از م. آزاد پرداخت و گفت: عشق در شعر م. آزاد جنبه عمومی داشت و شعر او به زبان شیوا و نرم، بدون تكلف، به‌دور از كلیشه، قدرت‌نمایی و نمایش بود.

وی افزود: غزل‌واره‌های م. آزاد در عین سادگی، پرمغز بودند و از جان و دل او می‌آ‌مدند و بر دل می‌نشستند.

در ادامه، غزل تاجبخش، محمدرضا عبدالملكیان و حسن فرازمند (لرنی) به شعرخوانی و بیان خاطره پرداختند و در پایان، فیلم برای گذشتن از این رود به كارگردانی محمدرضا محمدی نیكو و تهیه‌كنندگی انجمن شاعران ایران كه بیان احوال، زندگی و شعرهای م. آزاد از زبان خودش بود، پخش شد.

لینک ها :

درگذشت محمود مشرف آزاد تهرانی

م . آزاد، شاعر نوپرداز ایرانی درگذشت

مراسم بزرگداشت "م. آزاد"